سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/3/24
10:6 عصر

قیمت بالای چشم‌بادامی‌ها برای فروختن ایران به آمریکا

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

ژاپن مصرف‌کننده 22 درصد صادرات نفت ایران، امسال نیز قصد دارد با همکاری ایران، بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین سازه نفتی دریایی را پس از انقلاب اسلامی 1979 ایران در این کشور بسازد. ژاپنی‌ها این کار را برای دومین اقتصاد بزرگ جهانی، حیاتی دانسته و آمریکایی‌ها آن را تنها باعث وابستگی ژاپن به ایران می‌دانستند. به نظر، صبر ایرانیان نیز تمام شده، چراکه وزیر نفت ایران...

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
 رغم ماه‌ها اعمال فشار از سوی واشنگتن، مقامات ژاپن روز دوشنبه اعلام کردند: هنوز هم برای پیوستن به طرح دولت بوش برای اعمال تحریم علیه ایران در صورت شکست مذاکرات، تمایلی ندارند.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «واشنگتن‌پست»، مقامات ژاپنی حدس می‌زنند که کشورشان، بیش از هر تحریم‌کننده دیگری، دارای مزایای مالی در ایران است و پیوستن به تحریم‌کنندگان را تنها در صورت وجود یک توافق کامل بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل و حمایت کامل کشورهایی مانند چین می‌دانند.

کاخ سفید امیدوار بود تا ژاپن را نیز که از معامله با چین و روسیه خودداری می‌کرد، به جمع موافقان خود اضافه کند.
طرح تحریم‌های دولت آمریکا در صورت شکست مذاکرات، به شدت وابسته به شرکت و همکاری ژاپن است که مقامات آمریکایی برآورد کرده‌اند، بدون حضور ژاپن این تأثیرات به شدت کاهش خواهد یافت.

ژاپن مصرف‌کننده 22 درصد صادرات نفت ایران، امسال نیز قصد دارد با همکاری ایران، بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین سازه نفتی دریایی را پس از انقلاب اسلامی 1979 ایران در این کشور بسازد که البته این امر، باعث ایجاد تناقض‌هایی در روابط توکیو با واشنگتن و منافع مالی و انرژی این کشور با ایران شده است.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

کارشناسان و دیپلمات‌های غربی از دولت بوش خواسته‌اند تا دوستی ژاپن با واشنگتن را به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری، ایران مورد آزمایش قرار دهند تا سرانجام بدانند نهایتا او هم در برابر ایران خواهد ایستاد یا نه؟

در اجلاس وزرای گروه هشت (قدرت‌های صنعتی جهان) در جمعه گذشته در روسیه، جان اسنو، وزیر منابع آمریکا از ژاپن در مورد همکاری در اعمال تحریم شامل ممنوعیت و نقل و انتقالات نقدی مؤسسه‌های مالی ژاپن با ایران، درخواست همکاری کرد که «تانیگاکی»، وزیر مالی ژاپن پاسخ داد: چنین تصمیم‌هایی نیاز به بحث بیشتر و گسترده‌تر با اروپا و دیگران دارد.

روز دوشنبه نیز رایس و تارو، وزیر امور خارجه ژاپن، در مورد وضعیت ایران تلفنی صحبت و برای حل مشکل ایران ابراز موافقت کردند.

بر پایه گزارش‌های وزارت منابع آمریکا، تحریمات در درجه نخست شامل نفت ایران خواهد بود، اما تحریم‌های شدیدتر شامل قطع دسترسی ایران به دلار، یورو و پوند انگلیس و ین ژاپن است که این مرحله به شدت، نیازمند همکاری اروپا و ژاپن است.

یکی از مقامات بلندپایه دولتی ژاپن گفت: ما هیچ کاری را بدون حمایت کامل جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهیم؛ مثلا یک رأی شورای امنیت که روسیه و چین نیز با آن موافق باشند و غیر از این، ژاپن تنها در صورتی ایران را کنار می‌گذارد که کشور دیگری از نظر نفتی ما را تأمین کند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

ایرانیان نیز از هم‌اکنون تهدید کرده‌اند، قرارداد سنگین خود با شرکت Inpex را که جزئی از سهام آن نیز مربوط به دولت است، مبنی بر توسعه میدان نفتی آزادگان، لغو خواهد کرد.

Inpex مدتی است، کار توسعه را به تعویق می‌اندازد و علت آن را نیز اختلاف در تعداد معدن‌‌های زمینی می‌داند که قرار است، حفاری شده و برآورد می‌شود که حدود 26 میلیون بشکه نفت را شامل شود، اما منابع آشنا با پروژه، دلیل اصلی تأخیر را تلاش ژاپن برای یافتن زمان می‌دانند و این‌که پیش از آن‌که شرکت‌‌های ژاپنی شروع به تزریق میلیون‌ها دلار به پروژه کنند، از مسئله اتمی ایران اطمینان یابند.

به نظر، صبر ایرانیان نیز تمام شده، چراکه وزیر نفت ایران، هفته گذشته در تلویزیون ملی ایران اعلام کرد: اگر ژاپنی‌ها وارد عمل نشوند، قرار داد را لغو خواهند کرد.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
از زمانی که شرکت Inpex در سال 2004 وارد این معامله با ایران شد، بارها مورد حمله آمریکا قرار گرفت. ژاپنی‌ها این کار را برای دومین اقتصاد بزرگ جهانی، حیاتی دانسته و آمریکایی‌ها آن را تنها باعث وابستگی ژاپن به ایران می‌دانستند.

ژاپن زیرکانه خود را از مذاکرات بیرون نگه داشته، حتی زمانی که از او تقاضای حمایت بالقوه شده است.
ژاپن به عنوان کشوری که نیروی نظامی‌اش با قوانین پس از جنگ جهانی محدود شده و تحت چتر حمایتی اتمی آمریکاست، معمولا منافعش را هم‌راستا با واشنگتن می‌بیند، اما یک احساس رو به افزایش در ژاپن وجود دارد که به ویژه در مورد ایران، توکیو و واشنگتن، منافع متضاد و جداگانه‌ای دارند و حمایت ژاپن در این مورد از سیاست آمریکا به نظر باید کم شود.

قدرت نرم (1)/


 

 فدرت نرم (2)/


 

بمب دیپلماتیک در زمین بوش


 


آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 


 


انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه 2