سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/10/2
10:56 عصر

سر انجام شورای امنیت، قطعنامه علیه ایران را تصویب کرد

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته




در این قطعنامه که با 15 رای موافق به اتفاق آراء تصویب شد آمده است که همه دارایی شرکت ها و افراد مرتبط با برنامه اتمی ایران توقیف خواهد شد.


آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی اروپا در مورد برنامه اتمی ایران را پس از تغییرات بسیار نسبت به پیش نویس اولیه و گذشت مدت زمان زیاد ، تصویب کرد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  

به گزارش سرویس بین الملل بازتاب، در این قطعنامه که با 15 رای موافق به اتفاق آراء تصویب شد از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده تا از ارائه مواد و فناوری که می‌تواند در خدمت برنامه اتمی ایران قرار گیرد ، خودداری کنند.

همچنین به ایران هشدار داده شده در صورت تعلیق نکردن غنی سازی اورانیوم، شورای امنیت سازمان ملل بر اساس اصل ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد علیه تهران تصمیم گیری خواهد کرد

بر اساس پیش‌نویس تصویب شده به همه‌ کشورها دستور داده ‌می‌شود تا از تامین مواد و فناوری‌های ویژه‌ که می‌تواند در برنامه‌های هسته‌یی یا موشکی ایران به کار رود، خودداری کنند و نیز مسدود شدن سرمایه‌ها را بر شرکت‌ها و افراد مهم در برنامه‌های هسته‌یی و موشکی ایران که در فهرستی به نام‌شان اشاره شده است، اعمال کنند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

گفتنی است، اروپایی‌ها ناچار شدند به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین تغییراتی را در پیش‌نویس اولیه به وجود آورند. بر این اساس دو پاراگراف و اشاره‌ای را که استثناهایی را از تحریم‌های مالی مشخص می‌کرد، حذف کردند. متن نهایی از همه کشورها می‌خواهد سرمایه‌های آنهایی که در حال حاضر در فهرست قرار دارند و آنهایی که کمیته‌ی شورای امنیت که بر تحریم‌ها علیه ایران نظارت دارد به آنها خواهند افزود، مسدود کنند اما فاقد درخواستی برای مسدود شدن فوری سرمایه‌هاست.

انگلیس، فرانسه و آلمان حامیان مشترک قطعنامه، روز جمعه برای به رای گذاشتن آن اعمال فشار کردند اما با مخالفت روسیه رو‌به رو شدند.

پیش از به گردش در آمدن متن نهایی پیش نویس، ویتالی چورکین، سفیر دایم روسیه نزد سازمان ملل برای اعمال اصلاحیه‌هایی اعمال فشار کرد که اطمینان دهد مسکو می‌تواند فعالیت‌های هسته‌یی مشروع و مجاز را در ایران انجام دهد.

چورکین معترض بود که برخی سازمان‌های مشکوک به انجام فعالیت‌های حساس در زمینه اشاعه در فهرستی که هدف تحریم‌های مالی قرار می‌گیرد، لحاظ شده‌اند، بدون اینکه حتی اثبات شده باشد که این طور هست.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

وی ادامه داد: ما می‌کوشیم اطمینان حاصل کنیم که فعالیت‌هایی که کاملا مشروع و معتبرند و با خطر منع اشاعه ارتباطی ندارند می‌توانند بدون هرگونه مزاحمت یا دخالتی اجرا شوند.

در همین حال جونز پری گفت که فهرست 11 سازمان و 12 فردی که قرار است هدف مسدود شدن سرمایه‌ها قرار گیرند، تغییری نکرده است.

روسیه و چین از ابتدا تا انتها برای اجرای رویکرد مرحله به مرحله در جهت تحریم‌ها اعمال فشار کردند اما بر عکس آمریکا برای تحریم‌های بسیار سخت اعمال فشار کرد و در عین حال فرانسه و انگلیس دیدگاهی نسبتا ملایم‌تر داشتند.

اروپایی‌ها هم چنین پیشتر الزامی بودن منع سفر مقامات را که روسیه با آن مخالف بود و غیر ضروری می‌خواند، حذف کردند.

در قطعنامه شورای امنیت هم‌چنین گفته شده اگر ایران با خواست‌های شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های هسته‌یی‌اش موافق کند، این امر می‌تواند به از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک و راه‌حل‌هایی که می‌توانند دستیابی ایران را به فن‌آوری صلح آمیز تضمین کنند، منجر شود.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید