سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/1/6
4:0 عصر

ایران سومین مصرف کننده‌ بزرگ سیگار آمریکایی

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

اداره آمار آمریکا اعلام کرد که ایران بعد از ژاپن و عربستان، سومین مصرف کننده‌ی بزرگ سیگارهای آمریکایی در جهان است.
به گزارش ایسنا، این سازمان در گزارش خود عنوان کرد که سیگار مهم‌ترین کالای مجاز صادراتی سال‌های اخیر شرکت‌های آمریکایی به ایران بوده است.
در همین حال سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرده که ایران برای شرکت‌های چند ملیتی تولید سیگار به ویژه شرکت‌های دخانیات آمریکایی از اهمیت زیادی برخوردار است.
اطلاعات اداره‌ی آمار آمریکا نشان می‌دهد که حداقل نیمی از حدود 100 میلیون دلار کالایی که شرکت‌های آمریکایی در سال 2005 به ایران صادر کرده‌اند سیگار بوده است.
این آمار در حالی منتشر می‌شود که کاخ سفید طی ماه‌های اخیر تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرده است.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 


اما سیگارهای آمریکایی در فهرست تحریم های ایران قرار ندارد؛ چرا که کنگره‌ی آمریکا مدت‌ها پیش دارو، مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از فهرست تحریم‌های ایران خارج کرد، به این ترتیب سیگار نیز در گروه مواد غذایی قرار گرفت و از فهرست تحریم‌ها خارج شد.
مت مایرز ـ کارشناس صنعت دخانیات در واشنگتن ـ درباره‌ی این تصمیم کنگره می‌گوید: سیگار نه یک محصول کشاورزی است و نه یک کالای اساسی. کنگره به اصرار شرکت‌های دخانیاتی تصمیم به مستثنی کردن آن از فهرست تحریم‌ها گرفت.
به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که ایران یکی از کشورهای مورد علاقه‌ی شرکت‌های دخانیات خارجی است.
این سازمان مدارکی را بدست آورده که نشان می‌دهد شرکت‌های دخانیات آمریکایی مانند آر جی رینولدزهمواره به ایران به عنوان یک بازار پر رونق برای محصولات خود نگاه کرده و آن‌ها را از طریق واسطه به ایران صادر کرده‌اند.
مت مایرز تصریح کرد: مصرف سیگار در آمریکا و بیشتر کشورهای توسعه یافته سیر نزولی را طی می‌کند و شرکت‌های دخانیاتی مجبورند محصولات خود را در کشورهای دیگر بفروشند. به همین علت است که ایران برای آینده‌ی شرکت‌های تولید کننده‌ی سیگار بسیار مهم است.
لازم به ذکر است که شرکت‌های دخانیاتی در آمریکا سال‌هاست که حق تبلیغ محصولات خود را ندارند و مجبور به پرداخت جریمه‌های چند میلیارد دلاری به شاکیانی شده‌اند که آن‌ها را به پنهان کردن مضرات سیگار متهم کردند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش آگاهی مردم از مضرات سیگار و بالا رفتن قیمت دخانیات به کاهش 20 درصدی مصرف سیگار در آمریکا کمک کرده است.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف