سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/3/8
11:15 عصر

قدرت نرم(1)

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

چالشها و آسیبهای انقلاب اسلامی

نویسنده: سید عبدالمجید زواری

مقدمه: مفهوم شناسی

قدرت چیست؟

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

قدرت از مفاهیم اصلی علم سیاست است که به معنای توانایی دارنده آن است برای واداشتن دیگران به تسلیم در برابر خواست خود، به هر شکلی. وجود اقتدار( اتوریته) یعنی قدرتی که مشروعیت آن براساس سنت یا قانون پذیرفته شده است یکی ازویژگیهای سازمان اجتماعی است که در آن فرماندهی ناشی از به رسمیت شناختن توانایی بزرگتری است که در شخص یا در مقام نهفته است.

قدرت سیاسی متضمن وجود رابطه روانی بین نخبگان سیاسی و کسانی است که تحت نفوذ آن قرار دارند. اعمال قدرت سیاسی خصیصه اصلی یک نظام سیاسی از زمان ظهور مفهوم حاکمیت است.(1)

بطورکلی قدت به معنی توانایی نفوذ در رفتار دیگرن برای گرفتن نتیجه مطلوب است. راههای متعددی برای این تإثیرگذاری وجود دارد مانند تهدید ، متقاعدکردن از طریق پرداخت مالی یا جذب دیگران و همکاری با آنها.

گاهی می توان بدون دستوردادن بر رفتار دیگران تأثیرگذاشت. اگر بتوانید این را باور کنید که اهدافتان مشروع است می توانید بدون استفاده از تهدید به هدفتان برسید. مثلاٌ کاتولیکها نه بخاطر تهدید بلکه بخاطر احترام به پاپ، تعلیمات او را عمل می کنند.

سیاستمداران و مردم عادی اغلب قدرت را بعنوان داشتن توانایی نفوذ برنتیجه کار معنی می کنند. کسی که اقتدار، ثروت یا شخصیت جذابی دارد قدرتمند خوانده می شود. براساس این تعریف در سیاست بین الملل، ما کشوری را قدرتمند می دانیم که جمعیت زیاد، خاک گسترده، منابع طبیعی فراوان، قدرت اقتصادی، نیروی نظامی و ثبات اجتماعی دارد. برتری این تعریف دوم این است که قدرت را مشخص تر، قابل اندازه گیری و قابل پیش بینی می کند در این معنا قدرت به معنای داشتن کارتهای برنده در یک بازی است .

اما هنگامی که قدرت بعنوان مترادف برای منابعی که آنرا تولید می کنند تعریف می شوند می تواند در مقابل با این دو دیدگاه باشد که تأکید دارد دسته ای که بیشترین قدرت را در اختیار دارند همواره به آنچه مدنظر دارد دست نخواهند یافت. برای مثال در مورد منابع، ایالات متحده تنها ابرقدرت جهان در سال 2001 محسوب می شد اما نتوانست از فاجعه 11 سپتامبر جلوگیری کند.(2)

سنجش قدرت براساس منابع اگرچه ناکامل اما دستآوری مفید است. درک این نکته که کدام منبع بهترین پایه را برای رفتار قدرت در زمینه ای بخصوص تأمین می کند، حائز اهمیت است نفت تا پیش از انقلاب صنعتی و اورانیوم تا پیش ا زدوره معاصر منابع تعیین کننده ای بشمار نمی آمدند.

منابع قدرت بدون شناخت زمینه و شرایط موجود قابل ارزیابی نیستند. در بعضی مواقع آنهایی که مدیریتی برعهده دارند ، نیرویی تحت فرمان دارند و یا سرمایه ای در اختیار دارند قدرتمندترین افراد محسوب نمی شوند اینجاست که انقلابها معنی می یابند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

قدرت نرم:

همه ما با قدرت سخت آشنایی داریم. می دانیم نیروی نظامی و اقتصاد ممکن است موجب تغییر موقعیت افراد شود.و قدرت سخت مبتنی بر مشوق«هویج» و تهدید«چماق» است اما مواقعی پیش می آید که شما بدون تهدید و یا هزینه محسوسی به نتیجه دلخواه دست پیدا می کنید . روشی غیر مستقیم برای دستیابی به چیزی که مدنظر دارید گاهی اوقات روی دیگر قدرت نامیده می شود.(3)

قدرت نرم مفهوم جدیدی است که در دهه اخیر بوجود آمده است قدرت نرم برخلاف قدرت سنتی به این معنا است که مخاطب نه از روی جبر و اکراه بلکه از رضایتمندی تن به قدرت بدهد و به خواسته قدرتمند تن دردهد.(4)

عصر قدرت نرم از بعد از فروپاشی شوروی شروع شده و امروز در ادبیات استراتژیک جهان وارد شده است.(5)

در قدرت نرم برروی« ذهنیت» سرمایه گذاری می شود و قدرت نرم تولید عینیت مجازی می کند مثلاً اگر در دهه های گذشته تبلیغ می شد که فلان ابرقدرت چندهزار کلاهک هسته ای و سلاح های آنچنانی دارد واقعاً هم این توان نظامی وجود داشت اما در حال حاضر با تبلیغات رسانه ای کاری می کنند که اثر روانی و رعب حاصل از وجود آن بمبها و کلاهکها بدون آنکه واقعاً وجود داشته باشد ایجاد می شود یا از دشمن تصویری اغراق آمیز ساخته می شود.(6)

قدرت نرم به مفهوم تغییر شکل قدرت از« قدرت آمرانه» به« قدرت متقاعدکننده» است و امروزه« اقتصاد اطلاعات پایه» و شبکه های اطلاع رسانی دو ابزار مهمم قدرت نرم در دست آمریکائیها است و آمریکائیها مدام در حال تئوریزه کردن و تکمیل به مفهوم قدرت نرم هستند.(7)

قدرت نرم عبارت است از توانایی شکل دهی ترجیحات دیگران. در دنیای تجارت مدیران با هوش واقفند رهبری در صدور فرامین خلاصه نمی شود بلکه جذب دیگران به انجام آنچه شما می خواهید را شامل می شود.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

رهبران سیاسی مدتهاست با قدرتی که از طریق جذابیت حاصل می شودآشنا هستند. اگر من بتوانم شما را به انجام آنچه می خواهم سوق دهم آنگاه نیازی به استفاده از« هویج»و« چماق» برای مجبورکردن شما ندارم. قدرت نرم ستونی از سیاست های روزانه دموکراتیک است. توانایی شکل «دهی ترجیهات» به همگرایی با سرمایه ای چون شخصیت جذاب، فرهنگ، ارزشها، و سازمانهای سیاسی و سیاستهایی که دارای مشروعیت و اعتبار اخلاقی هستند گرایش دارند اگر رهبری بتواند ارزشهایی که دیگران مایل به پیروی از آنها هستند را ارائه دهد آنگاه برای رهبری هزینه کمتری خواهد پرداخت. قدرت نرم تنها شبیه به نفوذ نیست. نفوذ می تواند در برگیرنده قدرت سخت تهدیدها و پرداخت ها باشد و قدرت نرم نیز چیزی بیش از ترغیب و یا توانایی به تهیج مردم است اگرچه این موارد بخش مهم از قدرت نرم را شامل می شود این مفهوم همچنین توانایی جذب افراد را شامل می شود و جذب افراد عموماٌ به موافقت و رضایت منجر می شود.

به بیان ساده در روابط مبتنی بر اخلاق، قدرت نرم، قدرت جذب کننده ای محسوب می شود . منابع قدرت نرم سرمایه هایی هستند که این جذابیت را ایجاد می کنند.

قدرت نرم ابزار رایج متفاوتی- نه زور و نه پول، را برای تولید همکاری مورد استفاده قرار می دهد قدرت نرم از جذابیت برای ایجاد اشتراک بین ارزشها و از الزام و وظیفه همکاری برای رسیدن به همه این موارد سود می جوید.(8)

 

بمب دیپلماتیک در زمین بوش


آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 



انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه 2