سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/1/5
12:47 صبح

جهان در سالى که گذشت- دموکراسی علیه دموکراسی

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

جهان در سالى که گذشت
دموکراسى علیه دموکراسى
منبع روزنامه جوان 28/12/84
در سال ۱۳۸۴ هجرى شمسى رویدادهاى بسیارى در اقصى نقاط جهان به وقوع پیوست که زمینه بسیارى از مسایل و مشکلات را براى سالیان متمادى در سراسر دنیا فراهم کرد. هر چند ریشه بسیارى از این وقایع به سیاست هاى سلطه جویانه برخى قدرت ها در آغاز هزاره سوم برمى گردد اما آثار مشهودى را هم از دوران استعمار در قرون گذشته به همراه دارد.
از این رو دگردیسى تحولات سیاسى در میان بازیگران بین المللى یک شاخصه عمده در قرن بیست و یکم است که به صورت اپیدمى گسترده جریان دارد. در این راستا خاورمیانه خبرسازترین منطقه در سال ۸۴ بوده است، هر چند نمى توان آسیاى مرکزى و قفقاز، اتحادیه اروپا، شرق آسیا، امریکاى جنوبى و دیگر نقاط کره خاکى را از نظر دور داشت.
این گزارش به صورت اجمالى به مهمترین رخدادهاى جهان اختصاص یافته است که مى خوانید
خاورمیانه خبرسازترین منطقه طى سال گذشته در تمام دنیا بود که به جسارت مى توان گفت تمام کشورهاى آن دستخوش رویدادهاى مهمى بوده اند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
عراق: در این بین خبرهاى مربوط به عراق بیشترین انعکاس را در رسانه ها داشت. در کشور جنگ زده عراق از ابتداى سال ۸۴ تقریبا هر روز شاهد انفجار، بمب گذارى و ترور بوده ایم، اما در کنار این مساله که براى مطبوعات جزو لاینفک خبرهاى روزانه است و فجایع انسانى در آن دچار روزمرگى شده است، رویدادهاى مهم دیگرى نیز به چشم مى خورد. در ۱۷ فروردین ماه مجلس انتقالى عراق دولت انتقالى را با معرفى جلال طالبانى به عنوان رییس جمهور و ابراهیم جعفرى به عنوان نخست وزیر تشکیل داد. ۲۱ فروردین دومین سالروز سقوط صدام بود که یک میلیون عراقى طى تظاهراتى خواستار خروج اشغالگران شدند. ۸ خرداد روند تدوین قانون اساسى عراق آغاز شد. ۳۰ خرداد هفته نامه «جى کیو» امریکا افشا کرد صدام از کمک امریکا در جنگ با ایران بهره مى برده است، این مساله توسط شخص صدام به نگهبان امریکایى زندان گفته شده بود.
۲ مرداد مجمع ملى عراق همه پرسى قانون اساسى را تصویب کرد. حملات تروریستى در ۹ شهریور در کاظمین (سالگرد شهادت امام کاظم علیه السلام) ۶۵۰ نفر از عزاداران را به کام مرگ فرستاد و ۲۳۸ تن دیگر را زخمى کرد. ۲۵ مهر مردم عراق به قانون اساسى کشورشان راى مثبت دادند. در ۲۷ مهر دادگاه صدام حسین با قضاوت پنج قاضى آغاز شد. وى از آذرماه ۸۲ در زندان نیروهاى ائتلاف است. شروع دادگاه صدام با دو میلیون شکایت از دیکتاتور سابق عراق، ۷ هزار شاهد جنایات وى و ۱۲ مورد اتهام جدى همراه بود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
۲۴ آذر مردم به پاى صندوق هاى راى رفتند تا از ۲۱ ائتلاف و ۲۲۸ حزب، ۲۷۵ نماینده پارلمان را انتخاب کنند. مشارکت عراقى ها هفتاد درصد بود و ائتلاف عراق یکپارچه با کسب ۱۱۵ کرسى بیشترین کرسى ها را در میان گروه هاى دیگر از آن خود کرد و ابراهیم جعفرى را طبق قانون اساسى (حق انتخاب نخست وزیر با اکثریت پارلمان) انتخاب کرد. فاجعه دردناک دیگر در این سرزمین هتک حرمت به حرم امام هادى (ع) و امام حسن عسگرى (ع) در ۱۳ اسفند بود که بخش عظیمى از حرمین شریف توسط بدخواهان و دشمنان که ردپاى صهیونیسم و سرویس جاسوسى امریکا در آن دیده مى شود، تخریب شد.
گفتنى است در اسفندماه همچنین اعلام شد از زمان اشغال عراق به بهانه برقرارى دموکراسى در این کشور هشتاد هزار نفر از مردم بیگناه کشته شده اند و درگیرى هاى فرقه اى افزایش یافت و دموکراسى علیه دموکراسى دست به کار شد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
فلسطین: در سرزمین هاى اشغالى هم وقایع بسیار مهمى را شاهد بودیم. ۳۰ فروردین شالوم وزیر خارجه صهیونیست ها اولین واکنش را به حضور حماس در صحنه سیاسى فلسطین نشان داد. وى گفت در صورت پیروزى حماس از غزه عقب نشینى نخواهیم کرد (مربوط به طرح نقشه راه).
همزمان بر سر طرح نقشه راه اختلافات در جامعه صهیونیستى بالا گرفت تا جایى که در ۲۵ خرداد رییس مجلس نمایندگان اسراییل (کنیست) خواستار انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام شد. ۲۶ مرداد عقب نشینى از غزه آغاز شد و طى یک هفته خروج صهیونیست ها، خشونت ها در اسراییل به اوج خود رسید و بحران سیاسى بالا گرفت. انتخابات مناطق شهردارى در فلسطین هم که یک مرحله آن در سال گذشته انجام گرفته بود طى سه مرحله دیگر در اردیبهشت، مهر و آذرماه انجام گرفت. فتح و حماس دو رقیب عمده در این انتخابات بودند. ۱ آذر پارلمان اسراییل (کنیست) منحل شد و مقرر گشت انتخابات زودهنگام پارلمان و دولت جدید در ۲۸ مارس انجام پذیرد. شارون از لیکود (حزب حاکم) خارج شد و حزب کادیما را تاسیس کرد.
آذر شش قطعنامه در نشست سه روزه مجمع عمومى سازمان ملل درباره خاورمیانه علیه اسراییل صادر شد. این قطعنامه ها به لحاظ حقوقى لازم الاجرا نیست اما جالب توجه بود که در کدام قطعنامه ها بیش از یکصد کشور علیه رژیم صهیونیستى (از مجموع ۱۹۱ کشور عضو) راى دادند. ۲۸ آذر آریل شارون سکته مغزى کرد و در کمتر از دو هفته مجددا سکته کرد و به کما رفت. ایهود المرت کفیل نخست وزیرى شد. ۵ بهمن جنبش حماس در انتخابات سرنوشت ساز پارلمان فلسطین با ۷۴ کرسى در مقابل ۴۵ کرسى فتح پیروز شد و دولت جدید فلسطین را به دست گرفت. جنبش جهاد اسلامى فلسطین (حماس) اسماعیل هنیه را مامور تشکیل کابینه کرد. پارلمان فلسطین ۲۹ بهمن گشایش یافت و عزیز دویک را به ریاست پارلمان انتخاب کرد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
لبنان: ۱۶ فروردین فرانسه و امریکا با ارایه پیش نویس قطعنامه اى به سازمان ملل مسیر دخالت در امور داخلى لبنان را پس از ترور حریرى که تا حدى آشفته به نظر مى رسید هموار کردند. با ایجاد فضاى پرتنش در لبنان و موضع گیرى هاى ضدسورى، عمر کرامى که از تشکیل کابینه عاجز بود مجبور به کناره گیرى شد و امیل لحود رییس جمهور، نجیب میقاتى را در ۲۶ فروردین مامور تشکیل کابینه کرد. ۶ اردیبهشت نیروهاى سورى پس از سه دهه به طور کامل از خاک لبنان خارج شدند. ۱۶ اردیبهشت میشل عون فرمانده سابق نیروهاى ارتش لبنان که ۱۵ سال در فرانسه به سر مى برد بخشوده شد و به کشورش بازگشت. وى متهم به خدشه وارد کردن به روابط بیروت - دمشق بود.
،۸ ،۱۵ ۲۲ و ۲۹ خرداد انتخابات پارلمانى در چهار مرحله در لبنان برگزار شد و حزب الله، جنبش امل و گروه میشل عون آراى قابل توجهى را نسبت به دوره هاى قبل به دست آوردند. ۷ تیر نبیه برى رییس مجلس لبنان شد. ۱۰ تیر میقاتى نخست وزیر جاى خود را به سنیوره داد تا کابینه جدید لبنان را معرفى کند. ۴ مرداد سمیر جعجع فرمانده سابق فالانژها پس از ۱۱ سال با راى مجلس آزاد شد. وى متهم اصلى در پرونده ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانى در لبنان است که گفته مى شود وى این دیپلمات ها را به اسراییل تحویل داده است. جعجع پس از آزادى بلافاصله به پاریس سفر کرد. بیروت طى یک سال از ترور حریرى دست کم پانزده بار لرزید. این انفجارها تلفات چندانى نداشت.
سوریه: خدام نخست وزیر سوریه ۱۷ خرداد خواستار کناره گیرى شد. بشار اسد رییس جمهور سوریه ۲۱ تیر فرمان برکنارى وى را صادر کرد. فشار غرب بر حکومت اسد در کنار تحولات لبنان و ترور حریرى افزایش یافت. کمیته تحقیق ترور رفیق حریرى (رییس جمهور لبنان) به ریاست قاضى دتلیو مهلیس ۲۹ مهر اولین گزارش خود را به دبیرکل سازمان ملل تقدیم کرد. در این گزارش سوریه متهم اصلى بود. ۹ آبان شوراى امنیت قطعنامه اى علیه دمشق به منظور همکارى کامل با تیم تحقیق صادر کرد. در این قطعنامه ابزارهایى براى تحت فشار قرار دادن سوریه گنجانده شده بود. این قطعنامه خواستار بازجویى از مقامات سیاسى و امنیتى سوریه براى به نتیجه رساندن روند تحقیق بود. ۱۳ آذر مهلیس خواستار کناره گیرى شد اما گزارش دوم خود را نیز در این ماه ارایه کرد. اظهارات شاهد نقابدار موضوع تازه اى شد در متهم ساختن سوریه در ترور حریرى اما این شاهد چندى بعد اظهارات خود را پس گرفت ولى طولى نکشید که خدام در فرانسه اظهاراتى را علیه دولت اسد بیان داشت و دى ماه فصل تازه اى در حقوق بین الملل براى بازجویى از مقامات بلندپایه یک کشور باز شد. اسد بازجویى را رد کرد ولى گفت وگو با تیم تحقیق را به صورت مشروط پذیرفت.سومین قطعنامه که دال بر همکارى سوریه بود اسفند ماه به شوراى امنیت ارائه شد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
عربستان: صعودى ها هم در سال ۸۴ وقایع مهمى را پشت سر گذاشتند. مهمترین آنها بحث اصلاحات سیاسى اجتماعى بود که پیشرفت چندانى هم نداشت. براى اولین بار در عربستان انتخابات برگزار شد. این انتخابات مربوط به شهردارى ها بود که در ۴ اردیبهشت بدون حضور زنان انجام گرفت و نامزدهاى مورد حمایت روحانیون اهل تسنن پیروز شدند. موضوع هسته اى ریاض هم در این سال مورد توجه قرار گرفت تا ساختار تاسیسات هسته اى این کشور مورد ارزیابى بین المللى قرار گیرد اما آژانس بین المللى انرژى اتمى ۲۷ خرداد در اقدامى کم نظیر عربستان را از بازرسى تسلیحات هسته اى معاف کرد. در واقعه اى دیگر در ۱۰ مرداد ماه فهد بن عبدالعزیز پادشاه ۸۴ ساله عربستان درگذشت و ملک عبدالله پادشاه شد. در ۱۶ آذر کنفرانس سران کشورهاى اسلامى در مکه براى مدت دو روز و با حضور سران ۵۷ کشور اسلامى برگزار شد. ده پیشنهاد احمدى نژاد در این کنفرانس بررسى شد و اکثر آنها به تصویب رسید. مراسم حج در مکه هم با حوادثى روبه رو شد. در رمى جمرات به دلیل ازدحام جمعیت ده ها تن کشته شدند و در ادامه مناسک حج فرو ریختن یک هتل قدیمى ۷۶ قربانى گرفت. در مکه همچنین کنفرانس وحدت اسلامى برگزار شد.
مصر: در قاهره نیز اصلاحات سیاسى اجتماعى جهان عرب مدنظر بود. ۲۱ اردیبهشت اصلاحیه قانون اساسى تصویب شد و نظام تک نامزدى ریاست جمهورى برداشته شد. ۴ خرداد قانون انتخابات جدید به همه پرسى گذاشته شد و هشتاد درصد مردم به آن راى مثبت دادند. ۱ مرداد هفت انفجار در قلب دیپلماسى مصر (شرم الشیخ) ۳۳۰ کشته و زخمى بر جاى گذاشت. ۱۶ شهریور انتخابات ریاست جمهورى براساس قانون انتخابات تبعیض آمیز جدید برگزار شد و مبارک براى پنجمین دوره متوالى رییس جمهور شد. مدت ریاست جمهورى در مصر شش سال است. در این انتخابات هفتاد و هفت درصد مردم شرکت نکردند. انتخابات پارلمانى در مصر نیز طى ماه هاى آبان و آذر برگزار شد و گروه اخوان المسلمین توانست بیست درصد کرسى ها را از آن خود کند. ظهور اخوان المسلمین در عرصه سیاسى امیدها را براى مخالفان مبارک که تاکنون ۲۵ سال بر مصر حکمرانى مى کند تازه کرده است.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
افغانستان: وضعیت امنیتى افغانستان بهتر از عراق نیست و عملیات هاى گروه هاى تروریستى پایانى ندارد. با این حال ۲۷ شهریور اولین انتخابات پارلمانى در این کشور تحت تدابیر شدید امنیتى پس از سه دهه برگزار شد. برخى از نامزدها گروه هاى شبه نظامى بودند و پس از راى گیرى گروه هاى تندرو طرفدار طالبان و القاعده درصد قابل توجهى از پارلمان افغانستان را به خود اختصاص دادند. ۲۸ آذر پارلمان افغانستان آغاز به کار کرد. در این سال نیروهاى ائتلاف نقشى کمرنگ تر و ناتو به صورت پررنگ تر ظاهر شد. دموکراسى غربى هم براى ایجاد دموکراسى در افغانستان چیزى جز وحشت و ترور به بار نیاورد. مردم بیگناه قربانى شدند و دولت دست نشانده راهى جز منافع غرب را نپیمود.مدعیان دموکراسى باز هم علیه دموکراسى دست به کار شدند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
روسیه: مسکو در سال ۸۴ تمام تلاش خود را براى ایفاى نقش بیشتر در معادلات جهانى به کار بست در عین حال نسبت به نفوذ ناتو و رژیم هاى طرفدار غرب در منطقه و جامعه کشورهاى همسود واکنش نشان داد. ۲۵ اردیبهشت یک مقام روسى نسبت به اصرار گرجستان براى تعطیلى پایگاه هاى نظامى روسیه در این کشور هشدار داد اما مثمرثمر نبود و مسکو نهایتا پس از دویست سال حضور نظامى در ۱۰ خرداد مجبور به خروج از گرجستان شد. ۱۱ تیر روسیه به عنوان عضو ناظر سازمان کنفرانس اسلامى انتخاب شد. ۱۹ شهریور مسکو به عضویت اتحادیه عرب درآمد تا در بلوک کشورهاى اسلامى - عربى نیز نقش بیشترى بازى کند. ۷ دى تنش میان روسیه و اوکراین بر سر قیمت گاز صادراتى به کیف بالا گرفت و سرانجام ۱۱ دى ماه روسیه شیرهاى گاز خود به روى این کشور را بست. بر اثر این اقدام فشار گاز صادراتى به برخى کشورها کاهش یافت و فقط در گرجستان ده ها تن به دلیل سرماى بیش از حد و سوخت کم جان سپردند.
۱۰ دى آداموف رییس سابق سازمان انرژى اتمى روسیه که به دلیل اختلاس در یک وام امریکایى به روسیه متهم شناخته شده و به سوئیس پناهنده شده بود به مسکو تحویل داده شد. بحث تحویل آداموف که گفته مى شود اسرار زیادى از تاسیسات و فناورى هاى هسته اى روسیه داشت مورد اختلاف واشنگتن و مسکو بود و هر دو طرف خواستار تحویل گرفتن وى بودند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
اتحادیه اروپا: این اتحادیه در سال ۸۴ با دو موضوع مهم و چند رویداد پیش بینى نشده روبه رو بود. همه پرسى قانون اساسى واحد اروپایى در این سال با اقبال خوبى روبه رو نشد و مردم فرانسه و هلند به این قانون راى منفى دادند. عدم پذیرفتن قانون اساسى واحد در این کشورها شوک بزرگى براى اروپا بود و روند تکاملى اتحادیه را با ناکامى مواجه ساخت. انگلیس با تردید در مورد راى گیرى از شهروندانش این همه پرسى را به تعویق انداخت. تصویب بودجه این اتحادیه نیز که از خردادماه به بن بست رسیده بود بعد از حدود هشت ماه رایزنى تصویب شد. این مساله نیز روند روبه رشد اتحادیه را با سوالى اساسى روبه رو ساخت. آیا اتحادیه اروپا پابرجا خواهد ماند؟
دکترین هسته اى شیراک نیز بحث داغ محافل خبرى در روز اول بهمن ماه بود. فرانسه با این طرح براى مقابله با حملات تروریستى هسته اى از بمب هاى اتمى خود در حملات پیشگیرانه استفاده مى کند. این طرح موجى از اعتراضات را از سوى سازمان هاى صلح طلب و برخى کشورها به همراه داشت.
اغتشاشات در فرانسه نیز که از حومه پاریس به دلیل قتل دو نوجوان سیاه پوست آغاز شد سرتاسر این کشور و کشورهایى مانند هلند، آلمان، بلژیک و انگلیس را فرا گرفت. این اغتشاشات از ۶ آبان شروع شد و به مدت بیست شب متوالى ادامه داشت. در ناآرامى هاى فرانسه دست کم هشت هزار و پانصد خودرو به آتش کشیده شد.
اما واقعه مهم دیگر در اتحادیه اروپا انفجارهاى ۱۶ تیر (هفتم جولاى) در لندن بود. شش انفجار در ایستگاه هاى مترو و یک اتوبوس موجى از وحشت را در سرتاسر اروپا به همراه آورد. این انفجارها اولین عملیات تروریستى بعد از یازده سپتامبر بود که در بلوک غرب روى مى داد. در این انفجارها پنجاه و پنج تن کشته و هفتصد تن دیگر زخمى شدند. دومین سرى انفجارها هم به فاصله یک هفته به وقوع پیوست. این چهار انفجار تلفاتى نداشت. به دنبال این اقدامات اروپا و بالاخص انگلیس شاهد نقض گسترده حقوق مسلمانان از سوى دولتمردان بود. اما این پایان راه نبود یک روزنامه دانمارکى با چاپ دوازده کاریکاتور موهن از پیامبر اسلام (ص) خشم مسلمانان تمام جهان را برانگیخت. این اهانت ها که به بهانه وجود آزادى بیان(!) صورت گرفت هرگز از سوى مقامات دانمارکى عذرخواهى به همراه نداشت. چاپ مجدد این کاریکاتورها در دیگر نشریات اروپایى بر دامنه اعتراضات مسلمانان افزود، کالاهاى دانمارکى تحریم شد. سفارتخانه هاى این کشور و همقطاران آن در برخى کشورها به آتش کشیده شد و جهان اسلام در اقدامى هماهنگ آن را محکوم کرد و موجب بیدارى مسلمانان بود تا هر کس در کشور خودش به صف مخالفان هتاکى به مقدسات اسلام بپیوندد. کشورهاى اسلامى به دنبال این اقدام طرحى را براى ممنوعیت توهین به ادیان به سازمان ملل فرستادند تا در مجمع عمومى این سازمان راى گیرى شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
آلمان هم دستخوش تحولات اساسى بود. گرهارد شرودر صدراعظم این کشور در پى شکست حزبش در انتخابات ایالتى خواستار انتخابات زودهنگام شد.
۳۱ تیر ماه یعنى در کمتر از دو ماه رییس جمهور آلمان با انحلال مجلس و انتخابات زودهنگام موافقت کرد و ۲۷ شهریور حزب سوسیال دموکرات شرودر پس از انتخابات پارلمانى از حزب دموکرات مسیحى آنگلا مرکل با اختلاف ناچیز شکست خورد. صدراعظمى مرکل سه هفته در بن بست سیاسى آلمان به درازا کشید و پس از آن مرکل دولت ائتلافى خود را یک ماه بعد تشکیل داد.
پرواز هواپیماهاى سازمان جاسوسى امریکا (سیا) در اروپا بحران بعدى این اتحادیه بود که از انکار همکارى با CIA شروع شد. سپس اسناد همکارى یک یک کشورها رو شد و نهایتا این اتحادیه تصمیم گرفت آن را بررسى کند و همه اعضایى که با سازمان جاسوسى امریکا همکارى داشته اند مجازات شوند. پروازهاى سیا به کشورهاى اروپایى حاکى از وجود زندان هاى امریکا در این کشورها است که به صورت مخفیانه براى مظنونان تروریستى از آن استفاده مى شود.
در آخرین روزهاى سال نیز اسلوبودان میلوسویچ رییس جمهور سابق یوگسلاوى که به جنایات جنگى متهم بود در زندان سازمان ملل متحد در گذشت. برخى از احتمال مسمومیت وى با استناد به آخرین نامه اى که به روسیه فرستاده بود خبر دادند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
آنفلوآنزاى مرغى درآسیا و اروپا نیز موجى از وحشت را در کشورهاى این دو قاره به همراه داشت دست کم ۱۸۰ تن بر اثر این بیمارى جان سپردند و میلیون ها قطعه مرغ براى جلوگیرى از شیوع این آنفلوآنزاى خطرناک هلاک شدند.
امریکا: امریکاى شمالى در سال ۸۴ سمبل رسوایى ها بود و امریکاى جنوبى نماد تحولات سیاسى.
در امریکاى شمالى دولت کانادا در پى افشاى رسوایى مالى پل مارتین نخست وزیر سرنگون شد و در اول بهمن ماه محافظه کاران هوادار استفان هارپر به پیروزى رسیدند.
ایالات متحده هم در بهار سالى که گذشت (۶ خرداد) با تعیین بودجه ۴۹۱ میلیارد دلارى دفاعى خود طرح هاى امریکا را براى اقدامات بعدى روشن ساخت.
۲۰ تیر متیو کوپر خبرنگار تایم با افشاى اسنادى از جاسوسى امریکا در عراق در زمان صدام پرده برداشت. این خبرنگار تحت فشارهاى سیاسى و مجازات زندان منبع خود را که کارل رو مشاور ارشد کاخ سفیدو دست راست بوش بود معرفى کرد.
۱۰ مرداد بوش سرانجام جان بولتون را با استفاده از اختیارات ریاست جمهورى با وجود مخالفت هاى فراوان به سازمان ملل فرستاد. بولتون سفیر امریکا براى انجام اصلاحات این سازمان و نفوذ امریکا در آن مامور شده است. وى ۱۱ مرداد وارد این سازمان شد. او جمهوریخواهى تندرو و تحت تاثیر شدید لابى صهیونیستى است. او نماینده امریکا در شوراى امنیت نیز هست. توفان کاترینا در شهریور ماه نیز ایالت کارولینا و شهر نیواورلئان را به زیر آب برد، ده ها هزار نفر قربانى شدند ولى بوش با خونسردى به شهروندان خود کمک رسانى مى کرد.
افشاى پروازهاى سیا در اروپا، افشاى شنود مکالمات تلفنى در آذرماه، افشاى شکنجه زندانیان در ابوغریب (عراق) و بگرام (افغانستان)، گوانتانامو (کوبا) و هتک حرمت مقدسات مسلمانان توسط سربازان امریکایى موجب شد تا ۱۴ اردیبهشت کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خواستار محاکمه رامسفلد وزیر دفاع و جرج تنت رییس سابق سیا به دلیل بدرفتارى با زندانیان شود، ۷ اردیبهشت شوراى اروپا خواستار تعطیلى گوانتانامو شود، ۱۸ اردیبهشت پنتاگون از ۱۷۰۰ مورد هتک حرمت توسط سربازان امریکایى پرده بردارد، ۲۷ اردیبهشت دفن اجساد مردم عراق در گورهاى دسته جمعى و سوزاندن آنان (پس از حمله امریکا به فلوجه) افشا شود و ۹ خرداد امریکا پانزده مورد اهانت به قرآن را گردن بگیرد. سرانجام محبوبیت بوش به ۳۷ درصد رسید و دموکراسى به دنبال حقوق بشر مى گشت.
در امریکاى جنوبى هم با روى کار آمدن مورالس در بولیوى مثلث ضدامریکایى سوسیالیست ها شکل گرفت. کوبا، ونزوئلا و بولیوى این مثلث را تشکیل مى دهند. همچنین در این سال در اردیبهشت ماه براى اولین بار سازمان کشورهاى قاره امریکا دبیرکلى را بدون دخالت ایالات متحده انتخاب کرد. در اجلاس سران قاره امریکا هم طرح مذاکرات منطقه آزاد تجارى ایالات متحده به توفیقى دست نیافت.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری
سازمان ملل: از دیگر رویدادهاى مهم دیگرى که در سال ۸۴ شاهد آن بودیم طرح اصلاحات سازمان ملل متحد، طرح تبدیل کمیسیون شوراى حقوق بشر به شوراى حقوق بشر در سازمان ملل، رسوایى در برنامه نفت در برابر غذاى عراق و شصتمین نشست مجمع عمومى با حضور سران کشورهاى جهان در شصتمین سال تاسیس سازمان ملل بود که سى و دو پیمان مهم به امضا رسید. همچنین در آژانس بین المللى انرژى اتمى کنفرانس بازنگرى NPT به مدت یک ماه برگزار شد، هیچ نتیجه اى در این کنفرانس به دست نیامد. این نشست تصمیم داشت در مورد دستیابى به چرخه سوخت هسته اى از طریق همکارى هاى حقوقى براى کشورهاى خارج از کلوپ هسته اى محدودیت ایجاد نماید.
در دیگر مناطق جهان در اقیانوسیه جوانان نژادپرست استرالیایى اتباع خاورمیانه را مورد حمله قرار دادند و براى چند روز سیدنى و حومه آن شاهد درگیرى میان گروه هاى افراطى و مسلمانان بود.
دراتحادیه افریقا هم دارفور سودان وضعیت بهترى نسبت به سال هاى گذشته نداشت و همچنان دارفور ناامن ترین منطقه در دنیا باقى ماند. شدت درگیرى جدایى طلبان با دولت سودان حضور نیروهاى حافظ صلح را هم تحت الشعاع قرار داد.
در آسیا در کشورهاى شیخ نشین شاهد مرگ امیر کویت و امارات بودیم. در ژاپن دولت کویزومى طى انحلال پارلمان و انتخابات مجدد کار خود را دوباره از سر گرفت. در کره شمالى هم مذاکرات پنج دوره اى شش کشور درباره بحران هسته اى پیونگ یانگ بى نتیجه ماند.