سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/22
12:30 صبح

اتحاد رو به افول مشرف با امریکا

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

وافق چندى قبل پرویز مشرف با جنگجویان قبایلى و سفر هفته پیش او به افغانستان بحث هاى جدیدى را درباره جهت گیرى هاى تازه رییس جمهور پاکستان پدید آورده است. 

روزنامه جوان 22/6/85

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید

توافق چندى قبل پرویز مشرف با جنگجویان قبایلى و سفر هفته پیش او به افغانستان بحث هاى جدیدى را درباره جهت گیرى هاى تازه رییس جمهور پاکستان پدید آورده است.
در حالى که در واشنگتن برخى محافل سیاسى این حرکت مشرف را نوعى پشت پا زدن به اتحاد ضد تروریستى او با امریکا به شمار مى آورند، در داخل افغانستان گفت وگو و توافق او با رهبران قبایلى نزدیک به طالبان را تاکتیکى براى دور کردن ناآرامى ها از مرزهاى پاکستان و انتقال بى ثباتى به داخل افغانستان تلقى مى کنند.
ناظران سیاسى در کابل معتقدند که در پشت سر توافقات ظاهرى دولت پاکستان با جنگجویان قبایلى شاید این توافق به میان آمده باشد تا جنگ به صورت کامل از پاکستان به افغانستان انتقال یابد. حتى از ظاهر توافق نیز این استنباط به دست مى آید. آنگونه که از توافقات گفته مى شود، افراد مسلح از حمله به تاسیسات دولتى و نیروهاى امنیتى و ارتش پاکستان خوددارى مى کنند و نیروهاى دولتى نیز به سنت هاى قبایل از جمله حمل اسلحه سبک توسط قبایلى ها احترام مى گذارند. هر چند در توافقنامه از عدم همکارى قبایل و جنگجویان آنها با طالبان و القاعده سخن به میان مى آید و به اخراج جنگجویان خارجى از قبایل تعهد صورت مى گیرد، اما هیچگونه تضمینى در تطبیق این تعهدات پیش بینى نمى گردد.
این در حالى است که اظهارات یکى از رهبران طالبان پاکستانى به نام «حاجى عمر» در روزهاى مذاکره بر سر توافقنامه میان آنها و دولت پاکستان، گوشه هایى از حقایق پشت سر این توافقات را برملا مى سازد. حاجى عمر به خبرنگار بخش پشتوى رادیو بى بى سى گفت آنها با دولت پاکستان توافق کرده اند که با حکومت مرکزى این کشور جنگ نکنند، اما به نبرد علیه نیروهاى خارجى در افغانستان ادامه دهند.
انتقال کامل جنگ از داخل پاکستان و از قبایل به افغانستان آنگونه که این پاکستانى ادعا مى کند بدترین و ناگوارترین پیامد توافقات دولت پاکستان و جنگجویان قبایل است و تلخ ترین سوغات پرویز مشرف براى همتاى افغانى اش رییس جمهور کرزاى و مردم افغانستان در آخرین سفرش به کابل محسوب مى شود. اگر ادامه کشیدن سیم خاردارها در امتداد خط دیورند آنگونه که برخى نشریات چاپ کابل گزارش دادند همزمان با سفر مشرف به کابل درست باشد، این دومین سوغات تلخ و ناگوار ژنرال پاکستانى براى افغانستان و رییس جمهور کرزاى است.
اما در امریکا به توافق هاى جدید مشرف با رهبران قبایلى از دریچه دیگرى نگاه مى شود. یو اس اس اى تودى مى نویسد که افزایش حملات طالبان علیه نیروهاى خارجى در افغانستان حرف و حدیث ها درباره واقعى بودن اتحاد ضدترور مشرف با امریکا را بیشتر کرده است.
امریکایى ها از این هراس دارند که توافق جدید مشرف با قبایلى ها منطقه  وزیرستان که بسیارى از نیروهاى القاعده در آن پناه گرفته اند نوعى تضمین از سوى اسلام آباد براى قرار دادن طالبان در حاشیه امن باشد. اکنون در محافل سیاسى در واشنگتن این پرسش به میان آمده که آیا اتحاد ضدترور امریکا و مشرف یک اشتباه بوده است؟
سلیگ هاریسون از مرکز سیاست بین المللى معتقد است که اتحاد امریکا با مشرف از ابتدا اشتباه بود. او مى گوید: مشرف از همان اول هم یک فرصت طلب بود، زیرا فقط تا حدى که از فشارهاى امریکا بر خودش بکاهد، با طالبان برخورد مى کرد.
در حالى که حتى برخى تحلیلگران خط و ربط گیرى دوباره طالبان با سرویس اطلاعاتى پاکستان را بعید نمى دانند در واشنگتن زمزمه هایى ( هر چند زیر لب) درباره یافتن جایگزین مناسب تر براى مشرف شروع شده است.

بحران غزه بیم ها و امیدها


همایش نسیم مطهر


گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/
فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید
بمب دیپلماتیک در زمین بوش
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید