سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/5/24
12:43 صبح

جشن پیروزى در لبنان زلزله سیاسى در اسراییل

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

جشن پیروزى در لبنان زلزله سیاسى در اسراییل
به دنبال برقرارى آتش بس میان اسراییل و لبنان و عقب نشینى نیروهاى ذخیره اسراییلى از مناطق جنوبى لبنان، مردم لبنان به خیابان ها ریخته و با حمل عکس هایى از سیدحسن نصرالله، پیروزى لبنان را در این جنگ جشن گرفتند.
114240.jpg
به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونى الجزیره که به پخش تصاویر زنده اى از شادى هاى مردم لبنان به خصوص مناطق جنوبى پرداخت، بیان داشت: به رغم تمام هشدارهایى که مقامات مذکور امنیتى دولت لبنان و مردم داده اند که به مناطق جنوبى لبنان باز نگردند، صدها تن از مردم با حمل عکس هاى سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان و نیز مزین کردن خودروهاى خود به پرچم هاى حزب الله لبنان، به شادى و پایکوبى پرداختند و پیروزى لبنان در این جنگ را به یکدیگر تبریک مى گفتند. همچنین به رغم تخریب بسیاى از پل هاى ارتباطى در مناطق مرزى سوریه و لبنان، دیروز آوارگان لبنانى با استفاده از راه هاى فرعى وارد لبنان شدند و هجوم گسترده مردم به سوى جنوب منجر به ترافیک بسیار سنگینى در این منطقه شده است. از سوى دیگر با وجود اعلام آتش بس گویا ارتش رژیم صهیونیستى در صدد نقض این آتش بس است و مى خواهد از زمین اقداماتى جهت این نقض انجام دهد. خبرنگار الجزیره اظهار داشت: ارتش اسراییل اعلام کرد که دو تن از نیروهاى حزب الله لبنان را ساعتى پس از برقرارى آتش بس هدف قرار گرفته است و کشته است. این در حالى است که جنگنده هاى اسراییلى نیز با پخش اعلامیه هایى، از مردم مناطق لبنان خواستند که به مناطق مسکونى در جنوب و حاشیه رودخانه لیطانى نزدیک نشوند، اما مردم لبنان بى اعتنا به ژست هاى اسراییل به سوى جنوب در حرکتند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
عمیر پرتز، وزیر جنگ اسراییل نیز در اولین اظهارات خود پس از برقرارى آتش بس اعلام کرد که ارتش اسراییل همچنان براى هدف قرار دادن حزب الله لبنان در حالت آماده باش قرار دارد.
پرتز همچنین با اشاره به موافقت دولت اسراییل با برقرارى آتش بس فورى گفت: من به شخصه به زودى کمیته تحقیقى براى ارزیابى نتایج جنگ علیه لبنان تشکیل خواهم داد.
با این حال به رغم این ادعا، مقامات امنیتى و مسوولان عالى رتبه ارتش اسراییل اعلام کردند که نیروهاى اسراییلى از منطقه مرجعیون و قلعیه به سوى مناطق شمال اسراییل عقب نشینى کردند.
به نظر مى رسد شکاف در دولت المرت عمیق تر شده است و با وجود پذیرش آتش بس گروه هاى مختلف در صدد تخلیه بار روانى ناشى از شکست، موضع گیرى هاى متفاوتى را اعلام مى کنند. خبرنگار الجزیره اظهار داشت: هیچ یک از نیروهاى اسراییلى در مناطق مرجعیون، قلعیه و دیگر مناطق مرزى مانند بنت لبون مشاهده نمى شوند. این در حالى است که تا یک شنبه شب درگیرى هاى گسترده اى میان نیروهاى اسراییلى و نیروهاى مقاومت اسلامى حزب الله در این مناطق دایر بود و بیش از ۴۰ تن از سربازان اسراییل در این مناطق به هلاکت رسیدند.
در حالى که منابع خبرى از برقرارى آتش بس بین صهیونیست ها و حزب الله خبر مى دهند، برخى از کارشناسان معتقدند رژیم اسراییل در سایه احساس شکست حاکم بر جامعه این رژیم و اشتباهات فاحش در جنگ شاهد زلزله اى سیاسى و سقوط احتمالى کابینه این رژیم خواهد بود.
روزنامه الوطن قطر در سرمقاله اى با عنوان «نیازمندى هاى پس از جنگ» بعد از صدور قطعنامه ۱۷۰۱ شوراى امنیت سازمان ملل متحد، پیش بینى کرد که تل آویو با توجه به احساس شکست و خرد شدن جامعه اسراییل و تاکید کارشناسان نظامى غربى مبنى بر اشتباه هاى فاحش در جنگ بر ضد لبنان، شاهد زلزله اى داخلى خواهد بود به گونه اى که ممکن است به سقوط کابینه ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم منجر شود. الوطن یکى از مهم ترین دستاوردهاى جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستى را استرداد اعتماد به نفس اعراب پس از احساس شکست طولانى مدت آن ها دانست.
شبکه الجزیره نیز گزارش داد: در پى برقرارى آتش بس در جنگ رژیم صهیونیستى علیه لبنان، انتقادها علیه دولت و ارتش صهیونیستى درباره انگیزه هاى شروع این جنگ و چگونگى اداره آن قوت گرفته است. عده اى در اسراییل نیز مى گویند جنگ در لبنان آرام مى شود ولى صحنه هاى جنگ جدیدى در داخل اسراییل باز مى شود و درخواست ها براى تشکیل کمیته تحقیق از جمله مقدمات این نبردهاى داخلى خواهد بود.
همچنین یکى از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستى نیز خواستار استعفاى کابینه ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم شد و اعلام کرد اقدام کابینه اولمرت در موافقت با قطعنامه هزار و هفتصد و یک شوراى امنیت سازمان ملل متحد و توقف عملیات جنگى بین ارتش صهیونیستى و حزب الله لبنان نه تنها به معناى پیروزى حزب الله لبنان است بلکه سبب تقویت نقش ایران و سوریه شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونى العربیه مطبوعات اسراییل در مقابل اظهارات شیمون پرز معاون نخست وزیر و عمیر پرتز وزیر دفاع اسراییل که گفته اند در حمله به لبنان پیروزى هایى به دست آمده است این سوال را مطرح کرده اند که حمله اسراییل به لبنان چه نتیجه اى براى تل آویو داشته است. این در حالى است که اسراییل از تحقق دو هدف خود یعنى آزادسازى دو نظامى اسیر خود و نیز متوقف کردن حملات موشکى حزب الله لبنان ناتوان بوده است. روزنامه اسراییلى معاریو نوشت: اقدام کابینه اولمرت در موافقت با قطعنامه ۱۷۰۱ شوراى امنیت به معناى پایان کار نیست بلکه اولمرت با جنگى از نوع دیگر روبه رو است که آینده سیاسى و آینده کابینه اش را تعیین مى کند.
انتقاد از کابینه اولمرت به علت شیوه تعاملش با بحران به وجود آمده روبه افزایش است زیرا کابینه اولمرت در تحقق دو هدف اساسى یعنى آزادسازى دو نظامى اسراییلى و متوقف کردن حملات موشکى حزب الله لبنان ناموفق بود.
تقویت جایگاه حزب الله
اگرچه حملات گسترده اسراییل به لبنان به زیرساخت هاى حزب الله لبنان خسارات شدیدى وارد کرده است و هدف از این حملات نابود کردن مراکز وابسته به این حزب بود اما همه این ها نتوانست به جایگاه حزب الله لبنان در این کشور لطمه بزند. مهم ترین نتیجه حمله اسراییل به لبنان وحدت سیاسى در این کشور بود که همه گرایش هاى سیاسى درباره حاکمیت و اتحاد اتفاق نظر داشتند و در همین راستا تمام گرایش هاى سیاسى لبنان از حزب الله لبنان حمایت کردند.

آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 
همچنین جنجال موجود بر سر حزب الله لبنان مانع آن نشد که وزراى خارجه عرب در بیروت تشکیل جلسه ندهند این در حالى است که در جلسه قبلى وزیران خارجه عرب در قاهره نشست آن ها منفى بود.
همچنین اگرچه همه کشورها از حزب الله لبنان حمایت نمى کردند اما تظاهرات در کشورها سبب شد حقیقت امور و ضرورت مقاومت را در این شرایط مشخص کند و از همین رو بود که بسیارى از کشورها ناگزیر شدند واقعیت اشغالگرى اسراییل را در منطقه منعکس کنند.
نصرالله، قهرمان مسلمانان
به رغم آمار وحشتناک تلفات و تخریب ها در لبنان حتى دشمنان و منتقدان حزب الله نیز اعتراف کرده اند که اعتبار سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله به دلیل مبارزات رو در روى مبارزانش با ارتش اسراییل افزایش یافته است.
بسیارى حتى سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را با جمال عبدالناصر، رهبر مصر که به دلیل ایستادن در برابر غرب و تلاش براى اتحاد اعراب در خاورمیانه از محبوبیت بسزایى برخوردار بود، مقایسه مى کنند.
اما از دیدگاهى گسترده تر و در سطح جهانى، محبوبیت نصرالله در میان شیعیان و اهل تسنن خاورمیانه و تمام مسلمانان جهان افزایش یافته است. بسیارى از احساسات شدید در حمایت از نصرالله در خلال تظاهرات هاى ضد اسراییلى و ضدامریکایى در کشورهایى که داراى اکثریت سنى نظیر مصر، اردن و کویت هستند نیز خودنمایى کرد.