سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/6/1
10:0 عصر

ایران اتحاد 1+5 را در هم شکست

بدست سید عبدالمجید زواری در دسته

ایران اتحاد 1+5 را در هم شکست


روسیه و چین منافع اقتصادی مهمی در ایران دارند و غربی‌ها نیز باید بسیار مراقب باشند، زیرا هر تحریمی که بخش انرژی ایران را تحت تأثیر قرار دهد، باعث لرزه‌های شدیدی در بازار جهانی نفت و در نتیجه، ضربه به غرب خواهد شد.


آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید 


«نیویورک تایمز» ادعا کرد: ایران در حالی به آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پاسخ گفت که قراین نشان از آن دارد که متمایل به توقف غنی‌سازی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» این روزنامه آمریکایی نوشت، هم‌اکنون پرسش این است: آیا رایس که به زودی تعطیلاتش پایان می‌یابد و در این مدت، مشغول مطالعه در مورد ایران بوده، می‌تواند اتحادش را برای اقدام علیه ایران حفظ کند یا نه؟

این کار راحتی نخواهد بود، به ویژه زمانی که شورای امنیت سازمان ملل هم باید درباره تحریمات رأی دهد. در حالی که حق وتو، تنها متعلق به اعضای دایم شورای امنیت است، این نگرانی ایجاد شده که کشورهای کوچک‌تر عضو شورا که از سیاست‌های آمریکا و فرانسه در مورد بحران لبنان به شدت ناراحتند، این زمینه سیاسی را برای روسیه و چین فراهم کنند تا اقدام علیه ایران را متوقف کنند.

در حالی که برای مثال؛ فرانسه مانند آمریکا، یکی از مخالفان سرسخت برنامه ایران در شورای امنیت بوده، با فرستادن تنها دویست نفر نیروی حافظ صلح به لبنان، به شدت شورای امنیت را ناراحت کرده است.

یک دیپلمات بی‌طرف اروپایی گفت: وضعیت لبنانی‌ها بدبینی‌هایی را ایجاد کرده که مسلما تأثیرگذار خواهد بود. متقاعد کردن گروه 1+5 برای مجازات ایران، همیشه سخت بوده است. روسیه و چین منافع اقتصادی مهمی در ایران دارند و غربی‌ها نیز باید بسیار مراقب باشند، زیرا هر تحریمی که بخش انرژی ایران را تحت تأثیر قرار دهد، باعث لرزه‌های شدیدی در بازار جهانی نفت و در نتیجه، ضربه به غرب خواهد شد. رایس پیش از بحران لبنان نیز با این مشکلات روبه‌رو بود.

 «تریتا پارسی»، نویسنده‌ای با اصالت فارسی می‌گوید: هم‌اکنون لبنان نشان داده است که صلح خاورمیانه، راه‌حل نظامی ندارد. در حالی که هیچ صحبتی بین قدرت‌های جهانی در مورد حمله نظامی به ایران نبوده، دیپلمات‌های اروپایی، اظهار نگرانی کرده‌اند که تحریمات مؤثر واقع نشود.

آقای پارسی می‌گوید: «آنها در آنجا درگیر سه جنگ هستند» و با اشاره به عراق، افغانستان و لبنان گفت که علاقه‌مند به جنگ چهارم نیستند.

مقامات دولت بوش اعلام کرده بودند که موافقت روسیه برای اقدام اولیه و تحریم ضعیف ایران در صورت عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم را جلب کرده‌اند، که احتمالا مربوط به ممنوعیت‌هایی برای سفر مقامات ایرانی و تحریم واردات تکنولوژی اتمی از سوی ایران بوده است.

عده‌ای از دیپلمات‌ها گفته‌اند: تحریم‌های اولیه آن قدر ضعیف خواهند بود که تأثیری نخواهند داشت. آنان تحریم بخش انرژی ایران را بسیار خطرناک اعلام کردند. هم چین و هم روسیه، دارای شرکت‌هایی هستند که در ایران فعالیت می‌کنند و خواستار محدودیت خرید نفت ایران و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت این کشور نیستند و اگر ایران مذاکره بر سر توقف غنی‌سازی را رد کند، می‌تواند باعث شکستگی اتحاد قدرت‌ها شود.

قرار است روز چهارشنبه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان راجع به پاسخ ایران و چشم‌انداز قطعنامه‌ای برای تحریمات اقتصادی با هم بحث کنند. نبود روسیه و چین در این جلسه، قابل توجه است. کشورهای کوچک شورا نیز به شدت از عملکرد قدرت‌ها در بحران لبنان ناراضی‌اند.

به هر حال، اقدام در مورد ایران، در حالی که مشکلات عراق، افغانستان و لبنان هنوز باقی است، چالش جدی برای رهبران جهان خواهد بود.
موقعیت ایران در خاورمیانه با سیاست جنگ علیه تروریسم بوش، محکم‌تر شده و قدرت این کشور نیز تا زمانی که بی‌ثباتی در همسایه‌های آن ادامه داشته باشد، بیشتر خواهد شد.

به گفته انستیتو پادشاهی امور بین‌الملل لندن، جنگ در عراق و افغانستان و بحران اسرائیل و لبنان، ایران را در موقعیت قابل توجهی قرار داده است.

این مؤسسه در گزارشی اعلام کرد: بی‌شک ایران بیشترین سود را از سیاست مبارزه با تروریسم در خاورمیانه برده است. آمریکا با اتحاد با دیگر کشورها، دو دوست منطقه‌ای مخالف ایران را از بین بردند؛ طالبان و صدام حسین، اما موفق به جانشینی آنها با ساختارهای باثبات سیاسی نشدند.
در این گزارش اعلام شده که هم‌اکنون عراق، حیات خلوت ایران شده است. ایران نیز به آمریکا فشار می‌آورد، چراکه دارای مؤثرترین ابزار در هدایت آینده عراق است.

در این گزارش به آمریکا هشدار داده شده است که با قدرت و نفوذ جدید ایران، این کشور نمی‌تواند، با ایران مقابله کند. غرب باید روابط ایران با همسایگانش را بهتر بررسی کند تا بداند، چرا ایران توانایی مقابله با غرب را دارد. کشورهای غربی به رهبری آمریکا در حل برنامه هسته‌ای ایران سردرگم مانده‌اند.

این مؤسسه در گزارش خود می‌گوید: ایران از موقعیت خود مطمئن است که برنامه‌اش را ادامه خواهد داد؛ ایران از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و نظامی، آن قدر مهم هست که به نرمی با آن رفتار شود.

بحران غزه بیم ها و امیدها

گزارش تصویری از مراسم جشن روز استقلال اسراییل در تهران
قدرت نرم (1)/

فدرت نرم (2)/                                            برای حمایت از این بلاگ کلیک کنید

بمب دیپلماتیک در زمین بوش
آرشیو مقالات و تحقیقات مجید زواری                  در نظر سنجی این وبلاگ شرکت کنید