سفارش تبلیغ
صبا ویژن

84/12/7
4:52 عصر

آزمون دشوار براى شیعیان عراق

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

آزمون دشوار براى شیعیان عراق
نوشته سید عبدالمجید زواری
منبع : روزنامه جوان 7/12/84

جنایت تازه دشمنان اسلام و هتک حرمت حرم مطهر امام هادى و امام حسن عسکرى (ع) که موجب خشم گسترده مردم عراق، ایران و دیگر کشورهاى اسلامى شده از چند جهت قابل بررسى است. براى بررسى این حادثه قبل از هر کارى باید به زمان، عوامل، اهداف و اینکه چه کسانى از ناآرامى در عراق بهره مى برند، توجه شود.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
این انفجارها در زمانى رخ مى دهد که نتایج نهایى انتخابات عراق تأیید شده و با پیروزى ائتلاف یکپارچه، اکثر کرسى هاى پارلمان در دست شیعیان مى باشد.
این انفجارها در زمانى رخ مى دهد که افشاى جنایت هاى نیروهاى انگلیسى و آمریکایى در عراق خشم و نفرت از اشغالگران را شدت بخشیده است. از سوى دیگر این انفجارها دقیقاً با سفر غیر منتظره جک استراو وزیر خارجه انگلیس به عراق و رایس وزیر خارجه امریکا به منطقه خاورمیانه همزمان مى شود.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
از سوى دیگر این انفجارها در زمانى رخ مى دهد که به دلیل حمایت هاى گسترده غرب از اهانت کنندگان به پیامبر، اعتراض هاى مسلمانان درسراسر جهان شدت گرفته و گسترش موج انزجار ضد غربى، به شدت منافع این کشورها را تهدید مى کند. با توجه به اینکه هنوز هیچ گروهى رسماً مسوولیت این اقدام تروریستى را برعهده نگرفته، در مورد عوامل و اهداف این انفجارها نظرات متفاوتى مطرح شده است. برخى این اقدام را کار شاخه القاعده در عراق به رهبرى ابومصعب الزرقاوى مى دانند، زیرا گروه زرقاوى پیش از این بارها، با متهم کردن شیعیان عراق به همدستى با امریکا به آنان اعلان جنگ داده بود.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
برخى نیز با توجه به جابجایى نیروهاى اسرائیلى  توسط هواپیماهاى امریکایى و رفت و آمدهاى نیروهاى انگلیسى و سفرهاى وزراى خارجه انگلیس و امریکا به منطقه، امریکا، انگلیس و صهیونیست ها را مسوول اینگونه اقدامات مى دانند.
با توجه به اینکه اشغالگران امریکایى و انگلیسى در هدایت این اتفاقات و دامن زدن به اختلافات قومى مردم عراق نقش مستقیم دارند و از سوى دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر دموکراسى در عراق حاکمیت پیدا کرده، به نظر مى رسد اشغالگران با دامن زدن به این اختلافات و ادامه ناامنى در این کشور قصد توجیه کردن حضور خود در این کشور را دارند.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
از سوى دیگر با در نظر گرفتن تجارب گذشته، همیشه پشت سر ناامنى، استبداد و دیکتاتورى در کشورها استقرار مى یابد و بعید نیست ادامه این ناامنى ها و ترورها درعراق منجر به یک کودتاى نظامى شود و در نتیجه اشغالگران هیاتى نظامى یا فردى دیکتاتور شبیه صدام را سرکار بیاورند، چرا که دموکراسى و روى کار آمدن حکومت هاى مردمى با مذاق آنان سازگار نیست.
برخى نیز اختلافات بین شیعه و سنى در عراق را در راستاى منافع صهیونیست ها تفسیر مى کنند.
گروه دیگرى که احتمال ارتکاب این حادثه از سوى آنها وجود دارد باقیمانده نیروهاى جنایتکار صدام است که خواهان سهم بیشترى از حکومت عراق هستند و تلاش مى کنند با ناامن جلوه دادن وضعیت عراق، این تصور را به مردم القاء کنند که در زمان صدام، عراق بسیار امن تر از امروز بوده است.
با توجه به مطالب بالا مى توان نتیجه گرفت مثلثى از اهداف خاص بین سه ضلع امریکا، صهیونیست ها و افراطیون ناراضى و فرقه گرا، مسوولیت و هدایت اینگونه انفجارها را برعهده دارند و هر یک از اضلاع این مثلث، هدایت و طراحى و اجراى بمب گذارى ها در اماکن مقدس عراق را به دنبال اهداف خاصى و مکمل یکدیگر به نتیجه مى رسانند.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
به هر حال با توجه به مطالبى که ذکر شد یکى از مهمترین اهدافى که در اینگونه انفجارها دنبال مى شود، اختلاف بین شیعه و سنى و زمینه سازى براى جنگ داخلى مى باشد. انفجار حرم امامان شیعه به احتمال بسیار زیاد با هدف ایجاد اختلاف و درگیرى بین شیعیان و سنى ها صورت گرفته است، آن هم در زمانى که احزاب سنى عراق در حال مذاکره با جناح هاى شیعه و کرد براى تشکیل دولت وحدت ملى در عراق هستند و در عین حال گزارش ها حکایت از آن دارد که جمعیت سنى عراق روز به روز از جنگجویان افراطى بیشتر فاصله گرفته و حتى در مناطقى از خاک عراق با آنان درگیر شده است.
بنابر این مى توان حدس زد که هدف اصلى از تخریب گنبد حرم، تحریک شیعیان به حمله علیه مراکز سنى و به بن بست کشاندن مذاکرات مربوط به تشکیل دولت وحدت ملى درعراق است تا از این طریق اهل سنت در رویارویى احتمالى با شیعیان به گروه هاى افراطى پناه ببرند.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
به هر حال با اینکه افراد زیادى خواهان ایجاد جنگ داخلى در عراق هستند ولى هوشیارى شیعیان و اهل تسنن در حدود زیادى این توطئه را ناکام گذاشته است. بلافاصله بعد از این اقدام تروریستى مرجعیت شیعه، آیت الله سیستانى با محکومیت و انزجار از این اقدام خواهان هوشیارى شیعیان و پرهیز از هر گونه اقدام تلافى جویانه علیه اهل تسنن شد. خوشبختانه اهل تسنن نیز با درک حساسیت موضوع، درکنار شیعیان حضور پیدا کرد و این اقدام جنایتکارانه را محکوم کردند و همین امر موجب شد تا عوامل این انفجار تا حدود زیادى در رسیدن به اهداف خود ناکام باشند. برگزارى نماز وحدت بین شیعیان و اهل تسنن و همچنین راهپیمایى گسترده روز جمعه نیز در همین راستا قابل توجه و تقدیر است.
مقالات و تحقیقات مجید زواری
در پایان اگر چه اقدام تروریستى اخیر دشمنان اسلام و هتک حرمت حرم مطهر امامان شیعه در راستاى دیگر توطئه ها و افزایش فشارهاى آنها علیه مسلمانان ارزیابى مى شود ولى آنچه مسلم است موضوعاتى همچون توهین روزنامه هاى اروپایى به ساحت مقدس پیامبر(ص)، موضع گیرى و برخورد دوگانه با پیروزى حماس در فلسطین و همچنین شیعیان در عراق، افشاى جنایات اشغالگران در قضایایى همچون هولوکاست، زندان ابوغریب و اقدام اخیر تروریست ها در حمله به حرم مطهر امامان شیعه در سامرا، موجب اتحاد و بیدارى مسلمانان شده است و با افزایش آگاهى هاى مسلمانان و پى بردن به دروغ بودن ادعاهاى غرب در مورد مسائلى همچون حقوق بشر، آزادى بیان، تروریسم و ... یک رنسانس فرهنگى در حال شکل گیرى است و مسلمانان با هر نوع مذهب و حکومتى از آسیاى جنوب شرقى تا خاورمیانه و آفریقا و حتى داخل امریکا و اروپا براى دفاع از آرمان ها و اعتقادشان به نوعى اتحاد دست یافته اند و به زودى ثمره این اتحاد به نتیجه مى رسد.