سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/7/3
11:10 عصر

ساخت قبرستان مسیحیان انگلیس به سبک مسلمانان

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

تأثیر رفتار و عملکرد مسلمانان در اروپا و به ویژه انگلیس، بر فعالیت‌های پیروان ادیان دیگر و به ویژه مسیحیت، سبب شده است که این افراد، بسیاری از رسومات مسلمانان را محترم شمرده و خود نیز به آنها مقید شوند.

 گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «دیلی میل»، یک قبرستان جدید، همه قبرهایش را به طرف مکه درست خواهد کرد؛ این نخستین قبرستان کشور انگلستان خواهد بود که همه مردگان خود را بدون توجه به مذهبشان و بنا بر سنن مسلمانان دفن می‌کند.
سنگ قبرها در قبرستان جدید 5/2 میلیون پوندی هایورد در ناتینگهام، به سمت شمال شرقی خواهد بود که بنا بر اعتقاد مسلمانان بر خواباندن مردگان روی یک شانه و به سمت مکه است. همه پیروان اسلام در انگلیس به این شیوه دفن می‌شوند.
اما این حرکت، باعث ناراحتی کلیسا و شکایاتی، مبنی بر تبعیض علیه اکثریت جمعیت مسیحی این شهر شده است. مسیر سنتی دفن اموات برای مسیحیان به سمت شرق است.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید

باید گفت، این تصمیم از سوی «استیو دولینگ»، مدیر خدمات شورای شهر ناتینگهام برای محیط زیست و حمایت از عموم پس از مشورت با کمیته مشاوران اعتقادات مختلف در مورد قبرستان‌ها گرفته شده است. او گفت: «برای مسلمانان، این یکی از شرایط مذهبی است. دیگر مردم نیز به طور اکثر، هیچ ترجیحی برای جهت دفن خود ندارند».
«رضا الحق»، امام مسجد مدنی نیز از سیاست جدید قبرستان چهل هکتاری، حمایت کرده و گفته است: «دفن شدن به سمت مکه، یکی از شرایط مذهب ما و بسیار هم مهم است، اما اگر مسیحیان بخواهند به سمت دیگری دفن شوند، ما هم از آنان حمایت می‌کنیم».

شب گذشته نیز سخنگوی مدیریت انستیتو قبرستان‌ها و جسدسوزی‌های انگلیس گفت: این نخستین باری است که یک قبرستان عمومی در انگلیس، همه سنگ قبرهای خود را به سمت شمال شرقی مانند مسلمانان قرار می‌دهد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید
او ادامه داد: «این امری غیرعادی است، چرا که اگر بیشتر جمعیت شهر مسلمان بودند، آن وقت این کار توجیهی را در بر داشت».
گفتنی است، جمعیت مسلمانان در ناتینگهام، کمتر از 5 درصد مردم این شهر پانصد هزار نفری است.

«برایان گراکاک» از مشاوران کمیته شورای شهر می‌گوید: «به نظر من این مسئله چندان هم بزرگ نیست. سه یا چهار سال است که بحث‌ها در این‌باره ادامه داشته است. ما عده بسیاری را از عقاید و باورهای گوناگون داشته‌ایم که در جلسات حاضر بوده یا شانس کامل حضور را داشته‌اند و تا جایی که من می‌دانم، هیچ کس نیز مخالفتی با این طرح نداشت».
قبرستان هایورد تاکنون، شش نفر را دفن کرده که سه نفر آنان مسلمان بوده‌اند.