سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/10/10
10:42 صبح

اعدام صدام حسین؛ پایان دیکتاتور آغاز چه چیز؟

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

 

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

 
منبع بی بی سی فارسی  
 
صدام درپای چوبه دار
به هر حال، تاثیر اعدام صدام حسین بر تحولات داخلی عراق، به میزان موفقیت آمریکا در دخالت دادن جمعیت سنی در مراکز قدرت و نحوه برخورد شیعیان با این موضوع بستگی دارد
اعدام صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق را شاید بتوان طلیعه پایان عصر دیکتاتوری هایی در خاورمیانه دانست که برای بقای خود جنایت علیه بشریت را مجاز می شمرند، اما هنوز نمی توان نظمی را که در منطقه خاورمیانه و بویژه در عراق پس از مرگ صدام حسین در حال ظهور است، به دقت تبیین کرد.

ظاهرا دولت عراق از آن رو بر اعدام صدام اصرار کرد که امید هواداران سرسخت حزب منحل شده بعث را برای بازگشت دوباره به قدرت به یاس تبدیل کند و سایر عراقی ها را نیز به دگرگون شدن قطعی اوضاع عراق مطمئن سازد.

انگیزه دولت آمریکا هم از حمایت از اعدام صدام ، مشابه انگیزه های دولت عراق در این مورد است با این تفاوت که احتمالا ایالات متحده آمریکا علاقمند است تا اجرای حکم مرگ صدام ، زنگ خطر را برای آن دسته از رهبران خاورمیانه که با آمریکا به مقابله برخاسته اند، به صدا درآورد.

بدین ترتیب، دولت های عراق و آمریکا هر کدام به درجاتی به پیامدهای داخلی و منطقه ای اعدام صدام چشم دوخته اند، تا از آن برای استقرار ثبات در عراق و آغاز نظمی تازه در خاورمیانه بهره گیرند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

اعدام صدام اما ممکن است در کوتاه مدت نتیجه ای عکس آنچه دولت عراق می خواهد به بار آورد و باعث افزایش سطح خشونت در این کشور شود.

قاعدتا بازماندگان نظام بعثی عراق که گفته می شود مسئول بخش مهمی از خشونت های جاری در عراق هستند، در انتقام از اعدام صدام حسین به حملات مرگبار خود علیه مراکز دولتی و اهداف غیرنظامی عراق شدت می بخشند، اما احتمال اینکه مرگ صدام حسین سبب تضعیف آنها در میان مدت شود، منتفی نیست.

اعدام صدام پایان قطعی دیکتاتوری به شیوه او در عراق است، اما اینکه آیا شروعی برای صلح و دمکراسی پایدار در عراق است یا آغاز هرج و مرجی خشونت بار و تمام عیار، چندان قطعی نیست

در نبود صدام حسین، نیروهای وفادار به وی، بدون شک وجه نمادین کارزار مسلحانه خود را علیه دولت عراق از دست می دهند و همین مساله ممکن است آنها را به بی نتیجه بودن رفتار خشونت آمیزشان متقاعد سازد و موجب تجدید نظر آنان در رفتارشان شود.

دولت های عراق و آمریکا، هر دو، از تجدید نظر هواداران حزب بعث در رفتارشان استقبال کنند، اما در حالی که برخی گرایش های شیعه در دولت عراق خواهان دور نگه داشتن بعثی ها از مراکز قدرت در این کشور هستند، به نظر می رسد دولت آمریکا علاقمند است تا بعثی ها را وارد روند سیاسی عراق کند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

علاقه آمریکا به بازگشت کنترل شده بعثی ها به مراکز قدرت در عراق، در واقع نمایانگر تمایل ایالات متحده به واگذاری سهم بیشتری از قدرت در عراق به جمعیت سنی مذهب این کشور است، جمعیتی که از نحوه توزیع قدرت در عراق ناراضی است و از راه های مختلف می کوشد تا توازن قوا را در عراق به نفع خود به هم بزند.

در حقیقت، حمایت جدی دولت های عرب متحد آمریکا در خاورمیانه از مطالبات سیاسی سنی های عراق از یک سو و بی اعتمادی روز افزون آمریکا به شیعیان به علت روابط بخشی از آنها با دولت ایران از سوی دیگر، علت گرایش آمریکا به ارائه امتیازات بیشتر به جمعیت سنی عراق شده است.

بر این اساس، آمریکا که حمایت خود را از اجرای حکم اعدام صدام امتیازی برای شیعیان عراق می داند، ممکن است در اقدامی موازی، گروه های شیعه را برای نشان دادن انعطاف بیشتر در مورد تقسیم قدرت با سنی ها، تحت فشار بگذارد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

به عبارت دیگر، آمریکا به اعدام صدام نگاهی پاردوکسیکال (متناقض نما) دارد، بدین نحو که مرگ او را نماد پایان قطعی دوره تسلط اقلیت سنی عراق بر اکثریت شیعه همراه با آغاز دوره ای از مشارکت گسترده سنی ها در دولت جدید شیعه تلقی می کند.

این در حالی است که به نظر می رسد گروه های شیعه برای مشارکت بیشتر سنی ها بویژه بعثی ها در امور حکومتی عراق هم رای نیستند.

در حالی که حزب الدعوه ومجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق برای جذب بیشتر جمعیت سنی در روند سیاسی کشورشان روش منعطفی در پیش گرفته اند، نیروهای وفادار به مقتدی صدر همچنان با هر گونه ورود هواداران حزب بعث به مراکز قدرت مخالفت می ورزند.

به نظر می رسد اگر جذب نیروهای بعثی به روند سیاسی عراق عملی شود، نیروهای مقتدی صدر فاصله خود را از دولت عراق بیشتر کنند، این مساله اما همان چیزی است که آمریکا و جمعیت سنی عراق از آن استقبال می کنند، زیرا به باور آنها گروه مقتدی صدر در خشونت های فرقه ای در عراق نقش بسزایی دارد.

به هر حال، تاثیر اعدام صدام حسین بر تحولات داخلی عراق، به میزان موفقیت آمریکا در دخالت دادن جمعیت سنی در مراکز قدرت و نحوه برخورد شیعیان با این موضوع بستگی دارد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

اگر سنی ها همچنان سهمی بسیار فراتر از اندازه جمعیتشان از قدرت بخواهند و در مقابل شیعیان نیز بر کثرت عددی به عنوان تنها مبنای تقسیم قدرت در عراق تاکید ورزند، به احتمال زیاد، اعدام صدام حسین جز بر نابسامانی عراق نخواهد افزود، اما اگر دو طرف مناقشه تا حد جلب رضایت طرف مقابل از خود انعطاف نشان دهند، آنگاه اعدام صدام می تواند به رغم واکنش های خشونت آمیز ابتدایی طرفداران آن، به تدریج عراق را به سمت صلح و ثبات هدایت کند.

تاثیرات منطقه ای اعدام صدام حسین نیز تابعی از تاثیر داخلی مرگ اوست. اگر اعدام صدام مشارکت بیشتر جمعیت سنی در روند سیاسی عراق را موجب شود، مرگ او خشم دولت های عرب منطقه را در پی نخواهد داشت، هر چندکه توده های عرب در عزای او مراسم سوگواری برگزار کنند.

اما اگر اعدام صدام، تغییری محسوس در تقسیم قدرت در عراق پدید نیاورد، دولت های عرب منطقه ضمن ناخشنودی از اعدام وی، برای دخالت بیشتر در امور عراق تحریک خواهند شد.

اعدام صدام پایان قطعی دیکتاتوری به شیوه او در عراق است، اما اینکه آیا شروعی برای صلح و دمکراسی پایدار در عراق است یا آغاز هرج و مرجی خشونت بار و تمام عیار، چندان قطعی نیست.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف