سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/1/29
3:41 عصر

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه (1)
نوشته سیدعبدالمجید زوارى
منبع روزنامه جوان 29/1/85
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید

به رغم تلاش هاى گسترده و مانع تراشى هاى غرب در جهت بازداشتن ایران از دستیابى به فناورى هسته اى، روز سه شنبه ۲۲ فروردین ،۱۳۸۵ اعلام شد با پایدارى مردم و دولت و تلاش و مجاهدت دانشمندان ایرانى، سرانجام ایران موفق شد به چرخه کامل سوخت هسته اى برسد و به عنوان هشتمین کشور جهان به باشگاه هسته اى جهان بپیوندد. اعلام این خبر مسرت بخش در شرایطى که قدرت هاى جهانى فشارهاى زیادى را در جهت عدم دستیابى ایران به فناورى هسته اى وارد مى کردند، دل هر ایرانى را شاد کرد و حس غرور و افتخار ملى را در بین مردم افزایش داد.
دستیابى ایران به چرخه سوخت به این معنى است که ایران توانسته است مراحل استخراج سنگ اورانیوم، تبدیل سنگ به کیک زرد، تبدیل کیک زرد به هگزا فلوراید اورانیوم یا همان UF6، انجام عملیات غنى سازى روى UF6 و خالى کردن فلور آن و تهیه اکسید اورانیوم غنى شده، تبدیل اکسید اورانیوم غنى شده به قرص هایى با عرض هشت دهم و طول یک سانتى متر که این قرص در درون غلاف زیرکنیوم قرار مى گیرد و میله هاى سوخت را تشکیل مى دهد را با موفقیت به    پایان برساند.
این فناورى که فقط در انحصار چند کشور خاص مى باشد داراى مزایاى بیشمارى است که با توجه به اهمیت و لزوم بهره بردارى از انرژى هسته اى در حال حاضر و آینده، کشورهاى داراى این فناورى تلاش گسترده اى را براى حفظ انحصار آن و جلوگیرى از دستیابى ایران به این فناورى به کار بستند ولى در نهایت دانشمندان ایرانى ثابت کردند که ذهن خلاق ایرانى معجزه مى کند و کارشکنى هاى قدرت هاى استکبارى هم نمى تواند مانع عزم و اراده ملت ایران شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
یکى از سوالاتى که معمولا از سوى مردم مطرح مى شود، این است که لزوم دستیابى به این فناورى چیست و آیا با توجه به فشارها و تهدیدهایى که از سوى دشمنان ایران مطرح مى شود، پافشارى براى دستیابى به این فناورى توجیه عقلانى دارد یا نه؟ در پاسخ به این سوال مى توان گفت: علاوه بر مزایاى گوناگون اقتصادى، علمى، زیست محیطى، پزشکى، تامین انرژى و... که استفاده از انرژى هسته اى به همراه دارد، در حال حاضر شرایط نظام بین الملل به گونه اى است که براى حفظ و ارتقاى موقعیت خود استفاده از علوم استراتژیکى مانند فناورى هسته اى، اجتناب ناپذیر است.
در حقیقت بعد از حوادث یازده سپتامبر فضاى جهان به شدت امنیتى شده و با مطرح شدن انواع تهدیدات جدید، اکثر قدرت ها به دنبال تجهیز خود در مقابل این تهدیدات مى باشند. با توجه به موقعیت منحصر به فرد کشور ما در منطقه و جهان و همچنین اهداف بلند مدت نظام، که براساس چشم انداز ۲۰ ساله که با هدف تبدیل شدن به برترین قدرت در سطح منطقه و همچنین تبدیل ایران به یک قطب پیشرو در زمینه علمى، اقتصادى و فرهنگى مى باشد، دستیابى و بهره بردارى از انرژى هسته اى به عنوان یکى از علوم پیچیده و استراتژیک اجتناب ناپذیر مى باشد.
از سوى دیگر در دنیاى کنونى مفهوم امنیت تغییر یافته است و کشورهایى که مى خواهند در قرن ۲۱ به عنوان پایگاه قدرت مطرح شوند، دستیابى به نظام دفاعى و اقتصادى مبتنى بر تکنولوژى هاى برتر را که بر محور قدرت نرم افزارى قرار دارد به عنوان مهم ترین کانال امنیتى براى خود جست وجو مى کنند.
در حقیقت بهره بردارى از انرژى هسته اى مى تواند به عنوان کلیدى براى دستیابى به دیگر اهداف استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با توجه به تهدیداتى که از سوى دشمنانى مانند اسراییل و زرادخانه هاى مخفى این رژیم و همچنین دشمنان فرا منطقه اى، در مورد ایران مطرح مى باشد، با ارتقاى موقعیت و وجهه کشورمان، دستیابى و بهره بردارى از انرژى هسته اى حتى در مقیاس صلح آمیز آن تا حدودى موجب ظهور موازنه قدرت و یا بازدارندگى و در نتیجه تغییر و تعدیل تهدیدات منطقه اى و فرامنطقه اى مى شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
از سوى دیگر شواهد موجود نشانگر آن است که رقابت جدیدى بر سر توسعه تسلیحات هسته اى در حال شکل گیرى است و برخلاف آنچه تا پیش از این اعلام مى شد که این سلاح ها فقط جنبه بازدارندگى خواهند داشت، در حال حاضر کشورهاى دارنده این تسلیحات، آشکارا دیگر کشورها را به حملات اتمى تهدید مى کنند که براى مثال مى توان به طرح دکترین جدید شیراک اشاره کرد. همچنین تصویب تولید نسل هاى جدیدى از تسلیحات هسته اى از سوى کنگره امریکا، توسعه مخفیانه تسلیحات رژیم صهیونیستى و یا قراردادهاى همکارى بین هند و امریکا نمونه هاى خوبى براى نشان دادن اهمیت این موضوع هستند.
ادامه دارد