سفارش تبلیغ
صبا ویژن

84/12/23
9:6 صبح

آمریکا در حسرت جایگاه قاضى جهانى

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

آمریکا در حسرت جایگاه قاضى جهانى
سید عبدالمجید زواری
منبع روزنامه جوان 22/12/84

چهارشنبه گذشته وزارت امور خارجه امریکا طبق روال سال هاى گذشته اقدام به انتشار گزارشى درباره نقض حقوق بشر در دیگر کشورها نمود.
گزارش سالانه مزبور هفت دیدگاه را در نظر گرفته که شامل اجراى قوانین، حقوق سیاسى، نژادى و نقض حقوق بشر در سایر کشورها مى شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
در این گزارش نکات جالبى وجود دارد که با تامل در آنها مى توان به معیارهاى دوگانه مقامات کاخ سفید درباره مقوله هایى از جمله حقوق بشر پى برد. در این گزارش امریکایى ها در حالى کشورهایى مانند ایران و سوریه را به نقض حقوق بشر متهم مى سازند که در قبال کشورهاى دوست امریکا که در آنجا زنان از ابتدایى ترین حقوق مانند حق راى یا اجازه رانندگى محروم هستند سکوت اختیار شده است. نکته جالب دیگر درباره این گزارش این است که براى اولین بار وزارت خارجه امریکا با توجه به رسوایى هاى پیش آمده مجبور شده است در گزارش خود اشاره بسیار کوتاهى همراه با توجیه سیاست هاى ضد انسانى در زندان هاى گوانتانامو، ابوغریب و دیگر زندان هاى مخفى سازمان سیا بنماید.
همچنین این گزارش بدون اشاره به اینکه رژیم صهیونیستى با کشتار بى رحمانه زنان و کودکان فلسطینى، حقق بشر را نقض کرده مدعى است که اسراییل به طور کلى حقوق بشر شهروندان خود را محترم شمرده است.
در این گزارش چین، روسیه، ونزوئلا، تایلند، فیلیپین و... نیز به نقض حقوق بشر متهم شده اند که البته با واکنش شدید این کشورها مواجه شده اند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
در واکنش به گزارش وزارت خارجه امریکا، دولت چین با رد گزارش فوق فهرستى از مشکلات حقوق بشرى امریکا را از نقض حقوق بشر گرفته تا جنایت منتشر کرد. در گزارش منتشر شده توسط چین آمده است: ما از دولت امریکا مى خواهیم با مشکلات حقوق بشرى خودش دست و پنجه نرم کند و اقدامات عملى انجام دهد تا اوضاع حقوق بشرى اش بهبود یابد.
روسیه در بیانیه اى ضمن انتقاد از برخورد دوگانه امریکا با وضع حقوق بشر در جهان با توجه به عملکرد امریکا در عراق و افغانستان که خلاف همه اصول انسانى و موازین
شناخته شده است تاکید کرد: این برخورد دوگانه امریکا، مانع گسترش روابط مسکو -واشنگتن مى شود.
وزارت امور خارجه امریکا در حالى در گزارش سالیانه خود کشورهاى دیگر را به نقض حقوق بشر متهم کرد که به اعتقاد اکثر کشورها ومراجع ذیصلاح، خود بزرگ ترین ناقض حقوق بشر مى باشد.
به فاصله کوتاهى پس از انتشار گزارش وزارت خارجه امریکا، «میگوئل تینگرسالاس» استاد تاریح دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد به دلیل انتقاد از سیاست هاى جرج بوش مورد بازجویى پلیس فدرال قرار گرفته وماموران FBIبا حضور دردفترکارش، ضمن ترساندن و تهدید او از وى بازجویى کرده اند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
از سوى دیگر براساس یک نظر سنجى که پایگاه اینترنتى فایننشال تایمز روز شنبه منتشر کرد، جایگاه سیاسى بوش به پایین ترین حد خود رسیده و دو سوم مردم این کشور به وى اعتماد ندارند. به نوشته فایننشال تایمز، بیش از ۷۰ درصد مردم امریکا بر این عقیده هستند که مسیرى که دولت امریکا انتخاب کرده، کشور را به سوى اهداف درستى هدایت نمى کند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
به نوشته این رسانه اینترنتى، اعتماد به بوش حتى در میان جمهورى خواهان نیز به پایین ترین حد رسیده است و اکنون این سوال براى برخى از حامیان سابق جورج بوش مطرح است که آیا وى در سه سال باقى مانده از دوره ریاست جمهورى خود، قادر به اصلاح انحرافاتى که ایجاد کرده، خواهد بود یا نه.
فایننشال تایمز به نقل از «ادرولنیز» یک مشاور برجسته رونالدریگان که اکنون به عنوان یک متخصص امور راهبردى مطرح است، نوشت: اگر قرار بود براساس نظام پارلمانى راى گیرى شود، به جورج بوش راى اعتماد داده نمى شد.
همچنین پل اینگرام یکى از کارشناسان ارشد موسسه مطالعات امنیت امریکا و انگلیس تصریح کرد: دولت امریکا از رژیم هاى دیکتاتورى حمایت مى کند و به عقاید مردم و دموکراسى واقعى اهمیت نمى دهد. وى افزود: با اینکه انتخابات از مهم ترین ابزار دموکراسى است اما امریکا هیچ گاه به آراء مردم احترام نمى گذارد و تنها به منافع خود مى اندیشد.
لازم به ذکر است امریکا در حالى خود را مدعى و متولى حقوق بشر معرفى مى کند که افشاى گسترده جنایات و شکنجه هاى نیروهاى امریکایى در زندان ابوغریب و گوانتانامو و کشتار مردم بى دفاع عراق و افغانستان، حمایت هاى همه جانبه از جنایت هاى رژیم صهیونیستى و برخوردهاى دوگانه درمورد انتخابات عراق و حماس وهمچنین شنود غیرقانونى مکالمات شهروندان امریکایى و تجاوز به حریم خصوصى افراد و همچنین محدود شدن آزادى بیان و سانسور خبرى گسترده در امریکا موجى از اعتراضات گسترده را در امریکا و دیگر نقاط جهان علیه سیاست هاى بوش و تیم نومحافظه کاران به راه انداخته است و مردم جهان به خوبى از ماهیت ادعاهاى دروغین امریکا در مورد مقوله هایى مانند حقوق بشر، آزادى بیان، دموکراسى و ... آگاهى دارند.