سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/3/29
12:36 صبح

احتمال عقب‌نشینی آمریکا از پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی در ایران

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 



محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با این ایده، که ایران غنی‌سازی صنعتی را متوقف کند، اما سطحی پایین و مطمئن از کارش را که معمولا «تحقیق» خوانده می‌شود، ادامه دهد، موافق است. دکتر البرادعی گفت: «نکته مهم توقف تحقیقات در ایران است که باید راه‌حلی برای آن پیدا کنیم».


حالی که حدود دو هفته از تحویل بسته پیشنهادی کشورهای «1+5» می‌گذرد، مقاومت مقامات ایرانی و در عین حال اعلام پذیرش اصل مذاکره باعث شده تا غرب از پیش‌شرط خود مبنی بر تعلیق غنی‌سازی تحقیقاتی از سوی ایران، کوتاه بیاید.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی نوشت: موفقیت یا شکست تلاش‌های بین‌المللی برای حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران، به شدت وابسته به روشن کردن درخواست و شرطهاست: پیش از آغاز مذاکرات، تهران باید همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

در حالی که این شرط، کاملا روشن به نظر می‌رسد، اما واقعا دارای ابهاماتی است، به گونه‌ای که موضوع بحث‌های دیپلماتیک زیادی در سراسر دنیا شده است؛ پیش‌مذاکره‌ای برای آغاز مذاکرات که متمرکز بر ارائه تعریفی مورد قبول ایران و شش طرف دیگر باشد.

ایران غنی‌‌سازی را حق خود می‌داند و آمریکا نیز پیش‌شرط مذاکره را عدم چرخش حتی یک سانتریفیوژ اعلام کرده بود.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 



اما در اظهارنظرهای اخیر مقامات کشورهای مختلف، نشانه‌هایی از خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری بروز کرده که طرفین را متقاعد می‌کند، راه‌حلی در این‌باره پیدا کنند. حال پرسش اینجاست که آیا سطح پایینی از فعالیت‌های غنی‌سازی به عنوان «تحقیق» قابل اجراست و دو طرف می‌توانند در این زمینه به توافق برسند یا نه؟

یکی از مقامات ایرانی اعلام کرده که تعریف غنی‌سازی بسیار مهم است. جملات بسته پیشنهادی، کلام مقدسی نیست، بلکه تنها تصمیمی سیاسی است که دو طرف باید با یکدیگر کنار بیایند.

دیپلمات‌هایی که درگیر مذاکرات هستند، گفته‌اند: شش طرف مذاکره‌ای ایران (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) ابهام در تعریف تعلیق را کنار گذاشته‌اند تا بتوانند، اتحاد خود را حفظ کرده و ایران را به نشستن بر سر میز مذاکره تشویق کنند.

در سال 2004 توافقی با ایران حاصل شد که یک پاراگراف بلندبالا در مورد نوع تعلیق ارائه می‌کرد، اما این توافق، تنها چند کلمه است.

روسیه به نظر به عنوان میانجی فعالیت می‌کند و دیدگاه راحت‌تری نسبت به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای آغاز مذاکرات دارد.

پوتین روز پنجشنبه پس از نشست شانگهای اعلام کرد: ایرانی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به مذاکرات دارند، اما پیش‌شرط‌‌های مذاکره را رد کرده‌اند. روز جمعه نیز «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران نیز پیش‌شرط‌هایی برای مذاکره داشته و تعریف خاصی از تعلیق دارد که اعلام خواهد کرد.

همچنین محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با این ایده، که ایران غنی‌سازی صنعتی را متوقف کند، اما سطحی پایین و مطمئن از کارش را که معمولا «تحقیق» خوانده می‌شود، ادامه دهد، موافق است.
دکتر البرادعی گفت: «نکته مهم توقف تحقیقات در ایران است که باید راه‌حلی برای آن پیدا کنیم».

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 



به رغم مخالفت‌های طولانی دولت بوش با غنی‌سازی در ایران، آنان به تازگی آنان موافقت کرده‌اند تا غنی‌سازی اورانیوم در ایران را در صورتی که ثابت شود، برنامه‌اش صلح‌آمیز است بپذیرند.

تعلیق غنی‌سازی ایران می‌تواند شامل عدم تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژها باشد، چراکه ادامه چرخش ماشین‌ها و کاهش سرعت آنها، باعث خرابی و اختلال در سانتریفیوژها می‌شود.

از دیدگاهی گسترده‌تر، تعلیق می‌تواند شامل توقف چرخش ماشین‌ها در نطنز، پایان دادن به تولیدات سانتریفیوژها در سراسر ایران، توقف آزمایش آنها و وارد کردن مواد سانتریفیوژها و تبدیل اورانیوم در اصفهان باشد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند: شش کشور توافق کرده‌اند تا ایران تبدیلات اورانیوم را ادامه دهد.
«مارک فیتز پاتریک»، از کارشناسان تسلیحاتی انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید: «ارائه تعریفی ساده از تعلیق، می‌تواند راحت‌تر از مجبور کردن ایران به اجرای پروسه تعلیق باشد».


 

قدرت نرم (1)/

فدرت نرم (2)/

بمب دیپلماتیک در زمین بوش

 

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 

 

انرژى هسته اى و ضرورت هاى زمانه 2