سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/5/23
6:50 عصر

پیروزى سرافرازانه حزب الله پس از ۳۳ روز مقاومت

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

آتش بس در لبنان از ۸ صبح امروز آغاز مى شود
پیروزى سرافرازانه حزب الله پس از ۳۳ روز مقاومت
113928.jpg
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
سازمان ملل متحد اعلام کرد: سران لبنان و اسراییل موافقت کردند آتش بسى از ساعت ۵ گرینویچ امروز برابر با ۸ صبح بامداد به وقت محلى به اجرا درآید.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رویترز، کوفى عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه اى اعلام کرد: من بسیار خوشحالم که اولمرت و سنیوره موافقت کرده اند به خصومت ها خاتمه داده و پایان درگیرى ها از ساعت ۵ گرینویچ روز ۱۴ اوت به مرحله اجرا درخواهد آمد.
بنا بر این گزارش، پایان درگیرى ها فعلا به خاطر احترام به نیت شوراى امنیت سازمان ملل متحد که هدف آن حفظ جان غیر نظامیان اعلام شده، به مرحله اجرا درخواهد آمد تا از درد و رنج غیرنظامیانى که در میان مهلکه گرفتار آمده اند، کاسته شود. پیش از این خبرگزارى صهیونیستى «واى نت» به نقل از منابعى در دفتر «ایهود اولمرت»، نخست وزیر اسراییل اعلام کرده بود که نیروهاى اسراییلى خروج از جنوب لبنان را در ظرف یک یا دو هفته و از زمانى آغاز خواهند کرد که نیروهاى سازمان ملل و لبنان در منطقه مستقر شوند.
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه نیز در این رابطه اظهار داشت: نیروهاى بین المللى طى یک هفته تا ۱۰ روز آینده در جنوب لبنان مستقر خواهند شد.
آلوارو دسوتو، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه بیان داشت: انتظار ما این است که حملات زمینى اسراییل طى یکى دو روز آینده متوقف شده و نیروهاى بین المللى نیز تا ۱۰ روز دیگر در مناطق جنوب لبنان استقرار یابند.
در همین حال، روزنامه اورشلیم پست به نقل از مقامات نظامى ارتش اسراییل نوشت: ارتش اسراییل سربازان بیشترى را براى مناطق جنوبى لبنان فراخوانده و قصد دارد تا قبل از اجراى قطعنامه ۱۷۰۱ و اجراى آتش بس مناطق بیشترى را تحت کنترل در آورد.
به گفته این مقام، ارتش در صدد است حتى در صورت تصویب قطعنامه از سوى دولت اسراییل جلوى حملات حزب الله را بگیرد و تا تحقق کامل اهداف به عملیات نظامى اش ادامه دهد. روزنامه گاردین نیز روز یک شنبه نوشت: مقام هاى اسراییلى در مورد زمان اجراى آتش بس تعیین شده در قطعنامه سازمان ملل اختلاف نظر دارند.
به نوشته این روزنامه در حالى که روز شنبه ۳۰ هزار نیروى اسراییلى وارد خاک لبنان شدند و خونین ترین درگیرى ها به وقوع پیوست، مقام هاى ارشد اسراییلى در مورد این که تا چه زمانى جنگ ادامه یابد، اختلاف نظر دارند.
گاردین به نقل از زیپى لیونى، وزیر خارجه اسراییل نوشت که انتظار مى رود روز دوشنبه عملیات نظامى متوقف شود، اما دان حالوتز، رییس ستاد جنگ ارتش اسراییل که این درگیرى ها را فرماندهى مى کند، مایل است این جنگ یک هفته دیگر طول بکشد. منابع خبرى رژیم صهیونیستى پیش از این نیز اعتراف کرده بودند که میان ایهود اولمرت، نخست وزیر و عمیر پرتز، وزیر جنگ اسراییل درباره ادامه عملیات زمینى در جنوب لبنان اختلاف نظر وجود دارد. منابع نزدیک به اولمرت گفتند که نخست وزیر با این دستور پرتز موافق نیست، زیرا سیطره بر مناطق جنوب لیطانى مشکل شلیک موشک هاى دوربرد یا با برد متوسط حزب الله به داخل «اسراییل» را حل نخواهد کرد.
این در حالى است که قطعنامه شوراى امنیت خواستار خروج نیروهاى اسراییلى از جنوب لبنان و توقف سریع درگیرى ها شده و در آن طرحى براى تشکیل منطقه عارى تسلیحاتى در جنوب لبنان ارایه شده است که نیروهاى بین الملل مستقر در لبنان (یونیفیل) در این منطقه مستقر خواهند شد.
ستایش پایدارى مقاومت
نخست وزیر لبنان پایدارى نیروهاى مقاومت و مردم لبنان در برابر رژیم صهیونیستى را ستود.
فواد سنیوره درباره دوره یک ماهه مقاومت در برابر حملات رژیم صهیونیستى و این که چه میزان از اختلافات داخلى بیم داشته، گفت: روزهاى سختى را گذراندیم اما زمانى که حملات آغاز شد ما به همبستگى و اتحاد بیشترى رسیدیم و این پایدارى نیروهاى مقاومت در میدان نبرد بود که بسیار اهمیت داشت. سنیوره همچنین پایدارى مردم لبنان و حمایت آنان از یکدیگر را عامل اصلى ایستادگى در برابر حملات رژیم صهیونیستى دانست.
وى درباره سرنوشت مزارع شبعا گفت: مساله مزارع شبعا در شوراى امنیت مطرح شد در حالى که این امر در گذشته غیرممکن مى نمود.
سنیوره همچنین بر ادامه تلاش هاى دیپلماتیک لبنان در دوره جنگ و پس از آن تاکید کرد و موافقت با قطعنامه اخیر را ضرورى دانست.
خونین ترین روز براى
صهیونیست ها
روز شنبه خونین ترین روز ارتش رژیم صهیونیستى بود که طى آن ۲۵ نظامى این رژیم در جریان یورش زمینى گسترده به لبنان به سبب ایستادگى شجاعانه رزمندگان حزب الله به هلاکت رسیدند. سخنگوى ارتش رژیم اشغالگر قدس با اعتراف به این مساله اعلام کرد که پنج تن از این نظامیان سرنشینان بالگرد ارتش بودند که در جنوب لبنان سرنگون شد. بیش از هشتاد و پنج نظامى دیگر اسراییل نیز در درگیرى هاى شدید روز شنبه در جنوب لبنان زخمى شدند و شمار کشته هاى این رژیم از آغاز تجاوز به لبنان به ۱۱۰ تن رسیده است.
شبکه المنار نیز به نقل از منابع خبرى در فلسطین اشغالى، هلاکت هشت نظامى صهیونیست را بر اثر سقوط بالگرد حامل آن ها در غرب منطقه یاطر در جنوب لبنان تایید کرد.
از سوى دیگر، المنار از وقوع درگیرى شدید میان رزمندگان لبنانى با نیروهاى متجاوز اسراییلى که براى نزدیک شدن به محل سرنگونى بالگرد سرنگون شده این رژیم در منطقه یاطر و خارج کردن اجساد کشته هاى خود تلاش مى کردند، خبرداد.
روزنامه هاآرتص نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک صهیونیست نشین نفتالى در شمال فلسطین اشغالى خبر داد. این روزنامه همچنین اعلام کرد فرمانده گردان زرهى ارتش صهیونیستى در نبرد با نیروهاى حزب الله در منطقه وادى الجهیر به شدت زخمى شده است.
فشارهاى فزاینده براى استعفاى المرت
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید  
نخست وزیر رژیم صهیونیستى تحت فشارهاى فزاینده اى در کابینه خود قرار گرفته است تا به محض برقرارى آتش بس در جنگ با لبنان، استعفا دهد.
به نوشته روزنامه دیلى تلگراف، ایهود اولمرت هم اکنون با «جنگ دوم» خود مواجه شده است. او در حالى کابینه را براى تصمیم گیرى درباره قطعنامه شوراى امنیت هدایت مى کند که آگاه است نارضایتى فزاینده اى از مدیریت فاجعه بار او از جنگ علیه حزب الله علیه وى شکل گرفته است. یک سیاستمدار بلندپایه صهیونیست در این باره گفت: «فرداى این جنگ، جنگ دومى آغاز خواهد شد: جنگ مخالفان علیه اولمرت. ما تحقیقات دقیقى را درباره نحوه مدیریت این جنگ آغاز خواهیم کرد.»
شیمون پرز، معاون نخست وزیر و سیاستمدار کهنه کار اسراییلى بلند پایه ترین مقامى است که قصد دارد علنا با اولمرت به مخالفت برخیزد. همچنین بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب مخالف لیکود نیز اولمرت را به خاطر اشتباهات بزرگش در این جنگ محکوم کرده است. منتقدان اولمرت مى گویند: دولت او کورکورانه جنگ را آغاز کرد و در انجام عملیات زمانى بسیار تعلل کرد و در عوض به حملات هوایى اتکا کرد که در مقابل شلیک بیش از سه هزار و ۵۰۰ موشک حزب الله ناموفق بود.
این احتمال وجود دارد که حزب لیکود با حزب راستگرایان «بیتانو» که حزبى پرنفوذ است، متحد شود و بلوک اپوزیسیون متحدى را علیه اولمرت به وجود آورند. یکى از اعضاى حزب بیتانو به دیلى تلگراف گفت: نتانیاهو ثابت کرده که در زمان هاى بحران رهبر بهترى براى اسراییل است. روزنامه چپگراى «هاآرتص» نیز روز جمعه تیتر نخست خود را «اولمرت باید برود» انتخاب کرد و نوشت: دیگر اشتباهى نمانده که اولمرت در طول یک ماه گذشته مرتکب نشده باشد. اسراییل فرسوده و خونین، پس از جنگ نیاز به آغازى دوباره و رهبرى جدید دارد.
مذاکره درباره تبادل اسرا
نخست وزیر رژیم صهیونیستى که در دستیابى به اهداف اعلام شده خود در حملات نظامى به لبنان ناکام مانده است، به خانواده سربازان صهیونیست دستگیر شده اعلام کرد درباره تبادل اسرا با حزب الله مذاکره خواهد کرد.
روزنامه صهیونیستى هاآرتص نوشت: ایهود اولمرت اعلام کرد اسراییل درباره آزادسازى الداد رگو و عودى گلدواسر، دو سرباز دستگیر شده این رژیم در روز ۱۲ جولاى، با حزب الله مذاکره خواهد کرد. وى با خانواده این سربازان در بیت المقدس دیدار کرد. یکى از مشکلات اصلى تبادل اسرا با حزب الله، تقاضاى این جنبش براى آزادى سمیر القنطار، است. در مذاکرات قبلى میان دو طرف در سال ۲۰۰۴ توافق شده بود القنطار تنها در صورت ارایه اطلاعات دقیق و موثق درباره سرنوشت ران آراد، افسر نیروهاى هوایى اسراییل، آزاد خواهد شد اما حزب الله تا به حال اطلاعاتى در این باره ارایه نکرده است.
تظاهرات گسترده ضد جنگ
در آخرین روز جنگ نیز تظاهرات جهانى در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستى علیه لبنان در کشورهاى جهان ادامه داشت. به نوشته روزنامه واشنگتن پست هزاران امریکایى طرفدار لبنان از سراسر امریکا به واشنگتن آمدند و با تجمع در اطراف کاخ سفید، طى یک تظاهرات پرشور خواستار آتش بس و توقف اقدامات امریکا و اسراییل شدند.
همچنین ده ها هزار فرانسوى نیز در شهرهاى مختلف فرانسه در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستى دست به تظاهرات زدند.
مردم آلمان نیز در اعتراض به جنگ علیه لبنان در میدانى در مرکز برلین دست به تظاهرات زده و جرج بوش را مسوول کشتار و جنایت هاى رژیم صهیونیستى در لبنان دانستند. تظاهرات مشابهى نیز در تورنتو کانادا برگزار شد. شهرهاى بمبئى و حیدرآباد هند و جاکارتا پایتخت اندونزى و کراچى پایتخت تجارى پاکستان نیز شاهد تظاهراتى مشابه در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستى بود.