سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/4/28
12:25 صبح

جنگ لبنان تصادفی نیست

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

 

با توجه به حساسیت آنچه در این چند روز در سرزمین های اشغالی فلسطین می گذرد، برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای فلسطین روی این تصویر کلیک کنید


آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  





اگر اسرائیل حملات خود را قطع نکند، احتمال حمله حزب‌الله به تل‌آویو وجود دارد که در این صورت، اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار می‌‌گیرد، چراکه ترکیب جمعیتی اسرائیل طی ده‌ها سال و با مشقت فراهم شده و حتی در جنگ‌های اعراب و اسرائیل نیز چنین بحرانی به وجود نیامده است؛ بنابراین، پیامدهای درازمدت این جنگ برای اسرائیل بیش از حزب‌الله خواهد بود.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگو با «بازتاب» درباره حمله اسرائیل به لبنان اظهار داشت: ابعاد این حادثه، نشان می‌دهد که یک تصادف و ناشی از عصبانیت اسرائیل از عملیات حزب‌الله نیست، بلکه این اتفاق در چهارچوب طرح برنامه‌ریزی شده برای خروج اسرائیل از بن‌بست صلح خاورمیانه بود.

دکتر محسن رضایی گفت: پس از پیروزی حماس در انتخابات، اسرائیل و آمریکا احساس کردند که پروژه چهارده ساله صلح خاورمیانه که از کنفرانس مادرید آغاز شده بود، به نفع مردم فلسطین در جریان است و آنان با دادن فرصت حرکت صلح‌آمیز به ملت فلسطین، اشتباه بزرگی را مرتکب شده و در میدانی قرار گرفته‌اند که سرنوشتی جز شکست ندارند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  

رضایی افزود: جریان انتفاضه که مردمی کردن مبارزه علیه اسرائیل برخلاف مبارزه نظامی و تشکیلاتی دهه‌های 60 و 70 بود، توانست حماس را که سمبل مقاومت بود، به پیروزی برساند و پس از آن‌که حماس از به رسمیت شناختن اسرائیل سر باز زد، اسرائیل احساس کرد در یک پروژه طولانی چهارده ساله در حال باخت است و پس از دادن امتیازات فراوان، مقاومت اسلامی را از یک جریان کوچک و زیرزمینی به یک جریان بزرگ، مردمی و رسمی تبدیل کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفت، بازی را به هم زده و به شرایط قبل از صلح خاورمیانه بازگردد و حمله به غزه در این چهارچوب انجام شد؛ بنابراین، ما حادثه فلسطین را نباید یک حرکت مقطعی بدانیم، بلکه این اقدامی استراتژیک برای اسرائیل بود و اسیر کردن سرباز اسرائیلی توسط حماس، تنها بهانه‌ای برای آن محسوب می‌شود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: حادثه لبنان نیز دقیقا در همین چهارچوب انجام شده و اسرائیل پس از آن‌که دید، در روند خلع‌سلاح و حذف حزب‌الله شکست خورده است، جنگ لبنان را آغاز کرد.

رضایی همچنین گفت: تحلیل اسرائیل آن بود که پس از عقب‌نشینی سال 2000 و ترک لبنان، حزب‌الله دیگر فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد، اما این اتفاق نیفتاد. سپس «موساد» جریان ترور رفیق حریری را طراحی کرد تا با درگیر کردن سوریه و حزب‌الله در آن به این هدف خود دست پیدا کند که هرچند موفق به خارج کردن سوریه از لبنان شد، اما در برابر حزب‌الله باز هم ناکام ماند و جریان چهارده سپتامبر، که از هواداران آمریکا و مخالفان مقاومت تشکیل می‌شد، در آستانه انحلال قرار گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: طرح اسرائیلی‌ها این بود که در فاصله یک ماه دو گام بزرگ بردارند و با حذف حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان، خود را از بن‌بست صلح خاورمیانه خارج کنند و گام اول این طرح را هم با موفقیت برداشتند، اما در گام دوم، تا کنون موفقیتی به دست نیاوردند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  

فرمانده سابق سپاه پاسداران ادامه داد: اگر حزب‌الله نمی‌توانست ضربات محکمی مانند غرق کردن ناوچه، موشک‌باران حیفا و سرنگونی بالگرد توپدار اسرائیل را انجام دهد و صرفا لبنان متحمل تلفات مالی و جانی در جنگ می‌شد، پس از گذشت یک یا دو هفته، مجبور بود زیر فشار افکار عمومی عقب‌نشینی کند، اما الان که حدود یک هفته از جنگ با لبنان می‌گذرد، شرایط جنگ از نظر نظامی و سیاسی به سود حزب‌الله است.

محسن رضایی افزود: نگاه دیگری که به این موضوع وجود دارد، انجام این دو گام در چهارچوب پروژه ایران است و این‌که آمریکا و اسرائیل می‌دانستند با وجود حماس و حزب‌الله برخورد با ایران کم‌هزینه نیست و برای برخورد با ایران، نخست باید در فلسطین و لبنان نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی را حذف کرد که اگر این تحلیل هم درست باشد، با شکست اسرائیل در حذف حزب‌الله، پروژه زدن ایران هم دچار اختلال شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مشکوک ارزیابی کردن عملکرد کشورهای عربی در جریان حمله به لبنان گفت: به نظر می‌رسد توافقی ضمنی میان آمریکا و اسرائیل و کشورهای عربی برای حمله به حماس وجود داشته است، چرا که دولت‌های عربی منتظر بودند حماس، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به دنبال آن، جریان برقراری رابطه با اسرائیل در جهان عرب ایجاد شود، اما با مقاومت حماس این طرح شکست خورد و دولت‌های عربی از حماس دلگیر شدند. به این خاطر نسبت به حمله اسرائیل به غزه تقریبا بی‌تفاوت بودند و فکر می‌کردند که اسرائیل در عملیات خود موفق می‌شود، اما پیش‌بینی دولت‌های عربی هم غلط از کار درآمد و این کشورها اکنون با فشار سنگین افکار عمومی خود روبه‌رو هستند.

رضایی اظهار داشت: اگر دامنه درگیری به سوریه کشیده شود، احتمال سرنگونی دولت اردن و یک آشوب سراسری در خاورمیانه، که از لبنان تا عراق و حتی مصر را در بر بگیرد، وجود دارد و این امر برای آمریکا تحمل‌ناپذیر است. پس به نفع آمریکایی‌هاست که هرچه سریع‌تر شرایط را آرام کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اگر اسرائیل حملات خود را قطع نکند، احتمال حمله حزب‌الله به تل‌آویو وجود دارد که در این صورت، اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار می‌‌گیرد، چراکه ترکیب جمعیتی اسرائیل طی ده‌ها سال و با مشقت فراهم شده و حتی در جنگ‌های اعراب و اسرائیل نیز چنین بحرانی به وجود نیامده است؛ بنابراین، پیامدهای درازمدت این جنگ برای اسرائیل بیش از حزب‌الله خواهد بود.

 

بحران غزه بیم ها و امیدها

گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/

فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید

بمب دیپلماتیک در زمین بوش

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید