سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/7
5:55 عصر

نتایج غیر قابل پیش‌بینی جنگ های خاورمیانه

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

         
 تحلیل نتایج غیر قابل پیش‌بینی جنگ های خاورمیانه

تحلیل نتایج غیر قابل پیش‌بینی جنگ های خاورمیانه


مارتینی واکر

سایت عملیات روانی_ جنگ های خاورمیانه که از قرن گذشته تاکنون به وقوع پیوسته است نتایج غیر قابل پیش بینی داشته‌اند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
مطمئنا ژنرال‌ها و دولتمردان منطقه خاورمیانه تا حالا متوجه نکته‌ای درباره ماهیت جنگ مدرن در منطقه خود شده‌اند. چنین جنگی هیچ وقت آنگونه که برنامه‌ ریزی شده است پیش نمی‌رود و در پایان صدمات و ضرر آن برای متجاوز بیشتر از صدمات و ضرری است که قربانی تجاوز متحمل می‌شود.
حمله سال 1948 اعراب به اسرائیل با شکست آنان پایان یافت و اسرائیل با وسعتی دو برابر آنچه سازمان ملل در ابتدا با طرح جدا سازی خود در نظر گرفته بود با قدرت تشکیل شد.
توافق محرمانه انگلیس و فرانسه برای کمک به اسرائیل و باز پس گیری کانال سوئز از \\"جمال عبد الناصر\\" مصر در سال 1956 به تحقیر آنها انجامید که کانال سوئز از دست رفت و ناصر به رهبر جنبش ناسیونالیسم پان عربیسیم تبدیل شد.

              برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
پیروزی خیره کننده اسرائیل در جنگ شش روزه در سال 1967 که با حمله پیش دستانه به فرودگاههای کشورهای عربی آغاز شد در آن زمان ضربه ای درخشان و کاری قلمداد می‌شد. اما این حمله اسرائیل را به مسیر مرگبار اشغال کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و فلسطینی‌ها را به راه عملیات انتحاری کشاند.
حمله غافلگیر کننده مصر و سوریه به اسرائیل در سال1973 با کمک نظامی گسترده شوروی سابق، به نزول نفوذ شوروی در خاورمیانه و شکست تحقیر آمیز سوریه و محاصر کل ارتش مصر و در نهایت به صلح متزلزلی منجر شد که به نوبه خود ترور \\"انور سادات \\"رئیس جمهوری سابق مصر را به دنبال داشت.
تجاوز سال 1982 اسرائیل به لبنان شکستی بود که به خسارات و اشغالگری پر هزینه و در نهایت عقب نشینی تحقیر آمیز اسرائیل از جنوب لبنان ختم شد و جنبش جدید حزب‌الله توانست مدعی دستیابی به نخستین پیروزی اعراب به اسرائیل شود و حال جدیدترین تهاجم اسرائیل به لبنان به شکست جدی دیگری برای شهرت نظامی اسرائیل ختم شده است. ارتشی که از نظر قدرت، پنجمین ارتش دنیا محسوب می‌شود.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
شبکه‌های اطلاعاتی و جاسوسی پر ادعا اسرائیل نتوانستند به اندازه کافی قابلیت‌های دفاعی سیستم‌های تونلی و سنگر بندی حزب الله را شناسایی و بر آورد کنند و از تاثیر موشک‌های ضد تانک این جنبش بر تانک‌های اسرائیلی غافل ماندند. سربازان اسرائیلی برای جنگ پیاده نظام به شدت فشرده‌ای که وارد آن شدند، نه آموزش کافی دیده بودند و نه به خوبی تجهیز شده بودند.
در نتیجه، دولت ائتلافی جدید \\"ایهود اولمرت\\" که با شرکت رهبران احزاب تندرو دیگر مانند \\"عمیر پرتز\\" وزیر دفاع کنونی تشکیل شده است و ارتش این رژیم را با امید تحقق اهداف مورد نظر خود به جنگ لبنان کشاند، اکنون با ناکامی عجیبی مواجه شده است. ناکامی که در نهایت دولت ائتلافی وی را نیز ناکارآمد و ضعیف کرده است.

              برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
جنگ کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه نیز به همین اندازه از نظر نتیجه‌گیری غیر قابل پیش بینی بوده است. وقتی آمریکا در سال 1991 رهبری نیروهای ائتلافی را در عملیات آزاد سازی کویت از اشغال عراق بر عهده گرفت، کمتر کسی انتظار داشت که با پایان این جنگ صدام همچنان در عراق در راس قدرت بماند و نیروهای آمریکایی ظاهرا بصورت دائم در شبه جزیره عربی مستقر شوند و این همان انگیزه اصلی \\"اسامه بن لادن \\"رهبر شبکه تروریستی القاعده بود که به تشکیل این شبکه تروریستی منجر شد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
آخرین جنگ آمریکا در منطقه نیز که به سرنگونی صدام و تلاش برای استقرار نظامی دموکراتیک در عراق منجر شد، یکی دیگر از همین نمونه‌های جنگ مدرن است که نتیجه آن بر خلاف پیش بینی طراحان رقم خورد. درست همانگونه که دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی سابق هرگز پیش بینی نمی‌کرد تجاوز سال 1979 به افغانستان به ویتنام آنها تبدیل شود و آمریکایی‌ها نیز فکر نمی‌کردند حمله به رژیم طالبان در افغانستان که تولید تریاک را منع کرده بود جای خود را به یک رژیم شبه سکولار در کابل بدهد که از طریق کشت تریاک کسب درآمد کند.
با توجه به این پیشنه تامل برانگیز، انسان تعجب می‌کند که چرا دولتمردان عاقل به خود اجازه می‌دهند درباره راه انداختن یک جنگ دیگر در منطقه فکر کنند یا چرا یک ژنرال مسئولیت شناس تلاش نمی‌کند اربابان سیاسی خود را از فکر جنگ منصرف سازد.
پاسخ این است که این به نوع جنگی که شما می‌خواهید راه بیندازید بستگی دارد. حزب الله در دهه 1980 آموخت که راه شکست دادن ارتش اسرائیل، همیشه جنگیدن با آن در قالب یک ارتش نیست. حزب الله عمدتا مانند یک قربانی می‌جنگید که توجه افکار عمومی و رسانه ها را از این نظر به خود جلب می کرد. حزب الله در استفاده از ترکیب تروریسم به ادعای غربی‌ها و جنگ چریکی برای تحریک ارتش سرخورده اسرائیل به واکنشی افراطی که یکی از تاکنیک‌های جنگ چریکی شهری است خود را کار آمد نشان داد.

              برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
این تاکتیک در دهه‌های 1980 و 1990 برای حزب الله کارگر افتاد و این گروه این تابستان نیز بار دیگر از آن بهره گرفت و تعجب در این است که اسرائیلی‌ها ظاهرا برای آن آمادگی نداشتند. هر چه باشد این در کنار بمب‌ گذاری، یکی از تاکتیک‌های کلاسیک عرب‌ها از زمان جنگ‌ الجزایر بوده است که ارتش فرانسه و استعمارگران فرانسوی را در دهه1960 از الجزایر بیرون راند.
در عراق نیز این شیوه به گونه‌ای متفاوت جواب داده است، یعنی در کشوری که جنگجویان سنی و شیعه هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه برای بیرون راندن خارجیان از کشورشان بالا بردن تلفات انسانی نیروهای آمریکایی و در کنار آن افزایش قتل و کشتار و تروریسم در میان مردم خود است. این تاکتیک‌ جدیدی است. تاکتیکی که به عمد می‌کوشد یک جنگ داخلی در عراق راه بیفتد تا مخالفان اشغالگری در جنگ چریکی با اشغالگران پیروزی شوند و از همین رو نبوغ شیطانی \\"ابو مصعب الزرقاوی\\" را نیز باید یکی از کثیف‌ترین ابتکارات در هنر رزمی قلمداد کرد.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
این هنر رزمی، ارتش اسرائیل را که هنوز نیاموخته با چریک‌های شهری نمی‌توان با سربازان متعارف و سلاح‌های متعارف و تاکتیک‌های متعارف جنگید، عمیقا به این فکر خواهد برد که در آینده چگونه با چنین جنگ پیچیده‌ای در زمین غیر نظامی مواجه شود. البته چیزی که مایه تعجب این است که حتی اگر ارتش اسرائیل این کار بیاموزد این احتمال وجود دارد که قانون غیر قابل پیش بینی بودن جنگ‌های خاورمیانه ممکن است بار دیگر مصداق پیدا کند.

بحران غزه بیم ها و امیدها

گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/

فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
بمب دیپلماتیک در زمین بوش
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید