سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/5/23
6:47 عصر

هوشمندى نصرالله؛ پایدارى حزب الله

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

گزارش تحلیلى «جوان» از پاسخ لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱
هوشمندى نصرالله؛ پایدارى حزب الله
حزب الله و دولت لبنان با توجه به این واقعیت که مقاومت اسلامى در بعد نظامى توانسته ضربات سهمگینى بر پیکره ارتش رژیم صهیونیستى وارد سازد، پایبندى خود را نسبت به قطعنامه ۱۷۰۱ اعلام داشتند.
این قطعنامه تعدیل شده پیشنهادهاى فرانسه و امریکا براى توقف جنگ در لبنان مى باشد اما برآیندهاى جنگ و تحرکات دیر هنگام وزراى خارجه عرب موجب شد که اعضاى شوراى امنیت بخشى از خواسته هاى مشروع دولت و حزب الله لبنان را مورد توجه قرار دهند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله اندکى پس از تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ در یک پیام رادیو تلویزیونى آن را غیر منصفانه توصیف کرد، اما اعلام داشت که حزب الله براى ارج نهادن و احترام به اراده دولت لبنان آن را قبول خواهد کرد.
بسیارى از ناظران سیاسى به رغم ضعف هاى موجود در بندهاى قطعنامه تأکید دارند که پیروزى نظامى حزب الله نقش تعیین کننده اى در تغییر و تعدیل بندهاى آن ایفا کرده است.
از سوى دیگر رژیم صهیونیستى نیز در طول یک ماه گذشته با بهره گیرى از اهرم هاى سیاسى خود تلاش کرد تا شکست نظامى خود را از طریق تصویب قطعنامه اى که در برگیرنده خواسته هاى این رژیم باشد جبران کند اما پایدارى سرسختانه حزب الله و پشتیبانى ملت هاى مسلمان از مقاومت اسلامى به افزایش قدرت چانه زنى دولت لبنان و هیات  اتحادیه عرب منجر شد و پس از یک سلسله تحرکات ماراتونى سرانجام قطعنامه با توجه به نظرات طرفین به تصویب رسید. اکنون که طرف هاى درگیر خواسته یا ناخواسته قطعنامه را پذیرفته اند، حزب الله که در طول یک ماه نبرد ابتکار عمل میدان جنگ را دراختیار داشت، بدون شک بازیگر اصلى عرصه سیاست گذارى داخلى، منطقه اى و بین المللى خواهد بود. به این مفهوم که این جنگ و عملکرد حکیمانه دبیر کل حزب الله موجب ایجاد انسجام ملى میان همه گروه هاى سیاسى و طیف هاى مختلف لبنان شده و این گروه ها در آینده براى خروج از بحران فعلى خود را نیازمند ترسیم یک وفاق ملى و استفاده از ظرفیت هاى مثبت لبنان براى مقابله با تهدیدهاى خارجى مى دانند.
در بعد منطقه اى بسیارى از کشورهاى عرب منطقه که مواضع غیراصولى در برابر حزب الله اتخاذ کرده بودند، تحت تاثیر پیروزى حزب الله ناچار خواهند شد دیدگاه هاى قومیتى خود را نسبت به شیعیان لبنان تغییر دهند و این شریحه مهم اجتماعى لبنان را واقعیتى تاثیرگذار در گستره سیاست هاى منطقه اى و ملى تلقى کنند.
در بعد دیگر جنگ، مسلماً پیروزى حزب الله شرایط جدید و پیچیده اى براى حکومت ایهود اولمرت ایجاد خواهد کرد و شکاف عمیقى میان رهبران سیاسى و فرماندهان نظامى رژیم صهیونیستى به وجود خواهد آورد که به نظر مى رسد ادامه کار را براى رهبران تندرو رژیم صهیونیستى دشوار خواهد ساخت.
در بعد بین المللى با توجه به اینکه شکست اسرائیل به مفهوم ناکامى سیاست هاى امریکا در منطقه خاورمیانه خواهد بود لذا طرح شکل گیرى خاورمیانه جدید که قرار بود لبنان پایگاه اصلى آن باشد غیر ممکن خواهد شد.
ذکاوت سرشار سید حسن نصرالله در مدیریت مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستى از یک سو و تدبیر او در مواجهه با انفعال و کم تحرکى سران کشورهاى عربى از وى قهرمان جدیدى در میان ملل اسلامى و منطقه ساخته است. او بر همگان ثابت کرد که مى توان پیروزى در عرصه نظامى را با هوشمندى سیاسى پایدار کرد.
آنچه در پى مى آید دیدگاه صاحبنظران سیاسى در گفت و گو با «مهر» در خصوص قطعنامه ۱۷۰۱ شوراى امنیت سازمان ملل متحد است.
تغییر موازنه به نفع حزب الله
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
مدیر مسوول نشریه امامت درباره قطعنامه شوراى امنیت در مورد بحران لبنان اظهار داشت: جنگ رژیم صهیونیستى علیه حزب الله و مردم لبنان با یک برنامه ریزى کاملا منسجم و هماهنگ با آمریکا و انگلیس در آستانه برگزارى اجلاس گروه ۸ در
سن پطرزبورگ روسیه شروع شد و هدف این جنگ این بود که در سریع ترین زمان «حزب الله» را به عنوان منسجم ترین گروه مبارز در منطقه و در اطراف اسرائیل از پاى دربیاورند.
محمد على رامین افزود: آنها مى خواستند با حذف حزب الله نهضت فلسطین را خنثى کنند و در مرحله بعد معادلات منطقه را تغییر دهند و نهایتا به جمهورى اسلامى برسند و با تحریم و محاصره و تجاوز آخرین موانع را از پیش پاى خود بردارند.
وى با اشاره به این نکته که مقاومت جانانه
حزب الله، این معادلات را برهم زد گفت: با مقاومت همه جانبه حزب الله این معادله از پیش طراحى شده بهم ریخت و شوراى امنیت هم که فلسفه
وجودى اش برقرارى امنیت و صلح جهانى است با برقرارى آتش بس مخالفت کرد.
مدیر مسئول نشریه امامت اظهار داشت: امید آمریکا و انگلیس این بود که اسرائیل در این فرصت ایجاد شده بتواند کار را تمام کند، ولى هرچه زمان گذشت فهمیدند که مساله به این آسانى نیست ضمن اینکه در عرصه نظامى هم رژیم اسرائیل با شکست ها و درهم ریختگى هاى جدى مواجه شد و این وضعیت یک ماه طول کشید.
رامین در ادامه با اشاره به بستر شکل گیرى و صدور قطعنامه اخیر شوراى امنیت گفت: ادامه وضعیت موجود و ادامه جنگ باعث مى شد که «حزب الله» به عنوان یک الگو و قدرت منطقه اى مطرح شود. آمریکا و اسرائیل وانگلیس در حقیقت سعى کردند با صدور این قطعنامه به آن دسته از اهداف خود که نتوانسته بودند در عرصه نظامى به آن برسند، دست پیدا کنند، به همین خاطر این قطعنامه را طورى تصویب کردند که همچنان فرصت تجاوزگرى براى اسرائیل وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه و صاحبنظر امور سیاسى هدف دوم صدور قطعنامه را اختلال در پشتوانه مردمى حزب الله درلبنان توصیف کرد و گفت: آنها مى خواهند با در مقابل هم قرار دادن حزب الله و مردم و دولت لبنان پشتوانه مردمى حزب الله و اقتدار آن را از بین ببرند.
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
گام مثبت
یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز نیر در ارزیابى خود از قطعنامه شوراى امنیت با استقبال از پایان جنگ گفت: جنگ لبنان در حالى تمام مى شود که بازنده اصلى آن «اسراییل» و برنده اصلى آن «حزب الله» است.
حجت الاسلام محمد على ابطحى با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستى براى پایان دادن به جنگ در هفته هاى اول اظهار داشت: دلیل مخالفت آنان با توقف جنگ این بود که اطلاعى از میزان و حجم مقاومت حزب الله نداشتند. طبیعى است، کشورى که ۴۰ سال قبل دو ارتش عربى سوریه و مصر را عرض ۶ روز شکست داد یک ماه در برابر حزب الله متوقف مى شود و این در حالى است که ارتش لبنان حتى یک گلوله هم شلیک نکرد.
شکست طرح خاورمیانه بزرگ
یک روزنامه نگار و صاحبنظر در مسایل سیاسى از قطعنامه شوراى امنیت درباره بحران لبنان به عنوان تعدیل طرح خاورمیانه بزرگ یاد کرد و گفت: به نظر مى رسد امریکا پذیرفته است طرح خاورمیانه قابل اجرا نیست.
سید مجتبى واحدى، سردبیر روزنامه
آفتاب یزد، «نامتوازن بودن» را گویاترین تعبیر براى قطعنامه ۱۷۰۱ عنوان و در عین حال تصریح کرد: صدور این قطعنامه در مقایسه با رفتارهاى سابق شوراى امنیت و مجامع جهانى یک پیروزى براى مقاومت محسوب مى شود چون از یک برخورد «یکطرفه صرف» به «برخورد نامتوازن» رسیده است.
این فعال سیاسى گفت: عکس العمل
حزب الله به این قطعنامه بسیار هوشمندانه بود و نشان از این است که حزب الله هم سیاست ورزى را خوب بلد است و هم مقاومت و ایستادگى را.
این روزنامه نگار و صاحبنظر در مسائل سیاسى خاطر نشان کرد: امروز حزب الله در اوج محبوبیت خود توانست با تعامل با دولت لبنان سقف خواسته هاى خود را پایین بیاورد تا دولت لبنان بتواند در این میدان از طرف مقابل امتیاز بگیرد. البته قطعا همه خواسته هاى مقاومت در این قطعنامه داده نشده است و با «آنچه که باید باشد» فاصله دارد.
سردبیر آفتاب یزد تصریح کرد: اگر مقاومت حزب الله نبود دولت لبنان نمى توانست امتیازات فعلى را بگیرد و طرح سنیوره در قطعنامه مورد تاکید قرار بگیرد.
قتلنامه اى به نام قطعنامه
دبیر کل استشهادیون با بیان این که شوراى امنیت پس از ناکامى رژیم صهیونیستى در صحنه جنگ خواسته امتیازات را به شکل سیاسى به این رژیم بدهد، تاکید کرد: قطعنامه ۱۷۰۱ شوراى امنیت یک قتلنامه است نه قطعنامه.
فروز رجایى فر با انتقاد از قطعنامه ۱۷۰۱ شوراى امنیت درباره لبنان به این نکته اشاره کرد که شوراى امنیت حزب الله را عامل شروع جنگ دانسته است و گفت: روح کلى این قطعنامه مساله خلع سلاح حزب الله است که در بیش از ۱۰ قسمت متن آن بر این مساله به صورت غیر مستقیم تاکید شده است.
وى افزود: در بند ۱۰ این قطعنامه مزارع شبعا مساله اى مورد اختلاف عنوان شده است در حالى که این مزارع تحت اشغال رژیم صهیونیستى است.
رجایى فر هدف سازمان ملل را به گونه اى تقدیم قدرت در لبنان به نیروهاى بین المللى عنوان کرد و اظهار داشت: در این مورد کاملا فشار بر روى نیروهاى مردمى و حزب الله است که در حال دفاع از خودشان هستند.
این تحلیلگر سیاسى با حمایت از مسلح ماندن حزب الله ادامه داد: هماهنگى با دولت لبنان استراتژى حزب الله است اما حق دفاع همیشه براى مقاومت حزب الله محفوظ خواهد بود و حزب الله على رغم تعهداتش به دولت لبنان یک سازمان کاملا اعتقادى است و اعتبارش به همین است.
رجایى فر هدف شوراى امنیت در آن بند از قطعنامه که بر جلوگیرى از آموزش نظامى و قرار گرفتن سلاح در اختیار نیروهاى مردمى تاکید کرده است را فشار بر حامیان اصلى مقاومت لبنان یعنى ایران و سوریه عنوان کرد و اظهار داشت: مورد مشابهى براى محدود کردن فروش سلاح به رژیم نامشروع صهیونیستى در نظر گرفته نشده است و این مساله حاکى از آن است که مانند سایر موارد، شوراى امنیت سازمان ملل شوراى امنیت متجاوزان است.