سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/10/11
11:17 عصر

دروغ های سیاسی برخی مسئولان

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

منبع: بازتاب

همان‌طور که روابط و برخوردهای روزمره فردی و خصوصی، حاوی دقت‌ها و نکاتی است که نادیده گرفتن آنها سبب ناهنجاری و دوری از شئونات اخلاقی و عرفی می‌شود، مسائل و مراودات کلان اجتماعی و به ویژه عرصه سیاست هم، از این ظرایف بی‌بهره نبوده، نیاز مبرمی به آن دارد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

مصلحت‌سنجی‌های مقطعی، تأخیر در اطلاع رسانی،‌ دروغ‌های مصلحتی و بیان واژکونه مسائل، از مصادیق این‌گونه ظرافت‌های سیاسی و اجتماعی است. در عین حال، همین ظرافت‌های سیاسی و اجتماعی ایجاب می‌کند تا مرزهای ایدئولوژیک و برخواسته از نوع نگرش قومی و مذهبی، میان اصول حاکم بر  کشور و سایر حکومت‌ها برقرار باشد. یعنی مسائل و قوانین اداره کشور، نباید بر پایه مبانی و سیاست‌هایی بنا شود که ماهیتا متفاوت با آرمانها و اهداف ملی و مذهبی کشور است.

فلسفه سیاسی اسلام هرچند در اصل مبتنی بر همان قواعد و شیوه‌های حکومتداری رایج است، اما در روش‌ها و طرق دستیابی به آن، اختلافات ماهوی با سایر نظام‌ها وجود دارد. در همین رابطه، امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه‌های خود هنگامی که مورد اعتراض و انتقاد یاران خود، به خاطر شکست از معاویه و طرح‌های عمروعاص قرار می‌گیرد، می‌فرماید که «به خدا قسم معاویه تیزهوش‌تر و باسیاست‌تر از من نیست. ولیکن مشکل اینجاست که او دروغ و نیرنگ را چاشنی کار خود کرده و من نمی‌توانم چنین باشم». یعنی شفافیت و صداقت میان حاکمان و مردم لازمه اسلامیت قدرت و ضامن بقای آن، به عنوان اهرمی برای پیاده‌سازی اوامر خداوند و خدمت به مردم، شناسانده شده است.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

در فرضیه‌های علوم اجتماعی نیز آنجا که مبنای بحث، قدرت برای خدمت و پیشرفت کشور است، نه بسان پیروان ماکیاولی، قدرت برای قدرت، عینا همین موضوع، یعنی شفافیت و به حاشیه نراندن شعور و آگاهی مردم، مورد تأکید و صراحت قرار گرفته است.

در نظام کنونی ایران هم که بر دو پایه «جمهوریت» و «اسلامیت» قوام یافته، هرچند که بسیاری از مسائل و مشکلات از ابتدای انقلاب تاکنون گریبانگیر نظام بوده و اجازه نداده تا نام اسلام و حکومت اسلامی به صورت کامل بر آن منطبق شود، اما صرف نظر از امکان وقوعی اسلامی شدن، روش‌ها و نیت زمامداران باید به گونه‌ای باشد که نشانه‌هایی از اراده حکومت برای اسلام گرایی و طریقه مسلمانی، مشاهده شود.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف

می‌توان گفت، هیچ دورانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب از این ضعف و نقصان و دستاویز قرار دادن مسائل غیر منطبق با واقعیت برای منافع و یا مضار حکومت، خالی نبوده است. اما دورانی مانند هشت سال جنگ تحمیلی که برای برپا ماندن و فرو نریختن صلابت و صولت تنها حکومت اسلامی دنیا، چاره‌ای جز برخی پنهانکاری‌ها و یا بازگو کردن بعضی مسائل خلاف واقعیت نبود، کجا؟ و سال‌ها و مقاطعی که حکومت‌ها فارغ از تهدیدات دشمن مسلح خارجی، به رتق و فتق امور مشغول بودند، کجا؟

در روزهای آخر زمامداری سیدمحمد خاتمی، تعدادی از مطبوعات خبری را منتشر کردند، مبنی بر این‌که خاتمی نامه‌ای به مردم نوشته و در آن بسیاری از ناگفته‌ها و حرف‌های آخر خود را برای مردم زده است. مدتی پس از انتشار این خبر، آقای خاتمی و مدیران دولت وی، با قاطعیت تمام چنین موضوعی را تکذیب کرده و روح خود را بی خبر از آن دانستند. ولی در کمال تعجب، یک ماهی نگذشت که نامه‌ای از رئیس‌جمهور دوران اصلاحات خطاب به مردم منتشر شد و حتی به عنوان کتاب هم چاپ و در اختیار مردم قرار گرفت.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف
شاید این نوع دروغ و تکذیب واقعیات، ناشی از نقاط ضعفی باشد که مسئولان را وادار می‌کند تا با چنگ‌اندازی به اخبار و موضوعات نو و دست‌ اول، مردم را غافلگیر و به اصطلاح سورپرایز کرده و توان خود را بالا نشان دهند. و شاید هم از خصومتی باشد که آنان با مطبوعات، و اگر نگوییم با تمام آنها، با مطبوعه‌های مخالف و منتقد خود، دارند.

پوشانیدن و یا تکذیب واقعیت برای زمامداران، اهرم و وسیله‌ای است که صرفا در مواقع اضطراری و حساس که هیچ راهی جز دروغ و انعکاس مطالب خلاف واقع نمی ماند، باید به آن دست یازند. آن هم نه به شکل دایمی، بلکه در مقاطع خاص و با شرایط محدود.

اما این‌که چون مطلبی مخالف آنهاست، تکذیب ‌شود، یا موضوعی چون به مصلحت گروه همفکر حاکم نیست، دروغ خوانده شده، یا حتی مسائلی که بخشی مورد قبول و بخشی دیگر مخالف نظر مسئولان است، نادرست خوانده می‌شود، از خرابی‌هایی است که یقینا اثر خود را داشته و بنای رفیع حکومت را به ویرانی خواهد کشید، اما چه موقع و در چه زمان، خود به وقتش نشان داده خواهد شد!
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف
در روزهای پس از انتخابات وزیر کشور در مصاحبه زنده اعلام کردند که رئیس‌جمهور سابق با ایشان صحبت کرده و از تلاش وزارت کشور تشکر کرده است، اما نزدیکان رئیس‌جمهور سابق اعلام کردند که مطلب چیز دیگری بوده و در آن نسبت به روند انتخابات ابراز نگرانی شده است. بعدها مشخص شد که در این مکالمه علاوه بر یک تشکر ابتدایی آقای خاتمی به شدت نگرانی‌های خود را درباره انتخابات به وزیر کشور منتقل کرده است. با این حساب نقل قول ناقص در این باره، در فضای شمارش آرا چه میزان قرین صداقت است؟

اگر چنین است چرا لاپوشانی و چالش‌های ظاهری؟ آیا نمی‌شود محض خدمت و جلب رضایت مردم هم که شده، دمی از اختلافات حزبی و تفرقه‌های کودکانه دست برداشته و صرفا برای مردمی که هم‌اکنون تحریم و طرد ابرقدرتها، آنان را در معرض انزوا و مشکلات اقتصادی قرار داده، اندیشید و فعالیت کرد؟

مسئله دیگری که در حکومت‌های گذشته هم بارها اتفاق افتاده، این‌که، شورش و آشوبی در نقطه‌ای از شهر به وقوع می‌پیوندد و چندین باب مغازه و ماشین هم به آتش کشیده می‌شود، ولی این اغتشاش که مورد مشاهده هزاران نفر قرار گرفته، به ناگهان ‌تکذیب ‌شده، یا در نهایت به تجمع چند ده نفری! صلح‌آمیز، تغییر هویت می‌دهد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف
آیا در حکومتی که با خون صدها هزار شهید و حمایت میلیون‌ها تن از مردمی که بارها جان و مال و ناموس خود را فدای انقلاب کرده‌اند، شایسته است با این‌گونه اخبار و روایت های نادرست، چنین استشمام شود که ضعف مدیریت، موجب شده، این واقعیت های بسیار ساده و معمولی، که اقتضا و طبیعت هر حکومت و دولتی است، دروغ خوانده شده، از بروز مسائل این چنینی جلوگیری شود؟

چرا وقتی که یکی از مقامات عالی اجرایی کشور در محفلی حضور به هم رسانده و حال به خاطر تنگناهای موجود و یا هر چیز دیگر و حتی در بدترین فرض - از روی عمد - نتوانسته آنجا را که محل لهو و لعب و حضور زنان و مردان مختلط و با وضع‌های زننده بوده، ترک کند، پس از انتشار موضوع در مطبوعات، اقدام به تکذیب و توجیهات یکی از یکی محکمتر می‌کنند؟

اگر واقعا دروغ است و شایعه‌پراکنی، چنان رسانه‌هایی را باید به دست قانون سپرد تا نتیجه و سرانجام چنین اغتشاشاتی را در افکار عمومی و امنیت روانی جامعه بچشند و به سزایش برسند؟ مسئولان، مردم نیستند که در راهروهای دادگاه‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها به انتظار صدور رأی بنشینند. با اشاره‌ و کوچکترین عکس العملی، می‌توانند جلوی انتشار چنین مطالب خلاف واقعی را بگیرند و حتی درب آن رسانه را نیز برای عبرت سایرین تخته کنند.

اما اگر واقعیت دارد، چرا و چگونه مسئول و مقامی که منسوب به بزرگان و رفتگانی است که اکنون دست از دنیا کوتاه دارند، به راحتی و در کمال آرامش آن را تکذیب کرده و به همراه دیگر همکارانش، آن را شایعه‌پراکنی رسانه‌ای می‌خواند؟
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف
فراموش نکنیم که تکرار هر روز چنین تکذیب‌هایی، منجر می‌شود که مردم، بسان قصه چوپان دروغگو، دیگر حتی به قسم‌ها و تاکیدات غلاظ و شداد مسئولان هم، توجهی نکنند! و به مرور از گوشه و کنار چنین شنیده شود که؛ چون این سخن تکذیب شده، پس صحت دارد. چراکه بارها و بارها این واقعه - تکذیب ابتدایی و صحت موضوع در انتها و هنگام عمل - اتفاق افتاده است!

تعطیلی‌های چهار روزه عید فطر، تخفیف 50 درصدی بلیط هواپیما برای دانشجویان خارج از کشور، کنترل نرخ تورم، گران نشدن کالاها و اقلام اولیه مورد نیاز، تعطیلی مدارس در شب انتخابات و ده‌ها موضوع دیگر، از مصادیقی است که نیازی به نوشتن مقاله و کتاب برای اثبات آگاهی مردم درباره آنها نیست. چرا که مردم، این‌گونه سخنان و وعده‌ها را به حافظه کنکاش‌گر ذهن خود سپرده‌اند و بالاخره در هنگامه رای گیری و یا فرصت های دیگر، آن را در حلقوم زجر کشیده و سختی دیده خود کرده، بانگ انزجار از دروغ ها و دورویی های چند باره و مکرر، بر خواهند آورد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری          در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید               اندیشکده آصف