سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/1/24
12:58 عصر

تهران صاحب چشم‌انداز ۲۰ ساله شد

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

پس از ۲۶ ماه تلاش، تهران صاحب چشم‌انداز ۲۰ ساله شد

منبع : سایت اندیشکده آصف

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

شورای اسلامی شهر تهران در دویست و دوازدهمین جلسه‌ی علنی خود مورخ یک‌شنبه 21/1/86، طرح چشم‌انداز 20 ساله‌ی تهران را برای ارایه به دستگاه‌های و مراجع ذی‌ربط به اتفاق آرا تصویب کرد.
طرح تدوین چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های استراتژیک تهران در افق 1404، همراه با 6 طرح استراتژیک دیگر از سال 1383 از سوی شورای اسلامی شهر تهران و با راهبری کمیسیون اقتصادی، برنامه، بودجه و امور حقوقی شورا به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد.
مهندس مهدی چمران، رییس شورای شهر، با اشاره به مراحل تدوین سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی تهران، و قدردانی از تلاش‌های شورای راهبری طرح به سرپرستی دکتر علی‌احمدی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، و اندیشکده‌ی آصف به عنوان مجری طرح، گفت: با تلاش‌های پی‌گیر شورای شهر، 26 ماه پیش قرارداد مربوط به تدوین چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی تهران منعقد و مطالعات علمی و کارشناسی دقیق و فشرده‌ای در این زمینه آغاز شد.
مهندس حسن بیادی، نایب‌رییس محترم شورای شهر نیز با تاکید بر ضرورت تدوین سند چشم‌انداز تهران، و نقش ارزنده‌ی‌ آن در تحقق آینده‌ای مطلوب برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که یکی از هدف‌های مهم شورا در تدوین این سند، تبیین نقش تهران در پیش‌برد و تحقق چشم‌انداز بیست‌‌ساله‌ی کشور بوده است. چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی پایتخت تصریح می‌کند که تهران باید نقش لکوموتیو را در تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور ایفا نماید.
در این جلسه، دکتر علی‌احمدی به عنوان سرپرست شورای راهبری طرح، پیشینه و فرایند اجرایی تدوین چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های استراتژیک تهران را تشریح و خاطرنشان کرد که چشم‌انداز تهران با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین متدولوژی تدوین چشم‌انداز شهری تدوین، و پس از رفت‌وآمدهای مکرر بین کمیته‌ی راهبری و مجری، به سطح بالایی از غنا و کیفیت محتوایی رسیده است.
پس از وی، مهندس عقیل ملکی‌فر (رییس اندیشکده‌ی آصف و مدیر طرح) با همکاری دکتر مهدی الیاسی معاون مدیر طرح، به تشریح جزییات سند چشم‌انداز پرداختند.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 
مهندس ملکی‌فر در آغاز با اشاره به امتیازات برجسته‌ی چشم‌انداز تهران‌، گفت: در تدوین چشم‌انداز تهران، الزامات خاصی برای ما وجود داشت، که نخستین آن‌ها تدوین یک چشم‌انداز متفاوت، متمایز و الهام‌بخش برای پایتخت کشور بوده است. امروز وقتی به چشم‌انداز تهران می‌نگریم، و تهران 1404 را به عنوان "جهان‌شهری فرهنگی، دانش‌‌بنیان، و معیار در بین‌‌الملل اسلام" توصیف می‌کنیم، به خود می‌بالیم که این الزام اساسی با مشارکت گسترده‌ی صاحب‌نظران و کارشناسان مدریت شهری و پژوهشگران توانمند ما، پاسخ مناسب خود را یافته است. اگر برای تدوین این سند، 18 هم‌اندیشی گسترده بر پاشد، و اگر با بیش از 60 نفر از مسئولان و مدیران ارشد نظام و تهران مصاحبه‌های مفصل و جدی انجام شد، اگر انبوهی از مطالعات کتاب‌خانه‌ای صورت گرفت، اگر دها سند بالادستی و قانونی مرتبط مطالعه گردید، اگر با 70 سازمان و نهاد درگیر در مدیریت و توسعه‌ی شهر تهران تعامل‌های لازم برقرار شد، اگر چشم‌اندازهای چندین شهر دنیا مورد ترازیابی قرار گرفت، اگر روندهای جهانی حاکم بر شهرها در هشت محور به طور عمیق مطالعه شد، و اگر 10 هزار شهروند مسئول تهرانی در مسابقه‌ی "آینده‌‌ی شهر ما" شرکت کرده و به سوال‌های ما پاسخ گفتند، اگر کودکان تهرانی با همکاری سازمان زیباسازی تهران در مسابقه‌ی نقاشی "می‌خوام شهر من اینجوری باشه" شرکت کردند و نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها در چشم‌انداز تهران بازتاب یافت، اینک خرسندیم که به یک چشم‌انداز متمایز و متفاوت برای تهران رسیده‌ایم.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 
ملکی‌فر افزود: "دومین الزام ما، الزام فرایندی بود. ما قصد نداشتیم صرفاً با استفاده از یک گروه نخبه، چشم‌انداز تهران را بسازیم. شورای محترم شهر بر یک فرایند"شهروندمدار" و عمیقاً "مشارکتی" تاکید داشت. و ما خرسندیم که این فرآیند با مشارکت کثیری از دستگاه‌ها، صاحب نظران، کارشناسان، و گروه قابل توجهی از شهروندان به مرحله‌ی گذاشته شد. به عنوان مثال، هم‌اندیشی‌های بخش امنیتی چشم‌انداز با مشارکت فرماندهان و کارشناسان برجسته‌ی پلیس در مقر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ انجام شد. هم‌اندیشی‌های زیست‌محیطی آن هم با مشارکت فعال سازمان حفاظت محیط زیست‌، در دانشکده‌ی محیط زیست دانش‌گاه تهران برگزار شد و بخش حمل و نقل چشم‌انداز با مشارکت فعال کارشناسان فرزانه‌ای آماده شد که هم‌زمان روی طرح جامع حمل و نقل تهران کار می‌کردند، و الخ ..."
مهندس ملکی‌فر سپس به تشریح ساختار محتوایی سند چشم‌انداز پرداخت و گفت:"این چشم‌انداز از 2 بخش تشکیل شده است: بخش اول آن حاوی چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های کلی تهران در افق 1404 است و بخش دوم آن حاوی چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های موضوعی در 8 محور است".
وی آن‌گاه به تشریح چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های کلی پرداخت، و پس از آن دکتر مهدی الیاسی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های موضوعی سند چشم‌انداز را تشریح کرد. در پایان، اعضای محترم شورا پرسش‌هایی را مطرح، و سخنرانان به آن‌ها پاسخ گفتند. آن‌گاه طرح دو فوریتی تصویب چشم‌انداز تهران و الزام شورا به ارائه‌ی آن به دستگاه‌ها و مراجع ذیربط به شور گذاشته شد که به اتفاق آرا تصویب گردید.
قرار است سند چشم‌انداز تهران جهت اطلاع کارشناسان و شهروندان تهرانی به‌زودی در تیراژ بالا چاپ و توزیع شود. پژوهش‌گران و کارشناسانی که خواهان دستیابی به اسناد پشتیبان طرح هستند، می‌توانند با روابط عمومی شورای شهر تهران تماس بگیرند.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 
علاوه بر آن، هم‌چنان‌که دکتر شریعتمداری، رئیس کمیسون اقتصادی، برنامه، بودجه و امور حقوقی شورا در این جلسه تاکید کرد، تصویب این سند در شورای شهر به این معنا نیست که باب بحث و نقد و نظر پیرامون آن بسته شده است. چشم‌انداز، چه برای یک کشور باشد، چه برای یک شهر یا یک سازمان، همواره باید به عنوان یک "بحث باز" نگریسته شود، و چشم‌انداز تهران نیز از این قاعده‌کلی مستثنا نیست.
اندیشکده‌ی آصف، با اغتنام فرصت، تصویب این طرح مهم و استراتژیک را به شورای محترم شهر و تمامی شهروندان فرهیخته‌ی تهرانی صمیمانه تبریک می‌گوید و از تمامی دستگاه‌ها، نهادها، صاحب‌نظران، کارشناسان و شهروندان محترمی که در تدوین چشم‌انداز تهران مشارکت داشته‌اند، صمیمانه سپاسگزاری می‌نماید.

آرشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف