سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/4/21
4:0 صبح

مذاکرات هسته ای ‌؛ایران و آمریکا بر سر یک میز می نشینند

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

در حالیکه حملات وحشیانه اسرائیل به غزه با حمایتهای همه جانبه آمریکا ادامه دارد، وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت: مشارکت آمریکا با اروپا، روسیه و چین برای گفتگو با ایران در موضوع هسته ای مانعی ندارد!!

وی گفت: آنچه آمریکا اعلام کرده مشارکت در گفت وگوها با گروه کشورهای سه گانه اروپایی، چین و روسیه است که ما این را بلامانع می‌دانیم و گفتیم که از یک مذاکرات عادلانه، غیرتبعیض آمیز و بدون پیش شرط حمایت می کنیم!!



مشارکت آمریکا با گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای برای گفتگو با ایران مانعی ندارد

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت: مشارکت آمریکا با اروپا، روسیه و چین برای گفتگو با ایران مانعی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق به اضافه مصر که از روز گذشته در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شده بود، در کنفرانسی خبری به پرسش‌های متعدد خبرنگاران پاسخ گفت.
خبرنگاری از متکی پرسید که آیا حاضرید در مورد برنامه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنید؟ که وی پاسخ داد: گفت وگوی مستقیمی با آمریکا در برنامه خود پیرامون بحث هسته ای نداریم.
وی اضافه کرد: آنچه آمریکا اعلام کرده مشارکت در گفت وگوها با گروه کشورهای سه گانه اروپایی، چین و روسیه است که ما این را بلامانع می‌دانیم و گفتیم که از یک مذاکرات عادلانه، غیرتبعیض آمیز و بدون پیش شرط حمایت می کنیم.
یکی دیگر از خبرنگاران از متکی پرسید که آیا در دیدار روز سه شنبه لاریجانی و سولانا قرار است ایران ابهامات خود را درباره بسته پیشنهادی گروه 1+5 مطرح کند یا این که پیشنهاد جدیدی از سوی ایران مطرح خواهد شد، گفت: مذاکرات آقای لاریجانی که در یک هفته گذشته برنامه جدید تحرک دیپلماتیک ایران در موضوع هسته‌ای است، از سوی ایشان و بعد از مذاکرات اطلاع رسانی خواهد شد.
وی افزود: آنچه در کلیات بحث صحبت داشتیم پیرامون متدولوژی (روش) مذاکرات، نحوه طرح موضوعات و مقدمات لازم برای یک مذاکرات جدی است که باید به ابهامات و سوالات مختلف پاسخ داده شود.
وزیر خارجه کشورمان با بیان این که مذاکرات باید جامع الاطراف بوده و همه طرف‌های موضوع در آن حضور و مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: پاسخگویی به برخی از سوالات و ابهامات نیازمند تصمیم سازی است.
متکی اضافه کرد: به جهت این که نمی‌توانم وارد محتوای این مطالب براساس توافقی که با طرف مقابل داشتیم، بشوم؛ مجبورم کلی اشاره کنم.
وی گفت: این‌گونه نیست که شخص آقای سولانا بتواند به همه سوالات و ابهامات ما پاسخ دهد. این مذاکرات، مذاکراتی است که در قسمت‌هایی نیاز به تصمیم سازی دارد.
وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: انشاءالله موقعی که تفاهم کردیم در‌خصوص ریز مطالب صحبت کنیم، آن زمان شما مناسب تر نکته را لمس می‌کنید.
متکی با بیان این که فضای مثبتی ناشی از اراده مبتنی بر حسن نیت ایجاد شده است، گفت: طرف‌های مختلف در گفت وگوهای خود تاکید می‌کنند که از یک فضای مثبت برای رسیدن به یک راه حل جامع مرضی الاطراف و همه جانبه استفاده شود.
متکی با بیان این که ما در این نگاه مشترک هستیم، تصریح کرد: ما فکر می کنیم نباید گام‌هایی برداشت که فضای مثبت ایجاد شده و آمادگی کلی ایجاد شده متاثر شود.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به عدم حضور ایران در اجلاس کشورهای گروه هشت، خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیم سازی بدون حضور ایران در اجلاس گروه هشت در صورت ناپخته بودن و جامع الاطراف نبودن به روند مثبت ایجاد شده می‌تواند لطمه بزند.
متکی اضافه کرد: همه طرف‌ها باید کمک کنند تا با استفاده از فضای مثبت ایجاد شده گفت وگوها به تفاهم کمک کند.
متکی درخصوص زمان پاسخگویی ایران به بسته پیشنهادی گروه 1+5 گفت: این زمان هفته آخر مردادماه است