سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/30
10:27 عصر

حقوق دانشجویان در محاصره

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

روزنامه اعتماد ملی 30/6/85

جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران این روزها با بهت و حیرت نقض اصول مصرح قانون اساسی را می‌نگرند. آنجایی که در اصل بیست و سوم تفتیش عقاید را ممنوع دانسته و به صرف داشتن عقیده‌ای نمی‌توان هیچ‌کس را مورد تعرض و مواخذه قرار داد و یا بند هفتم اصل سوم که دولت جمهوری اسلامی را موظف به تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون می‌سازد .

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید    

حقی که البته اینک از دانشجویان سلب شده و حتی به بهانه تفاوت عقیده، دیدگاه و نگاه افراد با سلیقه حاکم و یا فعالیت در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی، آنها را از حق ادامه تحصیل و حضور مجدد در جامعه دانشگاهی محروم می‌سازد.

و به این ترتیب است که اکنون اشتیاق روزهای پایانی شهریورماه برای آغاز سال تحصیلی جدید به واسطه ستاره‌های مرحمت شده از سوی وزارت علوم جای خود را به اضطراب بخشیده است. اضطرابی که ثمره ممانعت از ثبت‌نام دانشجویان فعال در انجمن‌های اسلامی و نشریات دانشجویی و شورای صنفی توسط کمیته‌های انضباطی و شوراهای نظارت دانشگاه است. اینچنین است که اکنون جمع زیادی از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد در انتظار تصمیم نهایی متولیان وزارت علوم دولت اصولگرا به سر می‌برند تا از سرنوشت تحصیلی خویش آگاه شوند و در مجاورت این دانشجویان، جمع زیادتری همچنان در انتظار تعیین وضعیت چگونگی ادامه تحصیل خود برای ترم جدید نشسته‌اند.

اقدام اخیر مسوولان وزارت علوم را این روزها دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی با بهت می‌نگرند؛ چه آنکه جامعه دانشگاهی ایران پیش از این چنین رویکردی را تنها در حادثه انقلاب فرهنگی شاهد بود و اکنون در روزگاری که فعالیت‌های سیاسی و مدنی دانشجویان بیش از هر زمان دیگری با رکود دنبال می‌شود، اتخاذ چنین تصمیمی، علامت سوال‌های زیادی را در ذهن دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده است.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید

اگرچه مسوولان وزارت علوم تاکنون سخنی در پذیرش رسمی این واقعیت به زبان نیاورده‌اند و البته در مواقعی زبان به تکذیب این داستان نیز گشوده‌اند اما دانشجویان مثال‌های زنده حقیقت این تصمیم هستند. دانشجویانی که اکنون در مقابل نام خویش ستاره‌هایی را به نسبت میزان فعالیت سیاسی و صنفی خویش در دانشگاه می‌بینند و اینچنین است که دوستاره‌ها با حسرت به تک‌ستاره‌ها می‌نگرند که با نگارش چند خطی تعهد اجازه ثبت‌نام می‌یابند.

به این ترتیب گویی عزم بر این جزم شده است که سال تحصیلی جدید در غیاب دانشجویان فعال سیاسی و صنفی دانشگاه‌ها آغاز شود تا شاید از این رهگذر رکود بر تشکل‌های دانشجویی حاکم شود، اگرچه تشکل‌های اسلامی دانشجویان از سالی قبل‌تر و در پی تصویب طرح نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، زنجیرهایی را بر دست و پای خویش بسته دیدند و عملاً رکود سیاسی و صنفی را تجربه کردند. اکنون اگرچه مسوولان وزارت علوم دولت اصولگرا با استفاده از ابزار <هیات‌های نظارت> سخت‌گیری‌های زیادی را بر دانشجویان و تشکل‌‌های دانشجویی روا می‌دارند، اما هنوز خاطره تصویب طرح نظارت بر تشکل‌های اسلامی در دولت اصلاح‌طلب سابق از حافظه دانشجویان سیاسی پاک نشده است. طرحی که اکنون متولیان جدید وزارت علوم نهایت استفاده در جهت بایکوت و فعالیت‌های دانشجویی را از آن می‌برند. دانشجویان سیاسی این روزها هم چنانچه مهر <توقیف> بر در انجمن‌های اسلامی خویش می‌بینند بر کارنامه آموزشی خود مهر <تعلیق> شاهدند تا باور کنند که عزم برای عدم حضور آنان در خانه دوم خویش جزم شده است؛ عزمی که البته خیلی زود نتایج زیانبار آن دامان متصدیان وزارت علوم را خواهد گرفت، چه آنکه به باور غالب تحلیلگران مسائل اجتماعی سختگیری بر دانشجویان، واجد آثاری است که طی زمان بروز خواهد یافت.

به این ترتیب محروم کردن دانشجویان از تحصیل به بهانه ساختار فکری و موضع سیاسی همچنانکه مخالف اصول صریح قانون اساسی است، اقدامی بدیع و حیرت‌آور است که مسوولان دولت اصولگرا بی‌شک باید پاسخی متقن برای چرایی آن بیابند. در غیر این صورت است که می‌توان مهرماه سختی را برای این سیاستمداران پیش‌بینی کرد، اگرچه سکوت کنونی در مقابل ستادن بدیهی‌‌‌ترین حقوق شهروندی از افراد جامعه بی‌شک طولانی نخواهد شد و اعتراض به این رویه تنها اقدامی است که دانشجویان این روزها از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب انتظار دارند.

بحران غزه بیم ها و امیدها

همایش نسیم مطهر

گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/
فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
بمب دیپلماتیک در زمین بوش
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید