سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/3/27
3:52 عصر

ارسال بی‌سروصدای گزارش آژانس علیه ایران به شورای امنیت

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته



در این اجلاس آمریکا و اروپا شیوه جدیدی از دیپلماسی را به نمایش گذاشتند. آنان به جای آن‌که مانند نشست‌های گذشته به بمباران رسانه‌ای و طرح ادعای واهی برای جوسازی علیه ایران روی آورند، سکوت کردند... این در حالی است که فرقی در ارسال گزارش شورای حکام به شورای امنیت با صدور قطعنامه و ارسال آن به شورای امنیت وجود ندارد

در حالی که مقامات و رسانه‌های ایران در غفلت ناشی از بسته پیشنهادی غرب، درباره اجلاس ژوئن سکوت اختیار کردند، اروپا و آمریکا با اقدامات حقوقی و بدون سر و صدای خود، گزارش آژانس را به شورای امنیت ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، نشست ماه ژوئن شورای حکام، در حالی پایان یافت که غربی‌ها برخلاف دفعات پیش، از ایجاد جنجال رسانه‌ای درباره ایران خودداری کردند.

اجلاس ژوئن که با بسته پیشنهادی غرب به ایران هم‌زمان شده بود، بنا بر سنت گذشته مسیر خود را گذراند و به جای صدور بیانیه،
گزارش دبیر کل و همچنین گزارش سه صفحه‌ای بازرسان آژانس که ایران را به عدم همکاری شفاف در زمینه تولیدات پلوتونیوم با مصارف نظامی و ندادن اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای، متهم کرده است، به شورای امنیت ارسال شد.

در این اجلاس آمریکا و اروپا شیوه جدیدی از دیپلماسی را به نمایش گذاشتند. آنان به جای آن‌که مانند نشست‌های گذشته به بمباران رسانه‌ای و طرح ادعای واهی برای جوسازی علیه ایران روی آورند، سکوت کردند تا پیشنهاد خود به ایران را با دید مثبت به نمایش گذارند و خود را یک طرف دعوا مطرح نکنند. با این حال آنان می‌دانند که می‌توانند از این آوردگاه حقوقی؛ یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت مستندات حقوقی خود، به گونه مؤثری استفاده کنند. ارسال گزارش به شورای امنیت و تازه نگه داشتن پرونده ایران، یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین اهداف آنان برای تولید فشار در راستای قبولاندن پیشنهاد خود به ایران است.

مطابق جلسات گذشته شورای حکام در ماههای آوریل و مارچ سال 2006 و پس از جلسه ماه فوریه که قطعنامه برای شورای امنیت ارسال گردید. گزارش شورای حکام آژانس که برای شورای امنیت ارسال گردیده، کماکان ایران را بواسطه عدم مشخص شدن آلودگیهای پیداشده در تجهیزات هسته ای و همچنین سوالات باقی مانده در مورد نحوه کسب تکنولوژیهای سانتریفیوژهای پی -1 و پی-2  است.

این گزارش می افزاید: اورانیوم فلزی که در محفظه های نیمه کروی مورد استفاده قرار می گیرد و مصارف نظامی دارد مورد نظر است و عملیات جدا سازی پلوتونیوم هم در حال بررسی است.این گزارش می افزاید: برخلاف درخواستهای پیشین عملیات راکتور آب سنگین اراک در حال انجام می باشد.موضوعات دیگری مانند نمک سبز، غنی سازی و آزمایشهای دانشگاههای کشور و مراکز دیگر تحقیقاتی ایران از موارد اصلی است که در گزارش شورای حکام آژانس برای شورای امنیت ارسال گردیده است.

در حالی که شیوه برخورد حقوقی و زمینه سازی حقوقی آژانس روندی در جریان است، متاسفانه اعضای حقوقی و تیم هسته ای ایران این مهم را بررسی صحیح نمی نمایند . حال آن که فرقی در ارسال گزارش شورای حکام به شورای امنیت با صدور قطعنامه و ارسال آن به شورای امنیت وجود ندارد و وقتی گزارش شورای حکام به شورای امنیت ارسال می گردد، عملا از طرف 35 عضو شورا این گزارش ارسال گردیده است.

قدرت نرم (1)/


 

فدرت نرم (2)/

 

بمب دیپلماتیک در زمین بوش


 

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 


 

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه 2