سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/8/14
10:0 عصر

صدام حسین به اعدام محکوم شد

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

صدام حسین، رهبر پیشین عراق، به اعدام با طناب دار محکوم شد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید     
 
صدام حسین
خبرنگاران می گویند رئیس جمهور پیشین عراق می توانند تقاضای تجدید نظر کنند
صدام حسین، رهبر پیشین عراق، به اعدام با طناب دار محکوم شد.

بنا به گزارش ها وی پس از اعلام حکم در دادگاه گفت می خواهد حکمش توسط جوخه اعدام اجرا شود.

در جلسه پایانی دادگاه که روز یکشنبه 5 نوامبر در میان تدابیر شدید امنیتی در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شد، قاضی رئیس جمهور سابق عراق را به جرم "جنایت علیه بشریت" به اعدام محکوم کرد.

خبرنگار بی بی سی در محل دادگاه می گوید صدام پس از اعلام حکم گفت: "الله اکبر... زنده باد عراق و ملت عراق... مرگ بر خائنین ... مرگ بر متجاوزین ... الله اکبر ..."

جلسه پایانی دادگاه صدام حسین در شرایطی برگزار شد که دولت عراق به دلیل نگرانی از بروز خشونت از سوی هواداران وی در میان گروه های سنی، در بغداد و استان های مجاور مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده و مرخصی کلیه خدمه ارتش را لغو کرده است.

خبرنگاران بی بی سی می گویند کمتر کسی در عراق فکر می کند که صدور حکم صدام به فروکش کردن خشونت ها کمکی بکند.

حکم متهمان دیگر

در این جلسه برادر ناتنی صدام حسین، برزان ابراهیم تکریتی، و یک قاضی ارشد دادگاه انقلاب عراق در زمان حکومت صدام حسین نیز به اعدام با طناب دار محکوم شدند.

همچنین طاها یاسین رمضان، معاون رئیس جمهور در زمان صدام حسین به حبس ابد محکوم شد و سه مقام دیگر حزب بعث به دلیل "نقش داشتن در کشتار دجیل" به پانزده سال زندان محکوم شدند.

در اولین حکم صادر شده از سوی دادگاه، یکی از مقام های حزب بعث در دجیل به دلیل "کمبود مدارک" تبرئه شد.

اندرو نورث، خبرنگار بی بی سی در بغداد، می گوید در حالیکه اعلام این حکم یقینا شادی بسیاری از مردم عراق - بویژه در میان شیعیان و کردها - را همراه خواهد داشت، اما مشخص نیست که واکنش احتمالی گروه های پیکارجوی سنی چه تبعاتی در پی داشته باشد.

صدام حسین در این پرونده، به کشتار 148 نفر از شیعیان در روستای دجیل متهم بود. این کشتار در سال 1982 و در پی تلاش نافرجام پیکارجویان شیعه برای ترور صدام در این روستا صورت گرفت

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید