سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/4/31
10:0 صبح

سه حالت پایان جنگ نفس‌گیر اسرائیل و حزب‌الله

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

با توجه به حساسیت آنچه در این چند روز در سرزمین های اشغالی فلسطین می گذرد، برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای فلسطین روی این تصویر کلیک کنید


 

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  


 

سه حالت پایان جنگ نفس‌گیر اسرائیل و حزب‌الله



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیامدهای شکست و پیروزی هر کدام از این دو طرف، علاوه بر کشور لبنان و رژیم اسرائیل، به صورت جدی بر کشورهای ایران، عراق، سوریه و فلسطین در منطقه تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و از سوی دیگر، پیامدهای مهمی بر سیاست‌های آمریکا و انگلیس خواهد داشت که اکنون به عنوان پشتوانه اسرائیل در این درگیری مطرح هستند.


درگیری که از ده روز پیش میان ارتش اسرائیل و نیروهای مقاومت اسلامی حزب‌‌الله لبنان آغاز شده، اکنون به نبردی نفس‌گیر و حیثیتی تبدیل شده که پیروزی هر طرف دعوا، پیامدهایی بسیار گسترده‌تر از جنگ عراق خواهد داشت.

دکتر علی احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «بازتاب» اظهار داشت: پیامدهای شکست و پیروزی هر کدام از این دو طرف، علاوه بر کشور لبنان و رژیم اسرائیل، به صورت جدی بر کشورهای ایران، عراق، سوریه و فلسطین در منطقه تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و از سوی دیگر، پیامدهای مهمی بر سیاست‌های آمریکا و انگلیس خواهد داشت که اکنون به عنوان پشتوانه اسرائیل در این درگیری مطرح هستند.

وی گفت: پیروزی و شکست حزب‌الله و اسرائیل نتایج مستقیمی بر ادامه کار دولت حماس از فلسطین، فشارهای قدرت‌ها بر ایران و سوریه و نیز جایگاه اسلامگرایان در عراق و نیز ادامه هویت رژیم اسرائیل خواهد داشت و به همین دلیل دو طرف تا آخرین نفس به جنگ ادامه خواهند داد و به نظر می‌رسد حتی اگر حزب‌الله به تل‌آویو هم موشک بزند، اسرائیلی‌ها که بقای خود را با این جنگ گره‌خورده می‌بینند، به جنگ ادامه می‌دهند.

احمدی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی پایان این بحران اظهار داشت: یک حالت آن است که یک طرف به برتری محسوسی دست یابد. یعنی یکی از دو طرف مرتب طرف مقابل را هدف قرار داده و دیگری به تدریج فعالیت خود را پایان دهد.البته از آنجا که این نبرد بین یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان با یک گروه شبه‌نظامی مردمی است، آتش‌بس در نقطه برابری هم به معنای پیروز شدن حزب‌الله است. حال آن‌که تنها برتری مشهود، پیروزی رژیم اسرائیل به شمار می‌رود.

نماینده ممسنی ادامه داد: صورت دیگر پایان این نبرد، افزایش فشارهای افکار عمومی جهانی بر اسرائیل است که می‌تواند منجر به آتش‌بس توسط اسرائیل بدون آزادی دو سرباز آنها شود.

وی گفت: در این حالت، اقدامات رسانه‌ای و نیز تحرکات دیپلماتیک دو طرف نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. البته ادامه جنایات اسرائیل ممکن است طی سه، چهار روز آینده دولت‌های عربی را تحت فشار افکار عمومی آنان قرار داده و موجب شکست سکوتشان شود و به نظر می‌رسد ایران هم باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک از طریق سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش غیرمتعهدها و... تلاش کند تا این بحران به شیوه عادلانه‌ای به آتش‌بس بینجامد.

احمدی درخصوص یکی از نقاط ضعف جبهه حزب‌الله به عرصه رسانه اشاره کرد و گفت: هرچند شبکه «المنار» اکنون به عنوان بال دوم حرکت حزب‌الله عمل می کند، اما به نظر می‌رسد کشورهای اسلامی باید تلاش بیشتری در تقویت بعد رسانه‌ای این جبهه انجام دهند.

وی درباره مدل دیگر پایان گرفتن بحران لبنان اظهار داشت: این مدل می‌تواند ناشی از رخ دادن یک حادثه غیرمنتظره نظیر کشته شدن یکی از سران رژیم صهیونیستی و یا رهبران مقاومت اسلامی باشد که طرف مقابل را به بن‌بست و اختلاف بکشاند.

این نماینده مجلس توضیح داد: البته آسیب‌پذیری رژیم اسرائیل به دلیل نبود شارون و اختلافات حزبی دولت ائتلافی اولمرت از این ناحیه نیز زیاد است و از سوی دیگر، حزب‌الله نشان داده که نقطه قوت آن، اقدامات ابتکاری و غیرمنتظره است، حال آن‌که به نظر می‌رسد سران رژیم اسرائیل خود را به پایان یافتن قریب‌الوقوع توان و امکانات نظامی حزب‌الله دلخوش کرده‌اند.

دکتر احمدی در پایان گفت: به هر حال نتیجه این بحران به صورت جدی بر سرنوشت منطقه و جهان و به ویژه شیوه ادامه حیات رژیم اسرائیل تأثیرگذار خواهد بود و از این رو حرکت فعالانه ایران و کشورهای اسلامی ضروری است.

بحران غزه بیم ها و امیدها

گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/

فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید

بمب دیپلماتیک در زمین بوش
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید