سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/4/12
11:7 عصر

بحران غزه بیم ها و امیدها

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

بحران غزه بیم ها و امیدها
سید عبدالمجید زوارى
منبع روزنامه جوان 13/4/84

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  

در حالى که رژیم صهیونیستى در پرونده خود موارد متنوع و بى شمارى از انواع اقدامات ضدبشرى را ثبت کرده است در روزهاى اخیر، جهان شاهد جنایت وحشتناک و بى سابقه دیگرى از سوى صهیونیست ها مى باشد.
این بحران که ظاهرا به بهانه به اسارت گرفتن یک سرباز اسراییلى شروع و با حمله گسترده صهیونیست ها به غزه و ربودن بیش از ۶۵ مقام بلند پایه دولت حماس وارد مرحله بحرانى خود شد از چند منظر قابل بررسى مى باشد.
این اقدام هنگامى صورت مى گیرد که تحت تاثیر مقاومت، رژیم صهیونیستى مجبور به عقب نشینى از نوار  غزه شده است و این امر ضمن سرخوردگى براى این رژیم، مخالفت هاى شدید صهیونیست هاى افراطى را نیز در  پى   داشت و دولت المرت در صدد فرصتى براى انتقام و نمایش قدرت در جهت کاهش مخالفت هاى داخلى بود.
همچنین تب فوتبال و متمرکز شدن جهان بر بازى هاى جام جهانى عملا فضاى مناسبى را براى این اقدام اسراییل فراهم آورد و صهیونیست ها نیز به خوبى از این فرصت بهره    بردند. با وجود این، ابعاد جنایت صورت گرفته به حدى بود که واکنش هاى بسیارى را در پى داشت و اتحادیه عرب و اکثر کشورهاى منطقه ضمن محکومیت این اقدام خواستار مقابله جامعه جهانى با جنایات سازمان یافته صهیونیست ها    شدند.
در این میان حمایت هاى همه جانبه امریکا از تل آویو و ممانعت از صدور قطعنامه علیه این رژیم در شوراى امنیت و سکوت معنى دار اروپا نیز قابل توجه بود و نشانه دیگرى از رویکرد دوگانه آن ها نسبت به مسایلى همچون تروریسم و حقوق بشر مى باشد.
از سوى دیگر با وجود این که رسانه هاى غربى سعى در القاى این نکته دارند که ریشه بحران به وجود آمده به فلسطینى ها مربوط مى شود و صهیونیست ها هم در تلاش براى فرافکنى و توجیه جنایات خود انگشت اتهام را غیر از حماس به سمت سوریه و ایران نیز اشاره رفته اند، ابعاد حملات صهیونیست ها نشان مى دهد که طرح این حمله از پیش ریخته شده است و اسراییل با هدف قرار دادن و تخریب زیرساخت هاى فلسطینى ها و ربودن مقامات بلند پایه حماس ضمن دنبال کردن اهداف سیاسى، سعى در ساقط کردن دولتى دارد که با انتخابات مردمى بر سر کار آمده است و یا در خوشبینانه ترین حالت، این امر رهبران حماس را جهت به  رسمیت شناختن اسراییل تحت فشار قرار   خواهد   داد.
راهکار خشونت آمیز که توسط صهیونست ها اعمال مى شود ناکارآمدى خود را نشان داده است و روش مناسبى براى حل مساله فلسطین نمى باشد.
تجربه تاریخى نیز نشان مى دهد که با تشدید بحران هاى نظامى، معمولا نوعى نگاه به حفظ آرامش در بین دو طرف افزایش مى یابد.
در این راستا هر چند بازسازى زیرساخت هاى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و همچنین جلب حمایت هاى جهانى از دولت حماس از انگیزه هاى اصلى طرف فلسطینى براى پایان  بحران فعلى مى باشد ولى در مقابل صهیونیست ها جهت رفع مشکلات داخلى خود، بیشتر از فلسطینى ها نیازمند ثبات   هستند.
در حقیقت تحت تاثیر اقدامات جنبش مقاومت فلسطین، این رژیم با بحران هاى زیادى دست به گریبان است که زیان هاى شدید اقتصادى ناشى از کاهش درآمدهاى توریستى، کاهش صادرات کالاهاى اسراییلى به علت افزایش تحریم ها علیه کالاهاى ساخت تل آویو، کاهش نرخ سرمایه گذارى و همچنین افزایش مهاجرت معکوس به دلیل فقدان امنیت، افزایش مخالفت هاى داخلى و خارجى با اعمال سیاست هاى تجاوزکارانه این رژیم از جمله این موارد   مى باشد.
با در نظر گرفتن این شرایط احتمالا بحران غزه تا چند روز آینده فروکش خواهد کرد و رژیم صهیونیستى بناچار به  توافقى نسبى درباره بحران گروگانگیرى تن خواهد داد

 

قدرت نرم (1)/


 

فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید


 

بمب دیپلماتیک در زمین بوش


 

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید