سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/8/17
9:0 صبح

روشن شدن اولین نتایج انتخابات: آمریکا در سیطره زنان

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

 پیروزی حزب دمکرات آمریکا در نوزده حوزه انتخاباتی مجلس نمایندگان که تاکنون شمارش آرا در آنها پایان یافته، شانس «نانسی پلوسی» رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای ریاست این مجلس به شدت بالاست و برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، یک زن به عنوان رئیس یکی از مجالس آمریکا منصوب می‌شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید            


 

با پیروزی حزب دمکرات آمریکا در نوزده حوزه انتخاباتی مجلس نمایندگان که تاکنون شمارش آرا در آنها پایان یافته، شانس «نانسی پلوسی» رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای ریاست این مجلس به شدت بالاست و برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، یک زن به عنوان رئیس یکی از مجالس آمریکا منصوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، دمکرات‌ها برای به دست آوردن ریاست کنگره آمریکا، به 218 کرسی نیاز دارند که تا لحظه ارسال خبر، 186 کرسی به دست آورده‌اند و برای 34 کرسی دیگر هم رای بیشتری دارند که 220 کرسی آنان را تضمین می‌کند. از سوی دیگر، جمهوریخواهان تاکنون تنها 149 کرسی به دست آورده‌اند، هرچند در 46 حوزه دیگر که تاکنون شمارش پایان نیافته از دمکرات‌ها پیش هستند.

به نظر می‌رسد در این انتخابات، چندین قشر سنتی و پرجمعیت دمکرات‌ها را انتخاب کرده‌اند، از جمله گروه‌‌های مستقل، گروه‌های نوگرا و گروه‌های طبقه متوسط و اقشار حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ و با این حساب، دمکرات‌ها پس از دوازده سال، کنترل اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در دست می‌گیرند.

بوش هم با لحنی آرام اعلام کرد که خانم «نانسی پلوسی» را به عنوان رئیس مجلس نمایندگان منصوب خواهد کرد.
در همین حال، رأی بسیار بالای «هیلاری کلینتون»، نماینده مجلس سنای آمریکا و پیروزی او در ایالت سرنوشت‌ساز نیویورک با 70 درصد آرا و همچنین رأی بالای «الیوت استیپزر» در این ایالت، شرایط دمکرات‌ها را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 که هیلاری کلینتون کاندیدای آن است، بهبود می‌بخشد. این در حالی است که همسر «بیل کلینتون» در سوابق سیاسی خود، روابط بسیار خوبی با گروه‌های صهیونیست داشته و از حمایت آنان برخوردار بوده است.

«نانسی پلوسی» در نخستین واکنش خود به نتایج انتخابات، به بوش گفته است: آقای رئیس‌جمهور! ما نیاز به یک تغییر اساسی در موضوع عراق داریم.

دمکرات‌ها برای نخستین بار در دهه گذشته در ایالت‌های مهم نیویورک، اوهایو و ماساچوست پیروزی به دست آوردند و در ایالات کلورادو، مری‌لند و آرکانزاس نیز وضعیت مناسبی دارند. با این حساب به نظر می‌رسد بخشی از پیش‌بینی ها در گزارش دو روز قبل بازتاب درست بوده است.

در سنا هم ایالت‌های اوهایو، پنسیلوانیا، رودایسلند به دست دمکرات‌ها افتاده، اما نتایج این انتخابات، هنوز چندان روشن نشده است.

گفتنی است، «جو لیبرمن» تنها نماینده مستقل مجلس سنای کنونی، این بار نیز از ایالت کنتیکاک رأی آورده است.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید