سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/28
6:35 عصر

چرخش دیپلماتیک غرب در آستانه نشست نیویورک

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

گزارش تحلیلى«جوان» از آخرین تحولات پرونده هسته اى
چرخش دیپلماتیک غرب در آستانه نشست نیویورک
سید عبدالمجید زواری- روزنامه جوان 28/6/85
همزمان با اجلاس سالانه مجمع عمومى سازمان ملل برخى از شواهد حاکى از تغییر استراتژى غرب در برخورد با پرونده هسته اى ایران است.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید           
در حالى که کارشناسان احتمال مى دهند در نشست امروز روساى جمهور و نخست وزیران در مجمع سازمان ملل متحد، موضوع پرونده هسته اى ایران یکى از موضوعات محورى این اجلاس باشد، نشانه هاى نرمش کشورهاى غربى و تمایل به مصالحه با ایران بیشتر شده است.
120705.jpg
پس از آنکه بوش در روزهاى اخیر تلاش کرد چهره بهترى از خود براى مردم ایران نشان دهد و روز گذشته نیز ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد در جریان مذاکرات ایران و اروپائیان پرونده هسته اى ایران به شوراى امنیت ارجاع نشود و در عین حال درخواست کرد ایران نیز بهتر است متقابلاً در طول مذاکرات براى حل بحران فعالیت هاى غنى سازى اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.
در واقع از نظر آقاى شیراک این اقدام به امتیاز ایران در برابر ازسرگیرى مذاکرات و نه پیش شرطى براى آغاز گفت وگو تبدیل مى شود. شیراک در ادامه سخنان خود نیز تأکید کرد تنها از طریق ادامه مذاکرات و فرصت دادن به دیپلماسى است که مى توان به راه حلى بر سر مساله هسته اى ایران رسید.
همزمان با این اظهارات برخى منابع غربى نیز از تلاش اروپا براى آوردن ایران و امریکا به پاى میز مذاکره خبر مى دهند. دیپلماتها معتقدند هر چند هنوز اختلافاتى باقى مانده است ولى گردهمایى رهبران جهان در سازمان ملل بهترین زمان براى حل بحران هسته اى ایران تلقى مى شود.
یک دیپلمات اروپایى ناشناس در رابطه با ارایه تضمین هاى امنیتى به ایران تصریح کرد: نشستن پاى میز مذاکره بهترین تضمین است. اینکه دو طرف بر روى میز مذاکره مى نشینند، به خودى خود شگفت آور است. البته در نشست روز سه شنبه قرار است احمدى نژاد نیز چند ساعت پس از بوش در مجمع عمومى سازمان ملل متحد سخنرانى کند.
از سوى دیگر دیپلمات هاى غربى اعلام کردند: این احتمال وجود دارد که وزراى خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا با لاریجانى طى هفته جارى در نیویورک دیدار کنند.
همزمان با این تلاش ها مدیر کل آژانس بین المللى انرژى اتمى نیز مجدداً اظهار امیدوارى کرد مساله هسته اى ایران از طریق مذاکره حل شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
البرادعى روز دوشنبه در همایش عمومى آژانس بین المللى انرژى اتمى در وین گفت: چنین راه حلى از یک طرف باید تردید جامعه بین المللى را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هاى هسته اى ایران از بین ببرد و ازطرف دیگر باید در جهت از بین بردن تردید ایران در زمینه امنیت اقتصادى و سیاسى باشد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز روز گذشته در جمع رؤساى سازمان هاى گروه G8 مجدداً از وجود اختلافاتى با امریکا و اتحادیه اروپا درباره چگونگى ترغیب ایران براى توقف فعالیت هاى هسته اى خود خبر داد و مخالفت خود را با هرگونه اعمال تحریم علیه ایران اعلام کرد.
با این شواهد مى توان امید داشت که مطرح شدن اعمال تحریم ها علیه ایران تا حدود زیادى منتفى خواهد شد و یا با وجود اختلافات جدى در بین گروه ۱+۵ به این زودى امریکا موفق به تحمیل خواسته هاى خود نخواهد شد.
شاید یکى از مهم ترین دلایل چرخش محسوس کشورهاى غربى به رهبرى امریکا درمورد پرونده هسته اى ایران در حمایت قاطع ۱۱۸ عضو غیرمتعهدها در هاوانا باشد که از آن، نوعى قدرت نمایى ایران در برابر طرف هاى غربى خود و انزواى امریکا در سطح جامعه جهانى تعبیر شده است.
این باور نیز روز به روز در میان تحلیلگران عمیق تر مى شود که پیشرفت هاى هسته اى ایران به مرحله «غیر قابل بازگشت» رسیده است و در سفر اخیر هیات ویژه اعزامى تهران به پاریس، که هاشمى ثمره ریاست آنرا برعهده داشت، این پیشرفت ها با مستندات آن به طور کاملاً محرمانه اى به اطلاع فرانسوى ها رسیده و پاریس نیز بلافاصله مراتب را به هم پیمان غربى اش اطلاع داده و نیز از پوتین و مرکل و شیراک دعوت کرده است هر چه سریعتر خود را به پاریس برسانند تا درباره وضعیت جدید با یکدیگر رایزنى کنند.
هنوز معلوم نیست هاشمى ثمره در مذاکرات فوق سرى خود با مقامات فرانسوى چه چیزى را بیان یا فاش کرده است که در آستانه تشکیل جلسه شوراى امنیت و اجلاس سالانه سازمان ملل نیاز فورى به تشکیل جلسه اى آن هم در این سطح پیش آمده است. قائلان این نظریه معتقدند غرب در حال تغییر لحن و رفتار خود با ایران است زیرا اینک با یک «قدرت اتمى» طرف است و مى کوشد خود را با شرایط جدید وفق دهد تا کمترین هزینه ها را متحمل شود.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
البته هنوز هیچ مدرکى در این باره در اختیار تحلیلگران نیست؛ به ویژه آن که وزارت امور خارجه ایران در این باره به گونه اى رفتار مى کند که حتى با تجربه ترین سیاستمداران و تحلیلگران نیز هر لحظه منتظر یک رویداد غیر منتظره هستند و نمى توانند خط تهران را با ضریب اطمینان مناسبى پیش بینى کنند ولى تقریباً این اتفاق نظر وجود دارد که یک «اتفاق بزرگ» در پرونده هسته اى ایران رخ داده است که لحن غربى ها تا این اندازه تعدیل شده و ادبیات جدیدى بر فضاى پرونده حاکم شده است، هر چند که انتظار مى رود سیاست پاندولى «تهدید - تطمیع» به ویژه از سوى امریکا ادامه یابد. احتمالاً وزراى خارجه اروپایى نیز که روز چهارشنبه با سولانا با هم دیدار مى کنند این موضوع را بررسى خواهند کرد.
از سوى دیگر همبستگى و هماهنگى گروه هاى سیاسى مختلف ایران و پایدارى آنها بر مواضع خود از دیگر دلایل عقب نشینى طرف غربى و ابراز علاقه آنها به از سرگیرى مذاکرات مى باشد.
ترفند تازه غرب
در حالى که شواهد امر از پیروزى نسبى ایران در برابر درخواست غیر قانونى امریکا و اروپا خبر داد اخیراً گزارش هایى مبنى بر تلاش غرب براى ایجاد اختلاف و از بین بردن هماهنگى گروه هاى ایرانى منتشر شده است.
بر اساس این گزارش ها پس از مذاکره هفته گذشته لاریجانى و سولانا، منابع غربى ادعا کردند طرف ایرانى درباره تعلیق غنى سازى چراغ سبز نشان داده است در حالى که بلافاصله این ادعا از سوى مسوولان پرونده هسته اى در ایران تکذیب شد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
با این حال تلاش رسانه هاى غربى براى ادامه این سناریو همچنان روبه گسترش است و رسانه هاى غربى تلاش مى کنند در جهت اختلاف پراکنى بین مقام هاى جمهورى اسلامى و ایجاد شکاف در جبهه واحد ایران، با طرح توافق غیر رسمى و محرمانه بر سر زمان تعلیق و سپس آغاز مذاکرات رسمى با ایران، به نوعى شکست خود را در مقابل ایران جبران کنند.