سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/1/12
4:0 عصر

دیدار ایران و آمریکا در واشنگتن

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

خلیل‌زاد: به زودی، دیدار ایران و آمریکا در واشنگتن

خبرگزاری کویت به نقل از سفیر آمریکا مدعی شد، نمایندگان ایران و آمریکا درباره امنیت و ثبات عراق در واشنگتن دیدار خواهند کرد.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

به گزارش سرویس بین الملل «بازتاب»، خلیل‌زاد با طالبانی در بیمارستانی در امان دیدار کرد تا نتایج کنفرانس امنیتی بغداد را به آگاهی وی برساند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، همچنین آمده است: خلیل زاد گفته که هیأت آمریکایی در اجلاس بغداد با همتایان ایرانی خود، دیدار داشته‌اند.

وی نتایج این دیدار را مثبت ارزیابی کرد و افزود، دو طرف تصمیم گرفتند بار دیگر برای دستیابی به امنیت و ثبات در عراق و منطقه با یکدیگر دیدار کنند.

این در حالی است که هنوز نه تاریخی برای این دیدار تعیین شده و نه اشخاص حاضر در جلسه مشخص شده‌اند.

کنفرانس بغداد، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق را مسئول هماهنگی‌های لازم برای دیدار وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق و کشورهای «گروه 8» کرده است.

طالبانی از تلاش‌های سفیر آمریکا برای برقراری جلسه‌ای جهت دیدار با ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به نتایج مثبتی منجر شود.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

در همین حال، «واشنگتن‌تایمز» نوشت: برخوردهای ایران و آمریکا در آخر هفته گذشته، نشان‌دهنده اختلاف عمیق بین دو کشور است، به ویژه این‌که دو طرف نتوانستند حتی بر سر این موضوع که آیا مذاکره‌ای صورت گرفته یا نه، به توافق برسند.

«عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور حقوق بین‌الملل، گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ما و آمریکایی‌ها در حال انجام نیست. در مقابل، «زلمای خلیل‌زاد»، سفیر آمریکا در عراق، خبر از این مذاکرات داده و گفت: دو طرف در حضور دیگران با یکدیگر سخن گفته‌اند، اما هیچ‌کدام از دو طرف درباره محتوای مذاکرات ـ که بیشتر آن در پشت درهای بسته صورت گرفت ـ چیزی نگفتند.

اما به رغم این مخالفت‌ها، به نظر، راه برای مذاکرات ماه آینده ایران و آمریکا در ترکیه باز شده است که این بار در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود و گفته می‌شود رایس نیز به این اجلاس خواهد رفت.

رسانه‌های ایرانی تحت کنترل دولت تا حد زیادی کنفرانس بغداد را نادیده گرفتند و به جای آن متمرکز بر مراسم عزاداری شیعیان شدند. تنها گزارش‌های زنده پخش شده، مربوط به شهرهای نجف و کربلا و آکنده از زایران شیعه بود، اما رسانه‌های عربی به شدت این اجلاس را پوشش دادند. برنامه‌های بعدازظهر دو شبکه پان‌عرب؛ یعنی «الجزیره» و «العربیه»، تفسیر و اظهارنظر در مورد این اجلاس بود که موضع‌گیری‌های گوناگونی را از جانب افراد مختلف، ارایه داد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بوش نیز که در کلمبیاست، در سخنرانی خود، از عملکرد و مواضع مثبت ایران و سوریه حمایت کرده است.

نکته دیگر، مثبت و سازنده خواندن این کنفرانس از سوی نمایندگان ایران و آمریکا بود که عراقچی از مواضع خوب هیأت‌ها سخن گفت و خلیل‌زاد نیز این اجلاس را تنها گام نخست دانست.

خلیل‌زاد که متولد افغانستان است و با فارسی‌زبانان عراقچی نیز به خوبی آشناست، گفته است: «بحث‌ها محدود و بر عراق متمرکز بود».

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف