سفارش تبلیغ
صبا ویژن

84/10/5
11:54 عصر

یادداشت روز - روزنامه اندیشه

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

 مقالات و تحقیقات مجید زواری

امیدوارم حال همه شما خوب باشد و روز خوبی را در پیش داشته باشید

امروز بمناسبت نعطیلات کریسمس خبرهای زیادی توسط خبرگزاری ها منتشر نشده بود ولی مهمترین خبرهای امروز بحث پیشنهاد روسیه به ایران برای انجام غنی سازی در خاک روسیه بود و خبرهای مربوط به عراق .

مقالات و تحقیقات مجید زواری

بدلیل اینکه بحث انرژی هسته ای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است در این یادداشت سعی میکنم تا حدودی به مسایل مربوط به این بحث بپردازم .

اگر اخبار مربوط به انرژی هسته ای ایران را دنبال میکنید حتما میدانید که اتحادیه اروپا و آمریکا در راستای جلوگیری ایران به تکنولوژی هسته ای , بحث توقف غنی سازی را مطرح میکنند و ایران هم همچنان بر حفظ حقوق خود در مورد انرژی هسته ای تاکید میکند . در همین رابطه روسیه پیشنهاد کرده که چرخه سوخت در ایران انجام شود ولی غنی سازی اورانیوم در روسیه انجام شود و بعد دوباره به ایران بازگردانده شود .

البته اگر اخبار دیروز را مطالعه کرده باشید حتما میدانید که آقای آصفی اعلام کرد که هنوز پیشنهاد مدونی از سوی روسیه دریافت نکرده ایم ولی از هر طرحی که بنوعی منافع ملت ایران در نظر گرفته شود استقبال میکنیم .

با توجه به مطالب بالا سعی میکنم تا اخبار مربوط به این موضوع را تحلیل کنم

برخی از خبرگزاری ها امروز خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه روسیه منتظر جواب ایران است و این مطلب با سخنان دیروز آقای آصفی که گفته بود پیشنهاد مدونی دریافت نکرده ایم تناقض دارد .

واقعیت این است که همانطور که آقای آصفی گفته بود روسیه طرحی در این مورد به ایران نداده و فقط در حد یک بیانیه پیششنهاد غنی سازی در روسیه را مطرح کرده است ولی  آنچه مشخص است در همه طرحها آن هم در اینچنین طرح مهمی باید چگونگی اجرای آن مشخص و اعلام شود ولی روسها به این موضوع اشاره ای نکرده اند و به همین خاطر طبق گفته آقای آصفی پیشنهاد مدونی به ایران ارایه نشده تا در مورد آن تصمیم گرفته شود

مقالات و تحقیقات مجید زواری

نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که علت علاقه روسیه به ورود به بحث مذاکرات هسته ای ایران و اروپا چیست ؟

آنچه مسلم است این است که روسیه تاکنون بارها از اختلاف ایران با آمریکا و غرب به نفع خود  استفاده کرده و از هر دو طرف در جهت تامین منافع خود استفاده کرده است و عملا نشان داده است که نمیتوان به عنوان متحد وافعی به آن نگاه کرد و در حقیقت ثبات رای در بین مقامات روسیه خیلی پایین است .

روسها بارها در انجام تعهدات خود بخاطر بهانه های واهی کوتاهی کرده اند و برای مثال افتتاح نیروگاه بوشهر را بارها به تعویق انداخته اند و از ایران به عناوین مختلف امتیاز گرفته اند . روسها خوب میدانند که از نظر تکنولوژیک از غرب خیلی عقب هستند و با آگاهی از اینکه در شرایط عادی , اغلب کشورها تکنولوژی غربی را که پیشرفته تر است را انتخاب مبکنند سعی میکند از فضای گل آلود میان ایران و اروپا به نفع خود ماهی بگیرد و این بار هم با پیشنهاد انتقال غنی سازی به روسیه عملا از بخاطر کاری که در ایران هم امکان پذیر است به درآمدهای هنگفتی برسد و همچنین وابستگی ایران به خود را افزایش دهد . در چنین فضایی باید خیلی مراقب بود و در انتشار اخبار نیز دقت بیشتری شود تا ناخواسته در این بین به منافع ملی خود ضربه بزنیم .

مقالات و تحقیقات مجید زواری