سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/2/20
9:5 صبح

بمب دیپلماتیک در زمین بوش

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

بمب دیپلماتیک در زمین بوش
نوشته سید عبدالمجید زواری - روزنامه جوان 20/2/84
بار دیگر احمدى نژاد جهان را شگفت زده کرد و با ارسال نامه براى بوش، توجه همگان را به سمت این اقدام جسورانه خود جلب کرد. در این نامه ضمن تحلیل وضعیت جهانى و ریشه یابى مشکلات، راه هاى جدیدى براى برون رفت از شرایط شکننده موجود جهانى ارایه شده است.
چنین اقدامى که برخى آنرا به بمب دیپلماتیک تعبیر کردند، آن هم در مقطع کنونى اهمیت فوق العاده اى دارد که نگاهى گذرا به ابعاد مختلف آن مى اندازیم.
این اقدام در حالى صورت مى گیرد که دو کشور تقریباً براى سه دهه فاقد روابط دیپلماتیک بوده اند و این نخستین بار است که اعلام مى شود رییس جمهورى اسلامى ایران نامه اى براى همتاى امریکایى خود نوشته است.
به طور قطع احمدى نژاد با این گام جسورانه خود بوش را در معرض امتحان بزرگى قرار داده و توپ را در زمین وى انداخته است، اینکه آیا بوش بازیکن خوبى براى این اقدام خواهد بود یا نه؟ باید منتظر ماند. این اقدام با نشان دادن تلاش ایران براى ارایه یک راه حل مسالمت آمیز، عملکرد مثبتى در جهت تنویر افکار عمومى جهان به خصوص در کشورهاى غربى خواهد داشت. احمدى نژاد با نامه خود به دنیا نشان داد که برغم تهدید امریکا به اقدام نظامى، وى به دنبال رویارویى با غرب یا بالا گرفتن بحران نیست و حتى حاضر است با جرج بوش به عنوان بدترین دشمن خود تماس برقرار کند. برخى کارشناسان سیاسى نیز معتقدند پس از آنکه بسیارى از مقامات اتحادیه اروپا و کوفى عنان از امریکا خواستند با جمهورى اسلامى به گفت وگوى مستقیم بپردازد اکنون محمود احمدى نژاد خود ابتکار به خرج داده و گام نخست را برداشته است، مساله اى که به مذاق اکثر ناظران بین المللى خوش خواهد نشست و در حقیقت این نامه نه تنها خطاب به بوش بلکه به افکار عمومى تمام دنیاست.
به نظر بسیارى از ناظران و کارشناسان سیاسى اقدام بى سابقه احمدى نژاد تصمیمى نبوده که به تنهایى اتخاذ شده باشد و نشان از یک اجماع سیاسى در میان رهبران جمهورى اسلامى براى کاهش تنش هاى موجود بر سر برنامه اتمى دارد. این نامه ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن مقاصد فعالیت هاى اتمى، به امریکا یادآور مى شود که ایران طى سه دهه گذشته به هیچ کشورى حمله نظامى نکرده است.
همچنین این نامه مى تواند به معناى دادن اولتیماتومى در برابر هرگونه اقدام آتى امریکا در پى جدى تر شدن تهدیدهایش نسبت به ایران باشد. به هر حال ارسال این نامه در فضاى مصلحت اندیشى و شرایطى که روسیه و چین اثبات کرده اند که دوستان قابل اعتمادى نیستند و فقط به دنبال تامین حداکثرى منافع خود مى باشند، اقدامى در خور توجه بود و در آستانه جلسه شوراى امنیت فضاى بین المللى را تا حدودى به نفع ایران تغییر داد. این نامه در ادامه روند پرونده هسته اى ایران بسیارتاثیرگذار خواهد بود و ممکن است معادلات بازى را به کلى تغییر دهد. در اولین واکنش به این نامه و کاهش تنش بین ایران و امریکا قیمت نفت به میزان پنج دلار کاهش یافت و به کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه رسید. پس از ارسال این نامه على لاریجانى در گفت وگو با شبکه NTV ترکیه درباره این نامه اظهار داشت: رفتار ایران شامل بختى براى گشایش دیپلماتیک است و باید آن را با دورنماى عمیقى در نظر گرفت. وى افزود: این نامه بسیار مهم است زیرا مسایل بسیار مهم بین المللى در آن قراردارد اما به معناى نرمش ایران نیست.
به هر حال با ارسال این نامه بعید به نظر مى رسد چرخش کلى در مواضع ایران صورت گرفته باشد و احتمالاً این حرکت با هدف بهبود چهره بین المللى نظام، به عنوان نظام صلح طلب که دغدغه هاى جهانى را نیز در سر دارد صورت گرفته است.
این نامه همچنین از طرفى راهى براى گرفتن وقت در مورد مساله هسته اى محسوب مى شود و باید دید عکس العمل جامعه بین المللى به آن چیست، ولى باید توجه داشت این نامه خواه به مذاکره بینجامد یا نه، وزن دیپلماسى را در تعادل میان دو کشور بالا مى برد.