سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/1/29
11:54 عصر

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه (2)

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه (2)

نوشته سید عبدالمجید زواری

منبع روزنامه جوان 30/1 85

برای مطالعه  بخش اول مقاله لطفا کلیک کنید

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید

فناورى هسته اى یکى از علوم پیچیده و حساسى است که فقط در انحصار چند کشور خاص مى باشد. مزایاى بیشمارى در مورد استفاده از انرژى هسته اى ذکر شده است ولى علاوه بر این مزایا که کم و بیش مردم از آن ها مطلع هستند شرایط دنیاى امروز به گونه اى است که استفاده از انرژى هسته اى اجتناب ناپذیر شده است. در همین حین با توجه به رقابت شدید قدرت هاى بزرگ بر سر تصاحب منابع انرژى، عزم ایران مبنى بر بهره مندى از انرژى هسته اى با مخالفت هاى جدى قدرت هاى بزرگ مواجه شده است. عوامل بسیارى در این امر نقش دارند و این مقاله که بخش اول آن روز گذشته منتشر شد تلاش مى کند با برشمردن این عوامل به ضرورت ها و اهمیت دستیابى ایران به انرژى هسته اى بپردازد.
عواملى مانند رو به اتمام بودن منابع سوخت فسیلى، بى ثباتى در بازار نفت و گاز، افزایش بى سابقه تقاضا براى انرژى به دلیل نیاز و وابستگى اقتصادهاى رو به رشد کشورهایى مانند چین، افزایش قیمت نفت و از همه مهم تر نداشتن تصور روشنى از شرایط بازار نفت و انرژى در آینده به دلیل سیاست هاى تهاجمى و یکجانبه گرایانه امریکا در کانون اصلى نفت جهان یعنى خاورمیانه، موجب شده است که کشورها براى حفظ امنیت و منابع خود رقابت گسترده اى را براى تامین انرژى مورد نیاز خود شروع کنند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
براى مثال مى توان به قراردادهاى بلند مدت چین با روسیه براى تامین منابع انرژى خود از این کشور و همچنین تمایل هند و پاکستان براى انتقال گاز ایران به این کشورها اشاره کرد. همچنین با توجه به وابستگى شدید کشورهاى اروپایى به گاز روسیه، این کشورها تلاش گسترده اى را براى تنوع بخشیدن به منابع تامین و کاهش وابستگى خود به کار بسته اند.
در چنین شرایطى کشورهاى هسته اى نیز براى حفظ برترى خود در صحنه بین الملل و همچنین انحصار تکنولوژى و منابع اورانیوم، به انعقاد قراردادهاى تعهدآور مختلفى رو آورده اند. در حقیقت این کشورها با آگاهى از شرایط بازار انرژى و افزایش نیاز کشورها در استفاده از انرژى هسته اى، در صددند با حفظ انحصار منابع این انرژى ارزشمند موقعیت خود را در نظام بین الملل حفظ کنند.
با توجه به عدم تناسب در عرضه و تقاضاى اورانیوم خام و همچنین با توجه به این که کانى هاى اورانیوم عمدتا در کشورهاى کانادا، قزاقستان، استرالیا، نامبیا، نیجریه و آفریقاى جنوبى متمرکز هستند و از سوى دیگر عدم تناسب در عرضه و تقاضاى این ماده خام موجب شده است با افزایش تقاضا براى ماده خام اورانیوم، قیمت آن در دو سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یابد.
در چنین شرایطى طبیعى است که کشورهاى پیشرو به سادگى فضا را براى دیگر کشورها باز نمى کنند و تلاش مى کنند براى حفظ برترى خود اقدام به قراردادهاى تعهدآور در جهت در اختیار گرفتن این ماده ارزشمند نمایند. قرارداد امریکا با نامبیا، قرارداد خرید اورانیوم چین از استرالیا و تلاش روسیه براى ایجاد یک مرکز جهانى در جهت انجام چرخه سوخت از نمونه هاى بارز این جریان محسوب مى شوند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
در چنین شرایطى با توجه به رقابت هاى گسترده اى که بر سر بهره بردارى و در اختیار داشتن منابع انرژى هسته اى در جهان وجود دارد، اهمیت دستیابى ایران به چرخه کامل سوخت هسته اى و پیوستن به باشگاه هسته اى جهان، بیشتر مشخص و دستیابى و استفاده از این علم پیشرفته و حساس به عنوان یکى از موثرترین عوامل پیشرفت یک کشور محسوب مى شود.
باآگاهى از اهمیت انرژى هسته اى در قرن ۲۱ و با در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه کنونى ایران به عنوان هشتمین کشور جهان، عقب نشینى در برابر خواست قدرت هاى زورگو مبنى بر محروم کردن ملت ایران از این موضوع هیچ توجیه عقلانى ندارد و در صورت پایدارى مردم و دولتمردان ایرانى در نهایت قدرت هاى استکبارى مجبور هستند ادبیات و لحن خود را در مورد ایران تغییر داده و ایران را نیز به عنوان یکى از قدرت هاى هسته اى قبول کنند. با توجه به تاکید ایران بر استفاده صلح آمیز از انرژى هسته اى، ایران به عنوان الگویى در جهان تبدیل خواهد شد که با بهره بردارى صلح آمیز از انرژى هسته اى، صلح و امنیت را براى خود، منطقه و دیگر کشورهاى اسلامى به ارمغان خواهد آورد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید