سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/1/3
11:43 صبح

دورنمای مبهم آینده عراق در چهارمین سال اشغال

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : چهار سال پیش در روز 20 مارس 2003 ( 29 اسفند 1382)، جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی یکجانبه و بدون جلب موافقت سازمان ملل متحد، با همکاری متحد نزدیک خود تونی بلر نخست وزیر انگلیس، جنگ تمام عیاری را علیه عراق به راه انداختند که به سرنگونی صدامی تبدیل شد که به مهره سوخته کاخ سفید تبدیل شده بود.

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

به گزارش خبرگزاری مهر، جنگ افروزی بوش پسر درخاورمیانه به بهانه وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق صورت گرفت که با وجود گذشت چهارسال از این تجاوز هنوز هیچ اثری از این سلاحهای مورد ادعا پیدا نشده است؛ بوش در آن زمان ادعا کرده بود که با هدف خلع سلاح عراق و برقراری دموکراسی و کنار زدن دیکتاتوری که چندین دهه حکومت ظالمانه و مستبدانه اش را تحت حمایتهای همه جانبه کاخ سفید سپری کرد؛ به عراق حمله می کند.

اما اکنون پس از چهار سال، عراق در چنان گرداب خشونتی غرق شده است که دهها هزار نظامی آمریکایی تنها نظاره گر قتل عام مردم بیگناه به دست تروریستهای تکفیری هستند؛ تروریستهایی که با علم به بی تفاوتی نظامیان بیگانه در برابر تحرکات آنها، همچنان به اقدامات تروریستی خود با هدف ایجاد تفرقه و دودستگی میان طیفهای مختلف ملت عراق به ویژه شیعه و سنی ادامه می دهند؛ هرچند هوشیاری و بیداری ملت و مراجع دینی عراق تا کنون این توطئه را که اشغالگران هم حامی آن هستند؛ ناکام گذاشته است.

اما عراق از چهار سال پیش تا کنون شاهد تحولات و رویدادهای مختلفی بوده است که به مهمترین آن پرداخته می شود.

پس از سرنگونی صدام دیکتاتور سابق عراق که به علت محکوم شدن در یکی از جنایتهای بی شمارش بر ضد ملت عراق و کشورهای همسایه،( جنایت کشتار 148 شیعه در روستای دجیل در سال 1982) در 30 دسامبر 2006  ( 9 دی 85) به دار مجازات آویخته شد؛ دولت بوش که با وجود درخواستهای فزاینده افکارعمومی داخل وخارج آمریکا و همچنین دموکراتها برای تعیین جدول زمان بندی به منظور عقب نشینی از عراق، هنوز چنین طرحی را آماده نکرده است؛ در صدد تقویت حضور نظامی خود در عراق وافزایش نظامیان در این کشور برآمده است.

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

جرج بوش که استراتژی جدید خود را 10  ژانویه در سایه افزایش مخالفتها با حضور نظامیان آمریکایی در عراق اعلام کرد که طی آن به بهانه مهار خشونتها درعراق بر اعزام 21500 نظامی آمریکایی دیگر به این کشور برای حفظ امنیت در بغداد و استان الانبار تاکید کرد که این میزان در ادامه به 25 هزار نظامی افزایش یافت تا تعداد کل نظامیان آمریکایی تا ژوئن به 160 هزار نفر برسد.

بوش همچنین در ارائه بودجه  سال2008 در روز دوشنبه16 بهمن، خواستار716.5 میلیارددلار برای هزینه های جنگ عراق و افغانستان و همچنین هزینه گسترش ارتش آمریکا شده بود.
 
رئیس جمهوری آمریکا از زمان جنگ در عراق تا امروز دو تغییر مهم را در دولت خود در چارچوب پیشبرد بهتر سیاستهای جنگ طلبانه خود ایجاد کرد که اولین آن، آوردن کاندولیزا رایس به وزارت امور خارجه به جای کالین پاول و دومین مورد هم، انتصاب رابرت گیتس به جای دونالد رامسفلد در وزارت دفاع( پنتاگون) بود؛ رامسفلدی که به عنوان مسئول جریانات و اطلاعات اعلام شده پیش از جنگ علیه عراق معرفی شده بود.

این درحالی است که سیاست خارجی بوش نیز پس از شکست وی در انتخابات ماه نوامبر 2006( 16 آبان 85) که طی آن دموکراتها توانستند کنترل کنگره را به دست بگیرند؛ با ضعف بسیاری رو به رو بوده است.

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

از آن زمان تا کنون، دموکراتها تلاشهای گسترده ای برای کاهش اختیارات جرج بوش در عراق و وادار کردن وی به تهیه طرحی برای عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق آغاز کرده اند که این تلاشها تا کنون نتیجه ای نداشته است.

 بوش دوشنبه( 28 اسفند) اعتراف کرد که موفقیت استراتژی جدیدش در عراق به چند ماه و نه چند روز یا چند هفته نیاز دارد؛ اگر چه نوری المالکی نخست وزیر عراق تصریح کرده است که خشونت طایفه ای در عراق پایان یافته است.

بوش با اذعان به وضعیت دشواری که آمریکا در عراق با آن روبرو است؛ در عین حال در اظهاراتی فریبکارانه، از آمریکایی ها خواسته است تا شجاع و صبور باشند.

بیشتر اقدامات خشونت آمیز در پایتخت عراق به وقوع می پیوندد که این امر سبب شد تا نوری المالکی نخست وزیر عراق طرح امنیتی بغداد را در فوریه اعلام کند که استان دیالی هم شامل آن اعلام شد.

در غرب و شمال عراق، شبکه تروریستی القاعده و گروههای تکفیری همپیمان آن به اقدامات مسلحانه بر ضد شهروندان عراقی و نیروهای عراقی و آمریکایی ادامه می دهند.

بر اساس آماری که یک سایت اینترنتی آماده کرده است؛ در مدت چهار سالی که از آغاز این جنگ می گذرد؛ حدود 60 هزار غیر نظامی عراقی و 3500 نیروی بیگانه از جمله 3220 نظامی آمریکایی کشته شده اند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود دو میلیون عراقی آواره شده اند.

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

طه یاسین رمضان معاون دیکتاتور معدوم سابق از نزدیکان صدام نیز بامداد سه شنبه 29 اسفند به علت محکوم شدن درجنایت کشتار 148 شیعه در دهه هشتاد به دار مجازات آویخته شد.

پیش از رمضان، درجریان پرونده دجیل، صدام ، و دوتن از معاونینش یعنی برزان تکریتی و عواد البندر نیز به دار مجازات آویخته شدند.

صدام در صبح روز 30 دسامبرسال 2006 ( 9 دی 85) برابر با عید سعید فطر و برزان و عواد البندر هم در 15 ژانویه(25 دی 85)  به دار آویخته شدند.

با وجود افزایش طرحهای برقراری امنیتی، اکثر عراقی ها بر اساس یک نظرسنجی، به نظامیان بیگانه اعتماد ندارند و در سایه حضور آنها به آینده خود چندان خوش بین نیستند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز اخیرا تصریح کرده بود که مخالفان استراتژی جدید بوش در عراق در حال افزایش هستند .

به نوشته این روزنامه، اقدامات آمریکا در عراق به ویژه بغداد نتوانسته انتظارات مردم عراق را برآورده کند و از همین رو تعداد عراقی هایی که با سیاست جدید بوش در عراق مخالف هستند؛ رو به افزایش است.

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف 

این در حالی است که مقامهای آمریکایی اعلام کرده اند که هنوز برای مشاهده تاثیرات مثبت استراتژی جدید زود است و برقراری امنیت در عراق نیازمند صرف زمان است.

نیروهای آمریکایی در قبال انتقاد عراقی ها از سیاست های کاخ سفید نه تنها زمان مشخصی را برای کاهش ناآرامی ها در عراق تعیین نمی کنند، بلکه معتقدند نیروهای عراقی تمام تلاش خود را برای رویارویی با شورشیان به کار نمی گیرند.  
 
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که دولت جرج بوش سال به سال در برخورد با بحرانها ضعیف تر عمل می کند و اوضاع آشفته عراق و انتخابات میان دوره ای در سال ۲۰۰٦ ، از نتایج بد عملکرد رئیس جمهور آمریکا بود.

به هر تقدیر امروز در حالی عراق چهار سال خود را در سایه حضور اشغالگرانی پشت سر گذاشته است که قرار بود برای این کشور امنیت، رفاه، آبادانی، پیشرفت، دموکراسی و آزادی به ارمغان بیاورند؛ اما آنچه مردم عراق درحال حاضر شاهد آن هستند؛  خشونت، نا امنی و خونریزی و اختلافات فرقه ای است و همین امر سبب افزایش بدبینی آنها به نظامیان بیگانه و اشغالگران شده است.
 ----------------------
- رضا مهری ، گروه بین الملل خبرگزاری مهر

رشیو مفالات و تحقیقات مجید زواری        در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید             اندیشکده آصف